PC-nätaggregat stör 1-wire-nät

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JanErik

PC-nätaggregat stör 1-wire-nät

Inlägg av JanErik »

Nätaggregatet i min ena filserver har börjat störa mitt 1-wire-nät som är kopplat till en annan server. Verkar störa också fast det bara är ikopplat utan att maskinen är igång. Ibland när jag kopplar in denna server tappar min 3G-anslutning kontakten tillräckligt länge iaf för att SSH ska hänga (har telefonen kopplad till samma maskin som 1-wire-nätet, dvs den är router för 3G-data). Även en RHT03/DHT22-fuktighetssensor kopplad till en Arduino på samma maskin verkar haka upp sig.
Har en tredje server i samma rum som inte orsakar några problem.

Nu har jag ju ojordade uttag i lägenheten, och har dragit en skarvkabel till garderoben eftersom där inte finns nåt uttag. Jag vet att man inte får göra så men det finns ju ingen elsäkerhetsrisk i detta fall. Grendosan har förstås uttag med jordstift så alla maskiners chassin är ihopkopplade.

Har nu tagit loss nätaggregatet och testat det bakom riktigt jordat uttag med jordfelsbrytare, inga problem där.
Kommer att testa aggregatet i serverrummet utan att montera in det i servern som nästa.

Kan man nu misstänka att det är RFI-filtret med kondensatorer från fas och nolla till chassiejord som ställer till det? Är det isåfall OK att klippa dem?
JanErik

Re: PC-nätaggregat stör 1-wire-nät

Inlägg av JanErik »

Nu har jag prövat ha nätaggregatet självständigt inkopplat och det gjorde likadant; sensorerna började ge felaktiga värden och dök upp och försvann som de själva behagade.

Klippte RFI-filtrets två 6n8-kondensatorer och nu har agget varit inkopplat i servern och i drift några timmar, fortfarande fungerar allt som det ska.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

På mitt OW-nät (tre slingor fördelat på ca 80 m kabel, 20 st DS18B20) har jag satt 100 nF över jord och matningsspänning vid varje sensor. Det har nästan helt eliminerat antalet tokvärden.
Kunde när det var som värst få 30-40 mätningar per dygn på allt mellan -200 och +500 grader. Läser av samtliga sensorer en gång per minut.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Jag har dock bara parasitmatning, men en del av sensorerna ligger (isolerade) mot elementen så det kan bli en potential där från den kapacitivt kopplade nätspänningen.
Skriv svar