Förmånlig laminator på Lidl, duglig till kretskort?
Förmånlig laminator på Lidl, duglig till kretskort?
Såg att Lidl har en förmånlig laminator nu, 19e, är en sån nåt att ha för toner transfer? Eller blir det bättre med strykjärn?
- zekkexavior
Re: Förmånlig laminator på Lidl, duglig till kretskort?
En kombo av båda anser jag vara mkt effektivt 

Jag köpte den billigaste hos Jula (199 kr) och gjorde den här modifiering http://ultrakeet.com.au/write-ups/superFuserV2 och den funkar perfekt...
På vad skriver ni ut layouten innan ni för över den till kortet?
Om det är så smidigt som i den länkade artikeln så kan min UV-ljuslåda få gå i pension
Dessutom spar man lite pengar på billigare laminat.
Om det är så smidigt som i den länkade artikeln så kan min UV-ljuslåda få gå i pension

Dessutom spar man lite pengar på billigare laminat.
På vad skriver ni ut layouten innan ni för över den till kortet?
Allt från dasspapper till änglavingar.
Nej men det skall vara tunt och helst belagt så ytan är blank men vissa typer fungerar och vissa inte och vissa utan glans fungerar och någon med fungerar kanske inte. Vissa har fått ok resultat med tex clasohlson eller biltema kataloger, andra någon passade tidning. Det finns dock om jag inte minns fel annars papper speciellt tillverkat för sådant här som fungerar, vad jag förstått, perfekt.
Allt från dasspapper till änglavingar.

Nej men det skall vara tunt och helst belagt så ytan är blank men vissa typer fungerar och vissa inte och vissa utan glans fungerar och någon med fungerar kanske inte. Vissa har fått ok resultat med tex clasohlson eller biltema kataloger, andra någon passade tidning. Det finns dock om jag inte minns fel annars papper speciellt tillverkat för sådant här som fungerar, vad jag förstått, perfekt.
Jag har fått bra resultat med IKEA-katalogen.
Poängen är vad jag förstått att papper med "blank yta" får det genom en beläggning (av krita eller nåt sånt?), det gör att tonern lossnar lättare från pappret när man blöter upp det.
Att få tonern att fastna på laminatet funkar alltså med vilket papper som helst ungefär, det är att få bort pappret sen som beror på pappret.
Att få tonern att fastna på laminatet funkar alltså med vilket papper som helst ungefär, det är att få bort pappret sen som beror på pappret.
-
Då borde en katalog räcka för en livstids kretskortJanErik skrev:Jag har fått bra resultat med IKEA-katalogen.

Tonern skall egentligen inte fastna alls på papperet eftersom det sugs upp och lämnas då kvar lite mindre på laminatet plus att det kan bli svårare att lösa upp papparet eftersom det ju nu är ihopbundet av smält toner och kan vara svårare att få bort papperet och även utan att dra med sig tonern från laminatet.
Papper kan innehålla/innehåller krita för att det skall bli vitt men att det är glansigt är som jag förstått det en tunn plasthinna eller dylikt för att kunna trycka högupplösta kvalitets bilder på det då att bläcket de använder inte flyter ut.
Papper kan innehålla/innehåller krita för att det skall bli vitt men att det är glansigt är som jag förstått det en tunn plasthinna eller dylikt för att kunna trycka högupplösta kvalitets bilder på det då att bläcket de använder inte flyter ut.
Plast är det väl inte, nån sorts lera tror jag.
Vet att jag läst en gång om en mycket tunn plasthinna fast det är ju två flugor i en smäll att ha vit krita som underlag istället. Kanske olika beroende på vad de skall trycka måhända.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kaolinite
"The largest use is in the production of paper, including ensuring the gloss on some grades of paper."
"The largest use is in the production of paper, including ensuring the gloss on some grades of paper."
Tänkte mer på den principen som är på bläckstrålefotopapper fast det borde förstås inte behövas vid tryck då deras bläck är bra mycket kletigare och tjockare och när lera ger samma resultat och säkerligen billigare med så borde de ju rimligtvis köra med det ja.