Satt och funderade på om det skulle gå att ominstallera surfplattan jag har med en nyare version av Android, denna innehåller nämligen inte Google play, sedan skulle det vara kul att testa, jag har aldrig installerat Android på något så bara för att prova om inte annat.
Någon som gjort något liknande eller har tips, kommentarer eller något annat skoj att tillföra funderingarna.
EDIT: Angav fel märke.
Återkommer med modell av platta, det är en point of view iaf.
/ Tompa
Senast redigerad av tompa74 10 januari 2014, 18:08:41, redigerad totalt 1 gång.
Det går inte använda Google play på den här versionen av Android. Det hela handlar inte om att få in Google play, även om det blir en sidoeffekt så att säga när man får in en nyare version av Android, utan det handlar om att installera om plattan med en nyare version av Android.
du får helt enkelt roota den och sedan uppdatera ROM:en i den. svårare än så är det inte.
det kan hjälpa med att ange här vad det gäller för märke/modell.
Har installerat ny ROM och grejjat runt lite på min Note II för inte så länge sedan..
Först använde jag mig av Odin (för Samsung) men använder ni ROM Manager i stället som är en app.. Väldigt smidigt då man kopierar över ROM'en till luren "som vanligt" och sedan installerar den med hjälp av appen.. Kräver dock root..
Läs på innan bara.. Inte helt svårt att ställa till det Men är du hundra på att du har en ROM som är just för din platta och använder ROM Manager så tror jag inte att det ska vara några problem. Glöm inte att ta backup av gamla ROM'en med hjälp av ROM Manager ifall något skulle gå snett bara..
För att byta ROM måste man flasha om det minne ROM ligger i, det kan man normalt inte göra inifrån Android utan det måste göras från bootladdaren. Det innebär alltså att bootladdaren måste ha stöd för att flasha om ROM (det brukar den ha, produkterna flashas ju i tillverkningen) och det stödet måste vara olåst (där är oftast haken).
Det du behöver göra är alltså ta reda på om bootladdaren är låst eller inte och om den i fallet att den är låst går att låsa upp eller byta ut. Att byta ut kan man i vissa fall göra genom att utnyttja buggar.
Låsa upp eller byta ut bootladdaren är INTE samma sak som att roota.
Jag googlade lite och är det en Viewsonic G så ska det räcka med att lägga ROMens installationsfiler i roten på (det inbyggda) SD-kortet och sen hålla in Volym+ och power medans man startar luren.
De flesta custom ROMs brukar vara rootade från början, så att roota den ROM man kommer att skriva över med en custom ROM är rätt meningslöst.