Impedansmatchning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
crize

Impedansmatchning

Inlägg av crize »

Har fått i uppgift att göra ett 4-lagers flexpcb som innehåller Gigabit ethernet. Dessa signaler ska ha en differentiell impedans på 100 ohm. För att beräkna vilken ledarbredd och isolationsavstånd jag ska ha för att få dessa 100 ohm måste jag ju veta avståndet till referensplanet samt E_r för "det som ligger mellan". Lager 2 och 3 kommer att vara GND respektive VCC och utgör alltså referensplanen. Parametrarna (E_r och avståndet till referensplanet) beror ju på vilken "layer buildup" man använder. Hur går det till normalt sätt? Är det jag som mönsterkortskonstruktör som skapar en "layer buildup" eller är det mönsterkortstillverkaren som tillhandahåller dessa?
Användarvisningsbild
polmanswe

Re: Impedansmatchning

Inlägg av polmanswe »

Layer buildup, kontakta några mönsterkortsleverantörer och fråga vad dom rekomenderar. Det kan bli billigare att utnyttja deras standardsetup.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Som sagt, kolla på t ex Cogra om du tänker använda dom http://www.cogra.se/viewPage.asp?id=56
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom beror permabiliterna mm på vilka material som används, fråga den kortleverantör du använder, gör sedan en grundkonstruktion, lämna tillräckligt mycket isolationsavstånd, och låt sedan leverantören finjustera ledarbredderna till rätt impedans.
För impedansberäkning måste du också ta hänsyn till lödlack mm, samt det faktum att en del välkända programvaror räknar helt fel när det gäller impedansen.

Byter du kortleverantör, måste du/leverantören räkna om impedanserna/ledarbredderna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

crize

Inlägg av crize »

Tack för alla svar! Då blir det till att fråga vad tillverkaren rekommenderar! Men jag förstod inte riktigt det där om man byter leverantör. När min tillverkare rapporterar de justeringar som gjorts på ledarna så uppdaterar jag underlaget med dessa dimensioner. Vidare lägger jag också in den fullständigt specificerade "Layer Buildup" som tillverkaren använt. Med fullständigt menar jag alltså material och dimensioner på koppar/prepreg/core/lödmask etc. Borde jag då inte få samma resultat oavsett vem som tillverkar korten?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, under förutsättning att din alternativa leverantör använder samma material, vilket de sannolikt inte gör, och såvida du inte köper några hundratusen kort eller så, lär du nog bli tvingad till de material din leverantör använder som standard.

Så nej olika tillverkare/leverantörer ger olika egenskaper på korten.
crize

Inlägg av crize »

Bra! Då tror jag mig ha fått koll på detta! :)
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Du kan ladda ner ICD Stackup Planner gratis och testa med. Har jag för mig.
http://www.icd.com.au/Eval_Form.html

Använd den stackup som tidigare länkats till sen lägger du in dina ledare.

Det är bra om du berättar för tillverkaren sedan vad du har dimensionerat för så att de kan göra justeringar som eventuellt krävs vid tillverkningen.
Man brukar lägga med en kupong som kontrollmätes, vet inte om Cogra tar extra för det men de har impedansanpassning/kontroll.
Skriv svar