Gamla bildrör!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis

Gamla bildrör!

Inlägg av Platis »

Hur farligt är innehållet i gamla bildrör(crt)?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Gamla bildrör!

Inlägg av danei »

Efter som det är vakum, inte alls.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Inga farliga kemikalier? Radioaktivitet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Glaset innehåller väl bly, och lysskiktet inehålelr väl en del intressanta ämnen gissar jag. Radioaktivt är det inte.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Jag har en gammal 12" rese-tv som bildröret gått på! Väldigt trevlig och snygg modell! Jag skulle vilja behålla framsidan av bildröret och sätta en lcd bakom! Törs man dela på bildröret utan att bidra allt för mycket till miljöförstöringen? :D Bildröret är skadat på halsen längst bak, så ingen vakuum kvar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom insidan av röret är belagt med fosfor, så är det svårt att se igenom. Dessutom har du skuggmasken, och frågan är hur den är infäst i röret
Och hur skall du dela på röret?
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Det är ett svart/vitt bildrör så jag vet inte om det är en skuggmask!? Hur dela? Bra fråga, antar att det är nån skarv redan! Tror inte det är ihopsmält glas, ser ut som nån tätningsmassa! Fosfor antar jag går att få dén på nåt sätt! Har sett appleburkar som dom gjort aqvarium av, så det borde vara möjligt!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alla burkar jag sett som konverterats till akvarium har man bygg glaset i. Du kommer inte att få det transparant. Här är den första konverteringen jag hittade som visar hur de är gjort. Men det finns säkert många fler.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Ok! Så bildröret är matt på insidan? Tack för länken, men jag har sett med kurvatur på! Men det är möjligt att det är gjort i plexi! Det där är med radioaktivt är det bara nåt jag fått för mej? Ibland sitter det ju en lapp på bildröret som säger nåt om x-radiation eller nåt!
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Det avger elektromagnetisk strålning om jag minns rätt, när du har den igång då alltså. inget radioaktivt som ligger och strålar hela tiden.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Röntgenvarningen gäller i första hand färgbilder med >25 kV accellerationsspänning, och strålningen uppkommer som sagts tidigare endast under drift.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Ok,tack för den klargörningen! :)
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Ämnet "lyspulvret" i svartvitt bildrör är zinksulfid "ZnS" : http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_sulfide

Bildrör brukar vara gjorda i två delar, vid återvinning så sätter de en metalltråd (rostfri?) runt röret där de två delarna
är limmade med något beigefärgat "jox", brukar vara ett 2-3cm bredd plåtband där så det får man ta bort först.
Är röret utan vakuum så är det ingen fara att göra så. Sen släpper de på ström genom tråden och så smälter
limmet och sen kan de öppna röret för "dammsugning" av lyspulvret (som också har ett tunt aluminiumskikt över sig).
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Jaha, då har man exprimenterat lite och kan avlägga rapport! Färgbildrör är delade precis som YD1150 säger! Svart/vita är helblåsta (och ingen skuggmask), iallafall mitt! Jag slog sönder så mycket jag vågade med en hammare! Fosforn var bara att torka ur! Men glaset är sidenmatt på insidan och frontglaset rejält tjockt vilket gör att det blir brytningfel och suddig bild om bakomvarande lcd inte ligger dikt an mot glaset(provade med mobiltelefonen). Vilket är omöjligt att åstadkomma med en platt lcdskärm tyvärr! En plexiskiva i ugnen är nog det smidigaste sättet att göra ett frontglas med lite kurvatur! Tack för alla svar! :D

Hur kommer det sej att färgbildrör alltid är djupare än motsvarande svart-vita för samma bildstorlek? :humm:
svanted

Inlägg av svanted »

en plexiskiva ovanpå frontglaset från bildröret i ugnen borde ge fin kurvform.
men långsam svalning annars kan det spricka...
Skriv svar