Hur skall jag ställa mina drivar?
Hur skall jag ställa mina drivar?
Jag vet att informationen förmodligen finns på 1000ställen men internet är ju som spelet finns i sjön....
Mitt problem. Jag tappar steg vad som jag tycker vara helt godtyckligt.
Min fräs är en rf30 med orginal skruvar och 23nema motorer. Kanske i klenaste laget och borde vara kulskruvar men har sett flera byggen med liknande motorer som verkar funka. (Har inga ambitioner med höga hastigheter då jag har orginal spindel/motor)
En teori är att en bidragande orsak är att jag kanske ger mina motorer för lite ström.
Drivkorten är wantai dq542ma och motorer är 57gygh115-003.
Motorerna är ratade för 3A.
Skall jag ställa stegarna till 3A i peak eller rms?
(Just nu har jag dom satta till 3.31 peak och 2.36 rms.)
Drivarna är även ratade upp till 50v och idag kör jag med 36v men ett 50v agg ligger på posten och jag hoppas det skall göra allt till ett bättre "paket"
Anders
Mitt problem. Jag tappar steg vad som jag tycker vara helt godtyckligt.
Min fräs är en rf30 med orginal skruvar och 23nema motorer. Kanske i klenaste laget och borde vara kulskruvar men har sett flera byggen med liknande motorer som verkar funka. (Har inga ambitioner med höga hastigheter då jag har orginal spindel/motor)
En teori är att en bidragande orsak är att jag kanske ger mina motorer för lite ström.
Drivkorten är wantai dq542ma och motorer är 57gygh115-003.
Motorerna är ratade för 3A.
Skall jag ställa stegarna till 3A i peak eller rms?
(Just nu har jag dom satta till 3.31 peak och 2.36 rms.)
Drivarna är även ratade upp till 50v och idag kör jag med 36v men ett 50v agg ligger på posten och jag hoppas det skall göra allt till ett bättre "paket"
Anders
Re: Hur skall jag ställa mina drivar?
Mmmm, det "datablad" jag hittar på 57bygh115-003 säger att induktansen är 9mH (!). Ett riktmärke för maximal prestanda är en matningspänning på 32*(roten ur induktansen i mH) vilket i det här fallet är 96V, du kör på 1/3 av det så.... (Om det nu är DEN motorn alltså).
Att uppgradera från 36V till 50V lär hjälpa lite men då ligger du precis på gränsen till vad drivarna är specade för....
Lev med det eller byt drivare till några som klarar högre spänning, eller byt motorer till några med lägre induktans (men som då kommer kräva mer ström för samma hållmoment).
Att uppgradera från 36V till 50V lär hjälpa lite men då ligger du precis på gränsen till vad drivarna är specade för....
Lev med det eller byt drivare till några som klarar högre spänning, eller byt motorer till några med lägre induktans (men som då kommer kräva mer ström för samma hållmoment).
H.O,
Tack för ditt svar!
Ju mer man lär sig ju mer förstår man att man inte vet.....
I kittet jag beställde var det egentligen WT57STH115-4204A motorer men då dom var slut ilager skickade dom dom där andra inställer. Borde kanske inte accepterad det...
Tack för ditt svar!
Ju mer man lär sig ju mer förstår man att man inte vet.....
I kittet jag beställde var det egentligen WT57STH115-4204A motorer men då dom var slut ilager skickade dom dom där andra inställer. Borde kanske inte accepterad det...
Nej, det skulle du nog inte gjort.
Den motorn du skulle fått har, om jag tittar på rätt, en induktans på 3.8mH vilket skulle funka bättre med 50V matning även om det fortfarande är lite lågt.
Som du ser så har din aktuella motor och den du skulle haft samma specificerade hållmoment men den du har är specad till 3A medan den du skulle haft är specad till 4.2A.
Hur man än vänder sig har man ändan bak....
Den motorn du skulle fått har, om jag tittar på rätt, en induktans på 3.8mH vilket skulle funka bättre med 50V matning även om det fortfarande är lite lågt.
Som du ser så har din aktuella motor och den du skulle haft samma specificerade hållmoment men den du har är specad till 3A medan den du skulle haft är specad till 4.2A.
Hur man än vänder sig har man ändan bak....
Tack igen.
Får väl se om 50v agget gör någon skillnad eller om jag skall se om jag kan byta till de motorer jag egentligen beställde.
Dock har jag fortfarande frågan angående peak vs rms.
Vilket är det man skall ta hänsyn till när man ställer dip-arna på drivarna?
I mitt fall med en motor som är ratad 3A.
Skall jag då ställa en peak till 2.84A (och därmed rms blir 2.03A) eller peak till 4.2 vilket skulle ge 3A i rms?
Får väl se om 50v agget gör någon skillnad eller om jag skall se om jag kan byta till de motorer jag egentligen beställde.
Dock har jag fortfarande frågan angående peak vs rms.
Vilket är det man skall ta hänsyn till när man ställer dip-arna på drivarna?
I mitt fall med en motor som är ratad 3A.
Skall jag då ställa en peak till 2.84A (och därmed rms blir 2.03A) eller peak till 4.2 vilket skulle ge 3A i rms?
Om det är peak-strömmen du ställer på drivarna, ställ dom på 4.2A så att du får en RMS-ström genom motorn på 3A. En länk...
Problemet är att det ger dig bara mer hållmoment, det ger inte mer moment när motorn väl börjar komma upp i lite varv eftersom den höga induktansen hindrar strömmen från att nå upp till rätt värde. Det enda sättet att överkomma det att öka "trycket", dvs matningspänningen.
Problemet är att det ger dig bara mer hållmoment, det ger inte mer moment när motorn väl börjar komma upp i lite varv eftersom den höga induktansen hindrar strömmen från att nå upp till rätt värde. Det enda sättet att överkomma det att öka "trycket", dvs matningspänningen.
Nyttig tråd.
Mina stegmotorer motorer är på 11.2nm, 12mh & 5.5A på Värnamon och det blir alltså roten ur 3.465 och på drivsteget matas med 230v men på drivsteget står ut ut 1-200v. peak A 8.2A och RMS A 5.9 och så 3.3465*200=669.3v
Tänkte köpa en stegmotor som har 6mh & 6A men var lite dyrare så jag gjorde bort mig har jag en känsla av....
Tack H.O för att du förklarar så bra.
Mvh.
Mina stegmotorer motorer är på 11.2nm, 12mh & 5.5A på Värnamon och det blir alltså roten ur 3.465 och på drivsteget matas med 230v men på drivsteget står ut ut 1-200v. peak A 8.2A och RMS A 5.9 och så 3.3465*200=669.3v
Tänkte köpa en stegmotor som har 6mh & 6A men var lite dyrare så jag gjorde bort mig har jag en känsla av....
Tack H.O för att du förklarar så bra.
Mvh.
Nej, vad får du 670V ifrån? Formeln säger Matningspänning = (roten ur induktansen i mH) * 32, i ditt fall 3.465*32=110V så du borde vara hemma, med marginal. Noteras bör att formeln kommer från Mariss Freimanis på Geckodrive och gäller således i första hand deras drivare men jag tror man kan ha den lite som en fingervisning var man bör ligga.
Oj jag som tänkte lite för snabbt trodde 32 var spänningen, men varför *32 är det bara ett generellt värde för att få ut om ligger rätt med spänningen eller är det någon siffra ur någon beräkning som dom använder just på deras drivsteg?.... Tack för att du rättade mig 

Nej det är alltså en siffra dom kommit fram till och är, som jag skrev tidigare, i första hand applicerbar på deras drivsteg. De flesta drivare fungerar ju dock mer eller mindre lika dant så jag tror det är en tumregel som är applicerbar i de flesta fall. Bäst är såklart att konsultera dokumentationen/tillverkaren av respektive drivsteg men det är inte alltid det leder nån vart.....
FÖR hög matningspänning leder till för stora förluster i motorn, så länge den inte blir för varm så är det "bara att öka" - om man behöver alltså, finns ingen anledning att ha högre spänning än nödvändigt.
Tidigare rekomenderades en matning på 10-20ggr motorns märkspänning men det är en uppgift som inte alltid finns angiven. Induktansen däremot finns alltid angiven i databladen.
Jag ska se om jag kan hitta mailet där formeln beskrivs.
FÖR hög matningspänning leder till för stora förluster i motorn, så länge den inte blir för varm så är det "bara att öka" - om man behöver alltså, finns ingen anledning att ha högre spänning än nödvändigt.
Tidigare rekomenderades en matning på 10-20ggr motorns märkspänning men det är en uppgift som inte alltid finns angiven. Induktansen däremot finns alltid angiven i databladen.
Jag ska se om jag kan hitta mailet där formeln beskrivs.