Förslag på rj45 presstång
Förslag på rj45 presstång
Vill ha förslag på en schysst tång att pressa rj45 kontakter. Kan vara märkes tång såväl som Kina prylar. Max budget 250 kr, helst runt 100. Det viktiga är att ni som ger ngt förslag ska helst ha testat det själva.
Vill inte ha grejer som glappar, sviktar, flexar etc. NI förstår nog vad jag är ute efter. Vill helt enkelt inte lägga tid på en installation som sedan är svajig pga av dålig kontaktering.
Vill inte ha grejer som glappar, sviktar, flexar etc. NI förstår nog vad jag är ute efter. Vill helt enkelt inte lägga tid på en installation som sedan är svajig pga av dålig kontaktering.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Förslag på rj45 presstång
Märkestång och max 250 kan du allt glömma bort, fråga dig istället hur många kontakter du kommer att kontaktera och köp en tång därefter.
-
Köp kjelles tång. Den funkar helt ok. Jag har deras dyra och den har hållt än. Den billiga funkar med....
Kanske inte märkes Ala abeco eller vad de heter men mer än nonames kanske. Ska kolla upp kjelles
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... pex-p40201
Märkes var tydligen inte så jättedyrt när det kom till RJ45 som man är van vid vad gäller presstänger.
Själv har jag något som ser ut så här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... j45-p40205
Den köptes på datorbutiken.com (om nu någon minns dom) och har fungerat sen dess att den köptes iaf. Visst man pressar 2 kontakter på år eller så så tror inte det är så stor skillnad i kvalité på dom billigare. Kanske byta ut den mot en knipex bara för att nu när dom är så billiga. Annars är kroneverktyg bra att ha också när du ändå köper presstång till RJ45
Märkes var tydligen inte så jättedyrt när det kom till RJ45 som man är van vid vad gäller presstänger.
Själv har jag något som ser ut så här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... j45-p40205
Den köptes på datorbutiken.com (om nu någon minns dom) och har fungerat sen dess att den köptes iaf. Visst man pressar 2 kontakter på år eller så så tror inte det är så stor skillnad i kvalité på dom billigare. Kanske byta ut den mot en knipex bara för att nu när dom är så billiga. Annars är kroneverktyg bra att ha också när du ändå köper presstång till RJ45
Jag har kört med Biltemas modulartång (189:-) i några år och pressat omkring 30-40 RJ45-kontakter och ett 10-tal RJ11 kontakter med goda resultat.
-
Med min på biltema har jag kört min 200 nu och fortsfarande inga problem.
Nä länkarna går till olika tänger iaf för mig. Kollade länkarna nyss också och dom är också olika.newbadboy skrev:länkarna går till samma tång
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Igår lånade jag ut min proffstång, gammal och använd under många år.
Han som lånade den hade försökt att klämma ett antal kontakter med en Biltema tång.
Det låg många misslyckanden på bänken!!
Så rätt verktyg och bra testare är viktigt. För när felen smyger sig på är de svåra att identifiera.
Han som lånade den hade försökt att klämma ett antal kontakter med en Biltema tång.
Det låg många misslyckanden på bänken!!
Så rätt verktyg och bra testare är viktigt. För när felen smyger sig på är de svåra att identifiera.
De enda problem jag haft med att klämma RJ45 är att jag inte fått in ledarna i rätt ordning i kontakten, får man in alla ledare i botten på kontakten (det ser man) så borde inte kvaliten på tången inverka särskilt mycket?
Ok, en dyrare tång kanske har smartare utväxling så det är lite lättare att klämma åt ordentligt (med min tång får jag ta i med bägge händerna för att komma för läget där spärren släpper tillbaka), kanske skönare handtag (min tång har rätt fyrkantiga handtag) och lite sånt.
Ok, en dyrare tång kanske har smartare utväxling så det är lite lättare att klämma åt ordentligt (med min tång får jag ta i med bägge händerna för att komma för läget där spärren släpper tillbaka), kanske skönare handtag (min tång har rätt fyrkantiga handtag) och lite sånt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Sen ska man ju se till att man har rätt kontaktyp till solid resp. fler kardelers ledare.
8P8C heter kontakten egentligen.. 
Kanske kan man åstadkomma kontakteringstrycket med en liten skruvtving?

Kanske kan man åstadkomma kontakteringstrycket med en liten skruvtving?