Ljudväxlare (Audio input selector switch)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Ljudväxlare (Audio input selector switch)

Inlägg av ensten »

När jag byggde min förstärkare så tyckte jag att det räckte med 4 ingångar men jag har insett att jag behöver några till och att det vore smidigt att kunna växla med någon fjärrhistoria.

Mina tankar så här långt:
* Jag köpte på mig några Arduino Nano så en sån tänkte jag kunna använda
* 8 - kanalers reläkort
* LCD
* Styrning via mobil (Bluetooth eller webinterface?) Webinterface vore ju enkelt så man slipper para ihop och greja.

Vad säger ni?

Jag är inte intresserad av att köpa allt färdigt!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Ljudväxlare (Audio input selector switch)

Inlägg av orvar-e »

Kör igång ensten vad väntar du på, jag håller koll på vad du sysslar med. :wink:

Jag hade nog undvikt mekaniska relän, undvikt klicket som blir på vanliga relän, går det inte med nån mux. Klart att små reläer låter mindre.
Tycker att Arduino PRO MINI ATMEGA328 5V/16M verkar intressant, billig är den också. Den har tillräckligt med ingångar för det du beskrev. Dock finns det inge USB på den utan det är USB till seriel konverter som gäller, tex FTDI Basic, jag vet inte om det funkar med vilken USB till serie som helst??
Nån som vet?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag är inte tillräckligt kompetent för att ha något vettigt alternativ till mekaniska reläer. Jag har också tänkt att det vore snajsigt med en "tyst" lösning. Dessutom vore det trevligt med en mjukstart när man byter ljudkälla.

Ang. reläer har jag läst mig till att det finns lågströms SSR (low current) som rekommenderades någonstans på Internättet, men den applikationen styrde högnivå (högtalare).

Tips på lösningar mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Reläerna bör kanske vara lämpade för små strömmar/spänningar. Reläer som är avsedda för stora strömmar är kanske byggda så att de stora strömmarna rensar bort sunk från kontakterna.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kom att tänka på Soundbrigades tråd..... går iaf att få till mjuk växling mellan kanalerna om så önskas.
Vet inte om det är användbart för dig eller inte.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... tokopplare
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Att relä ger ifrån sig ljud någon gång då och då är väl knappast något störande om till och med lite mysigt. Dock skulle inte jag vilja ha större störningar på audiosignalen. Viktigast är att undvika likspänning över reläet för att slippa obehagliga klickljud i högtalarna. Lösning med transistorer har diskuterats några gånger redan här på forumet.

analog ljud-switch utan knäppljud?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=69053
Skriv svar