Går det att byta plats på A+ och A- med B+ och B- vad händer då?
Brinner styrkortet upp?
Jag håller på och felsöker varför två av mina 3 styrkort från Cnc2all brann upp när jag rengjorde styrskåpet från damm med tryckluft, självklart med strömmen avslagen.
Jag höll på och bytte plats på stegmotorer så därför vill jag utesluta kortslutningsfel.
Jag har nu övergett Cnc2all styrsystemet och bytt till Gecko 540, men vill inte att felet upprepas där.
Stegmotorns step och dir kablar, byta plats?
-
Re: Stegmotorns step och dir kablar, byta plats?
Du vet väl om att rengöring med högtryck (och dammsugare) kan skapa statiskt elektricitet? Statisk elektricitet dödar som du säkert vet elektronik!
-
I detta fall bara tryckluft utan kontakt med komponenter. Så jag vet inte riktigt..
Att du växlar A-paret med B-paret kan inte skada drivsteget, ej heller om du växlar + med - inom ett specifikt par, det enda som händer är att motorn ändrar riktning. Om du "blandar" en tamp från A-paret med en från B-paret funkar inte motorn som den ska men det borde inte, vad jag kan se, skada drivsteget.
Om du däremot har en motor med 8 trådar och parallellkopplar lindningarna MEN lyckas få dom i "motfas" - då får du problem.
Sen är det inte Step och Dir kablarna vi pratar om, de går ju från styrsystemet/PC'n/break-out-kortet till drivaren.
Om du däremot har en motor med 8 trådar och parallellkopplar lindningarna MEN lyckas få dom i "motfas" - då får du problem.
Sen är det inte Step och Dir kablarna vi pratar om, de går ju från styrsystemet/PC'n/break-out-kortet till drivaren.
-
Vi pratar alltså om drivkorten som driver motorerna. Breakout kortet har icke förväxlingsbara kontakter. Så det lutar åt statisk elektricitet eller idioti från min sida.
Då kan jag koppla friskt till min nya G540 kort.
Inga motstånd till motorer runt 4amp per st vad jag förstår av pdf bladet.. kör ni detsamma?
Då kan jag koppla friskt till min nya G540 kort.
Inga motstånd till motorer runt 4amp per st vad jag förstår av pdf bladet.. kör ni detsamma?