Matchade resistorer- fattigmans differentialförstärkare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rikkitikkitavi

Matchade resistorer- fattigmans differentialförstärkare

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag skulle bara skriva om ett litet experiment jag har gjort.

Har matchat resistorer (R1-R4) till 0,005% inom varandra genom en diffstärkaruppkopplling
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Op-Am ... lifier.svg

med en precisions op med låg offset och hög CMMR. Genom att mata båda ingångarna(V1.V2) med en hyfsat hög DC spänning men inom CM range för OPn ser man direkt på utgången effekterna av skillnader i resistanserna.

Som bäst har jag hittat fått 0,5 mV på utgången med 7,5 V på ingångarna, alla resistorer lika. OPn i sig har < 20uV offset och råförstärkning på miljoner, CMMR > 100 dB enligt databladet.
Nu är det DC vi talar om. Så fort vi pratar AC kommer parasiteffekter in. Och det blir såklart känsligt för temperatursvängningar, räcker man blåser på några av resistorena för att det skall synas på utgången.

Jag fuskade också med 0,1% motstånd(51.1k) för då är skillnaden mellan motstånd mindre än vanliga 1%. Det kan ta ett tag att hitta matchade om man har höga krav. Och så var de uppmätta för 15 år sedan med en kelvinkopplad 6 siffrors multimeter och jag gick faktiskt på dessa värden ta mig tusan, de hade inte åldrats en dag :)
limpan4all

Re: Matchade resistorer- fattigmans differentialförstärkare

Inlägg av limpan4all »

Fast din viktigaste parameter är nog ändå Tc...
Det är den som kommer ställa till det i verkliga livet.
rikkitikkitavi

Jo, självklart. Men nu pratar vi om rumstemperatur och för hobbyändamål. Behöver du annat får man ta och investera i riktiga förstärkarkretsar. Eller matchade reistornät med låg temp koefficient , sådana finns också.
bearing

Inlägg av bearing »

Varierar temperaturkoefficienten mellan exemplar av resistorer?

Eller talar ni om tempskillnad mellan resistorerna?
rikkitikkitavi

båda delar.
Stabil temperatur är alltså viktigt.

i brist på data utgår jag från att temp koefficient varierar maximalt.
men erfarenheten visar att i en liten serie i samma batch brukar variansen mellan olika resistorer vara mindre än toleransen. jag vet dock inte hur temp koeffcienten påverkar.

noterbart var dock att jag såg att det drev ca 0,1 mV från spänningspåslag till en kvar tsenare men kan inte uttala mig om det var multimetern som värmdes upp eller om det var temp koefficienter eller bara spöken.
resistanserna var valda för minimal egenuppvärmning. temp koefficient på offset för OPn är inte i närheten av dessa 100uV.

det hela är tänkt som ett exempel eller en ide. felkällor är välkomna :)
Skriv svar