Styra en skruvdragare med arduino, nybörjarfrågor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Antikrister

Styra en skruvdragare med arduino, nybörjarfrågor.

Inlägg av Antikrister »

Hej, jag har ett projekt där jag vill styra en skruvdragare med en arduino. I princip som en fyrkantsvåg, högerrotation och vänsterrotation.

Jag är dock osäker på hur jag ska gå till väga.
Det jag vet att jag vill ha:

* Arduino UNO R3 med strömförsörjning
* Slaktad skruvdragare ex 12v
* Matchande strömförsörjning till skruvdragaren

Anledningen till att jag valt skruvdragare är att jag tycker infästningen verkar vara lämplig till min applikation.

Mitt bekymmer: hur höjer jag spänningen från arduinons 5v? :roll:

Antar att det inte är så lätt som att koppla in en vanlig transistor då jag vill vill vända på spänningen.
Kan man ha en uppsättning med två transistorer och få det jag vill åt?

Hur hittar jag i så fall vilka transistorer/komponenter man ska köpa?

Är det stor skillnad att växla upp spänningen till 230v i jämförelse med 12v? (funderar på om jag ska välja en borrmaskin med mer kraft i mao)

Hoppas jag inte har gjort bort mig nu, ny på forumet och allt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Styra en skruvdragare med arduino, nybörjarfrågor.

Inlägg av Glenn »

Det vanliga sättet är att du har en H-brygga och styr den från din MCU (eller arduino i ditt fall), då kan du PWM'a och vända håll utan problem, bryggan matar du då med lämplig ström för motorn, typ 12V, och sen låter du din logik gå på 5V.

Man kan också göra det lite simplare, du tar en lämplig transistor som styr motorn, och sen använder du ett relä för att polvända.

jag skulle dock rekommendera H-brygga, har du riktig tur kanske du kan använda varvtalskontrollen som sitter i skruvdragaren också, det är svårt att säga.

Angående 230V, det blir vanligen lite bökigare, mest efterssom den motorn är lite krångligare att styra, men det går ju.
Antikrister

Inlägg av Antikrister »

Okej, då ska jag försöka med en h-brygga.

Jag antar att jag skulle kunna köpa en sån här då bara?
http://www.electrokit.com/l298.45108

Är det standard input/output för alla h-bryggor som har det utseendet? Eller kan det skilja från olika tillverkare? :roll:

När det står: "* Logical "0" input voltage up to 1.5V (high noise immunity)"
1,5V verkar ju vara min-spänning, men vad är max? Kan jag som input till bryggan använda de 5V som kommer rakt från arduinon?

Det enda som verkar komplicerat i så fall är ju hur jag ska koppla det.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Beroende på storlek av motor kanske den där H-bryggan inte är tillräckligt kraftig, men annars är den lämplig.

Den vill ha TTL-nivå in (http://en.wikipedia.org/wiki/Logic_leve ... age_levels), vilket innebär; ja, det går att koppla arduinon direkt :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1,5 volt som nolla är högre än det brukar vara men en störning på 1,5 volt tolkas ändå som en nolla. Jo den "tål" 5 volt som då är en etta.

Kretsen verkar helt OK men den ger "bara" 4 A, kan vara lite då en skruvdragare kan sluka 20 A på full last. Det låter lite som dragaren kommer att få jobba då du tänker på en 230 V maskin.

Hur du ska koppla brukar stå i databladet, det brukar finnas en basic koppling som till 99% brukar fungera.

Protte
Antikrister

Inlägg av Antikrister »

Okej, det låter bra!
grottan

Inlägg av grottan »

Är det en skoluppgift du har fått? Några tips så att du bär med dig kunskap i stället för en färdig lösning:

1. Ta reda på motordata då det dimensionerar kraftelektroniken (primärt är det ström som är intressant).

2. Läs in dig på databladet till den H-brygga du hittat - jämför motordata med komponentens egenskaper.

3. Angående styrningen så ger detta dig all information du behöver "It is a high voltage, high current dual full-bridge driver designed to accept standard TTL logic levels"

Lycka till :-)
Antikrister

Inlägg av Antikrister »

Nej det är ett hobbyprojekt, det ska bli en viltmålsskyttebana av det är tanken (Ska skjuta på en grisbild som springer fram och tillbaka).

Men det är ju alltid kul att lära sig lite på vägen, kan man ju ha nytta av framöver, så tack.
Antikrister

Inlägg av Antikrister »

Okej, nu har jag testat mig fram lite... :roll:
Och jag får det inte riktigt att funka. Jag kopplade efter en youtubevideo (man ska väl skylla ifrån sina bristande kunskaper på något) men jag antar att det är något fel eftersom det inte funkar så bra.

Jag har kopplat så här från till L298:

Pin 1 to GND
Pin 2 to motor
Pin 3 to motor
Pin 4 to motor power supply 15v (den andra änden av PSU går in i arduinons GND, har jag tänkt rätt? Är det här mitt fel ligger?)
Pin 5 to arduino digital pin 10
Pin 6 to arduino pin 9 (PWM)
Pin 7 to arduino pin 11
Pin 8 to GND
Pin 9 to +5v supply arduino pin 4
Pins 10-14 unconnected
Pin 15 to GND

Vad är det för skillnad på en L298 och L298N

Jag får skruvdragaren att röra på sig, men verkligen inte lika fort som om jag kopplar strömkällan direkt till motorn.
Sen blir den blir tröttare och tröttare, och N298an blir varm och luktar. :mrgreen:

Så var är det som är helt galet?

Edit: Här är ett kopplingschema för kretsen jag använder: http://www.robotoid.com/appnotes/circui ... ridge.html

Här står det att pin 1 och 15 är "current sense", vilket jag inte begriper mig på. Är det rätt att koppla dem till GND enligt youtubevideon jag följt?
Senast redigerad av Antikrister 18 januari 2014, 18:29:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Förmodligen det som prototypen försökte förklara för dig i ett tidigare inlägg. Skruvdragaren drar mer ström än vad drivkresten klarar. (Därav lukten). :)
Antikrister

Inlägg av Antikrister »

Men min PSU ska leverera 15v 2.4A och med den rakt in i motorn pinnar den på utav bara helvete.
Skruvdragaren ska egentligen ha 18v från sitt batteri.
Antikrister

Inlägg av Antikrister »

Hittade lite ny info:

"Supply Voltage for the Power Output Stages. A non-inductive 100nF capacitor must be connected between this pin and ground."
Vilket jag inte har, ska testa och återkommer...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Har du kretsen på en ordentlig kylare ?
Antikrister

Inlägg av Antikrister »

Ingen kylning alls. Borde jag ha det?
Den blir ju varm snabbt och orkar inte driva motorn efter kanske 20-30s
Men är det verkligen rätt recept att bara kyla den?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du inte bara borde utan du skall annars blir den överhettad, som du märkt.

Om sedan allt enbart har att göra med detta vet jag ej men att motorn går ner i varv när den kretsen blir varm utan kylfläns har det absolut.
Skriv svar