+-5V strömförsörjning till audio (LM2575 för positiv)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hyperion

+-5V strömförsörjning till audio (LM2575 för positiv)

Inlägg av hyperion »

Jag tänkte köra en LM2575 för +5V men vad har ni för tips för -5V?
Gillar LM2575 då den inte blir varm likt 7805. Vet att det går att få ut -5V från LM2575 också men har ingen erfarenhet av att göra det så jag vet inte om det är lämpligt i en audio-applikation (förförstärkare)

Använder LM2575-05 i DDPAK/TO-263 och min OCD gör att jag mycket gärna har samma package för -5V :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: +-5V strömförsörjning till audio (LM2575 för positiv)

Inlägg av psynoise »

Först undrar jag vilka inspänningar du har?

Sedan om du vill ha serieelement på negativ matning måste du hitta motsvarande negativ variant för LM2575. Om inte går det väl egentligen att använda två LM2575 ovan på varandra då gemensam ny jord får bli den ena LM2575:s utgång.

Vad som är lämpligt för audio tror jag inte är särskilt kritiskt. Har sätt att vissa gillar spänningsregulatorer med lågt brus. Men till vilka nytta vill jag gärna veta då de flesta kretsar konstrueras med lågpassfilter på matningspänningarna.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tack för svaret.
Jag har inte kommit så långt att jag bestämt vilken/vilka inspänning(ar) jag ska köra på.
Men två LM2575 med ena Vout som gemensam jord, är ingen dum idé.

Vet inte heller om det spelar någon roll att det är för audio men kan tänka mig att vissa sätt att göra samma sak är klart mer hörbara än andra. Jag är ingen audiofil men... :)
RoPa

Inlägg av RoPa »

Använd LM2673, den är en buck-boost inverter, LM2675 är en step-down.
Länk
Har för mig att det ska finnas ett "fusk" som gör att man kan använda en LM2675 även för buck-boost men hittar den inte nu, tror dock den krävde en extra op för att "invertera" feed-back spänningen.

Switchade regulatorer kan vara ett problem i känsliga kretsar, som audio kan vara men inte behöver vara, det beror på vad det är för krets man ska spänningsmata.

Lycka till!
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

De kräver garanterat ett extra LC filter eftersom ett rippel på något hundratalet mV på matningen slår rakt igen på de flesta lågnivåkretsar. Speciellt om det ligger runt 50kHz som i första exemplet , då är det svårt att filtrera bort och behålla audiobandet.

LC filtret dämpar ripplet några tiopotenser.

Risken är annars att det ligger överlagrat på slutstegets ingång och det innebär ett betydande energitillskott till högtalarens övre register, nästan inga högtalare har bandbreddsbegränsning uppåt i sina passiva filter iom att detta sker redan i signalkällan.

Jobbar man med högre switchfrekvenser är det lättare att filtrera bort , en bra förstärkare bör ha en bandbredssbegränsning på sin ingång.

Jag har ett ljudkort tex med en massa switchregulatorer på men visst tusan ser man artefakter när man samplar på 192 kHz. Men det är way up så det spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tack rikkitikkitavi, det var dock lite över min kunskapsnivå :)

Ni som onekligen kan betydligt mer än mig om detta, vad tror ni om att använda denna lösning?
dual5V-LM2575.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Nej, den nedre kretsen (som du vill ska ge -5V) är kortsluten... men den kommer förhoppningsvis inte ens att gå igång då pinne 3/5 är flytande (utan last ansluten).

Vill du ha två spänningar "på varandra" ska den "nedre" vara kopplad som standard och den övre ska ha den undre utspänningen som "jord". Tänk då på att inspänningen måste överstiga V1 + V2 (i ditt fall 5V + 5V = 10V) så mycket att reglering kan ske.
Du kommer då få en +10V (+5V +5V) och en +5V, vilket kan kallas för +-5V men du kan inte dra mer ström i "+5V" än i -5V för då har den ingen stans att ta vägen eftersom den undre regulatorn inte kan "backa" strömmen så ska man göra så måste man tänka till om vilka laster man har.

Gör dig själv en tjänst och använd en 2573 i stället. Alternativt använd en extra OP för att koppla 2575 som inverter.
Hittar fortfarande inte kretsen men den fungerar så att man ansluter matningen till OP'n mellan reggens Vin och Vut, kopplar OP'ns +in till jord och -in kopplas i en spänningsdelare mellan reggens Vut och OP'ns ut, OP'ns ut kopplas även till reggens FB. Vut på reggen är alltså då inte pinnen på reggen utan utgången från invertern som ligger på -5V.
OP'n inverterar denna runt jord till +5V som FB vill ha, om spänninge sjunker (blir mindre minus matas en lägre spänning tillbaka till FB och switchen drar på mer. Du ska alltså koppal 2575'an som en buck boost inverter (spolen ska gå från ut till jord).

Lycka till!
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tack! tyckte den såg konstig ut denna, lite märkligt då det är från produktbladet från en produkt som säljs på Mouser bland annat.
Nåväl, blir att läsa på mer och testa lite olika lösningar för att hitta något lämpligt.

Tack igen.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Jag har fel om att den är kortsluten :oops: jag blandade ihop pinne 4 och 2.
Men den kommer bara starta om det dras en ström från -5V som räcker för att den ska kunna starta. Spänningen på -5V kommer alltså att vara positiv innan den har börjat switcha.
Den är kopplad med spolen i jord (buck boost inverter) och den behöver därför inte den extra OP'n eftersom den är jordad i sin egen utspänning.
Vill man att den ska starta på 0 och gå mot minus måste den dock vara jordad i jord och då krävs OP'n för att få rätt FB.

Om den krets du ska mata tål + på - i starten så fungerar den kretsen :tumupp:

edit: hittade denna
Skriv svar