YotaPhone- Rysk uppfinning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

YotaPhone- Rysk uppfinning

Inlägg av 4kTRB »

YotaPhone med dubbla skärmar.
YotaPhone är en helrysk uppfinning som använder sig av fem patenterade innovationer. Apparaten har redan väckt ett livligt intresse från utlandet och på hemmafronten, menar elektronikexperten Andrej Michaljuk:

Denna smarttelefon ser riktigt bra ut. Kvalité på hopmonteringen är också mycket god och är jämförbar med utländska motsvarigheter. Det är trevligt att dylika produkter kommer från Ryssland och kan eventuellt vinna marknader i Väst.
Läs mera: http://swedish.ruvr.ru/2013_12_05/Rysk- ... -sig-3974/
http://swedish.ruvr.ru/2013_12_05/Rysk- ... -sig-3974/
Mindmapper

Re: YotaPhone- Rysk uppfinning

Inlägg av Mindmapper »

Förstod väl det!

Citat:
Dessutom kan man utnyttja bakskärmen som läsplatta. Att läsa från monokrom skärm är inte lika skadligt för ögonen som från LCD-skärm,
Läs mera: http://swedish.ruvr.ru/2013_12_05/Rysk- ... -sig-3974/
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

5000kr för en rysk Androidtelefon vars enda nyhet är en e-ink display på baksidan?

Jag väntar nog några veckor tills dom etablerade kinesiska fabrikerna har tillverkat sin version (något dom tydligen redan jobbar på) ... för 700kr.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Det som drar mest ström är ändå mobiltelefonin. Varje liten Facebook-uppdatering som "telefonen" tar emot drar upp radion från strömsparläge och sen stannar den uppe och strålar och drar ström i ett tidsintervall som mobiltelefonoperatören - inte telefonen - bestämmer.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

... förutom hemmavid och på en del andra ställen där det istället är wifistandarden som bestämmer hur länge luren ska vara vaken...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Findecanor skrev:Det som drar mest ström är ändå mobiltelefonin. Varje liten Facebook-uppdatering som "telefonen" tar emot drar upp radion från strömsparläge och sen stannar den uppe och strålar och drar ström i ett tidsintervall som mobiltelefonoperatören - inte telefonen - bestämmer.
På min telefon brukar skärmen stå för runt hälften av batteriförbrukningen.
hummel

Inlägg av hummel »

Visste inte att det var skadligt att läsa på en LCD-skärm.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Om LCDn är monokrom är den nog inte lika skadlig som en... eh... LCD! :roll:
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^ Men det är ju e-ink.. Nåja, jag har nog aldrig haft problem med att läsa från en LCD.
zealotry

Inlägg av zealotry »

problem o problem, är ju fiffigt om man kan sitta ute i solljuset och läsa datablad på baksidan av telefonen istället för att dra upp bakgrundsbelysningen till max på LCDn och ändå behöva skugga skärmen för att kunna se nått.. om sen yotaPhone är nått o ha det vet jag inte..
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Tycker e-pappret är för slött för att läsa något dokument större än displayen,
när jag kollade på Office-dokument i A4 på en liten Lumia så var det däremot klart
användbart eftersom att man blixtsnabbt zoomande och panorera runt dokumentet.

Reser med Macbook Air, Surfplatta, Kindle och iPhone, inte direkt så att man knäar
av vikten, 3 kg kanske sammanlagt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Dokumenten är ju egentligen felgjorda om de inte kan skalas så att man inte behöver zooma, fast jag inser att många dokumenttyper är riktigt svåra att få nån styrsel på i nåt format där visaren kan "reflow'a"...

Men vad gäller ljuset så vore det väl bra om solljuset kunde användas som ljuskälla för displayen...

(jag har faktiskt lekt med tanken på att ta bort backlightern helt på nån plattskärm och bara behålla den mjölkvita delen, så att man kan använda solljus för att kunna se nåt utomhus på sommaren...)
Nerre

Inlägg av Nerre »

För att dokument ska kunna skalas och presenteras på enheter med olika upplösning och egenskaper så uppfanns nåt som heter HTML+CSS.

http://www.w3.org/TR/CSS2/media.html#media-groups

Det finns också flera e-boksformat som är avsedda för omskalning (t.ex. ePub).

Tyvärr envisas alltför många idag med att använda PDF, som är ett mer eller mindre helt utskriftsorienterat format där sidstorleken bestäms när dokumentet skapas.

För att se en skärm bra i solljus är det ju inte en bakgrundsbelyst skärm man ska ha utan en frontbelyst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Frontlight
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

kankki skrev:Nåja, jag har nog aldrig haft problem med att läsa från en LCD.
Den stora finessen som jag ser det är batteritiden! Om du kollar på vad i din telefon som drar mest ström så visar det sig ofta att själva displayen drar omkring 70% av all ström.
Med färgskärmen avstängd kan du med andra ord få en smartphone där batteriet håller i flera dagar. I-ink-skärm drar väldigt lite ström.

Men visst. Priset. Femtusen. För högt.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

kankki skrev:^ Men det är ju e-ink.. Nåja, jag har nog aldrig haft problem med att läsa från en LCD.
Texten talar om monokroma skärmar vs LCD, inte e-ink vs LCD. En LCD kan vara monokrom. Men det kan ju vara nån språklig detalj som fallit bort i översättningen av texten där. Never mind.
Skriv svar