eget slutsteg 50Hz-brum från he...tet!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan

eget slutsteg 50Hz-brum från he...tet!

Inlägg av tokfan »

Hej!

Har gett mig på att bygga ett eget slutsteg.
Jag var så nöjd när jag mätte på det igår kväll när familjen sov.
Jag riggade upp allt för att kunna testa den med högtalare idag när jag kan föra oväsen.
Och brummar gör det så in i gatan!!!

Jag glättar med 4700uF kondingar efter likriktaren (för lite?), men detta borde väl inte vara det stora problemet.

Någon som har en aning om vart jag ska börja leta?
Det jag redan vet är bristfälligt är att jag har nästan 1m tunna trådar från slutsteget till högtalaren. (men det borde ju inte heller åstadkomma allt brum).

Lägger in schema, oscilloskopbild och ett taffligt kort på hur jag riggat upp det.

hoppas någon har något ess i bakfickan så att detta går att lösa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg

Re: eget slutsteg 50Hz-brum från he...tet!

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Kolla dioderna i bryggan och de stora elektrolyterna(är de rätt monterade-svårt att se på bilden).
(glöm allt om kablar och kapacitans)
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hej,

Då brummet uppstår i spänningsmatningen vore det bra med en bild/schema på kraftaggregatet.
4700uF kan anses som lite men de beror på hur mycket ström ditt steg ska ge och hur känsligt det är för nät brum i matningen (ditt steg är som nu konstruerat känsligt för det...)

Har du lämnat ingången oansluten?

Några frågor på schemat så länge...
Varför sitter R25 och R26 mellan matning och sluttrissorna i stället för mot lasten?
Vilken funktion har de där?
Behövs inte motkopplingsmotstånd för stabiliteten i FET steg (jo)?
Rekommenderar starkt att du sätter in motkopplingsmotstånd (Flytta de 1R du har)

Vilken tomgångsström har du ställt in med trimmen (motkopplingsmotstånd i slutsteget underlättar injustering)?
Du måste montera T17/T20/T21 så de har termisk kontakt annars kommer steget att "rusa", och utan motkopplingsmotstånd går det fortare än du anat...

I tomgång bör strömmen vara så låg att det inte ska bli brum på matningen.
Mät med skåpet vilken AC du har på + och - spänningen.

Vad gör R24 och D66?
Varför finns inte motsvarande koppling på andra halvan?

Borde inte T9 ha ett emittermotstånd?
Förstärkningen i VAS steget blir väldigt hög/olinjär nu och temperaturkänslig.

Behövs den positiva återkopplingen genom C11?

Jag tror att du får in brum från matningen via ingångssteget då det sitter direkt på slutstegets matning.
Då du inte har motkopplings motstånd i ingångsdifferentialsteget så får du väldigt hög gain, och med en VAS utan motkoppling får du ännu mera gain. Dessa delar sitter alltså "oskyddade" från det brum som finns på matningen.
Även om din negativa återkoppling via R18/R17 ska ge en loop gain på ca 70 ggr så har du en "open" loop gain på mycket mer.

Börja med att ta bort C11, sätt in ett emitter motstånd på T9 (10R), prova i simmen om inte emittermotstånd (typ 100R) på T1 och T2 gör det stabilare. Du bör även ha en "R16" även på T2 för balansens skull.

För att göra det hela mindre känsligt bör du byta R15 mot en ström generator.

Annars ser det ganska bra ut.

Lycka till!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Och hjälper inget av detta så prova med 10nF över varje likriktardiod.
Kommuteringsbrum går nästan inte avhjälpa på annat sätt.

Protte
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

50Hz brum låter inte som helvågslikriktning... kolla nätdelen en gång extra!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Mja det ser lite konstigt ut med dom spikarna på skopet..
Jag håller på att det är nätdelsrelaterat.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

2 volt i rippel är en hel del..
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Säkert jordslingor. Har du stjärnjordat och endast anslutit skärmen i ena änden?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det ser ut som att laddningsströmpulserna mellan transformator och glättningskondensatorer tar sig in på något ställe (troligen i någon jordbana på kretskortet) där de inte ska och orsakar ett spänningsfall som hamnar i serie med insignalen.

Det är alltså troligen ett problem med de delar av kretsen som inte finns med i schemat. :)

Hur ser kretskortslayouten och inkopplingen av saker runtomkring ut?
Senast redigerad av kimmen 30 december 2013, 14:39:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Alla jordpunkter ska samlas i en enda punkt, gärna i "mitten" av nätdelskondensatorerna. Denna punkt kopplas sedan till chassit på ett enda ställe, gärna vid ingångsanslutningarna. Ansluter man jord på flera ställen bildar jordanslutningarna lätt en sluten slinga som fungerar utmärkt som antenn för nätbrum.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ser lite fel att ena glättlyten sitter till höger med likriktaren till vänster, man får laddpulser tvärs kortet.

Protte
tokfan

Inlägg av tokfan »

jädrans vad svar!!

Jag har gjort ett jordplan som slingrar sig över hela kortet.
Jag ska ta och göra en research i nätdelsområdet som de flesta tipsat om.
Slutsteget är så gott som taget rakt av från http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-948.pdf
På den layouten sitter kondingarna på varsin sida om kortet.
Fast när jag tänker efter så sitter ju hela nätdelen ofta i samma hörna på kort som man sett.

Jag uppdaterar om hur det går osv så fort jag får tid att ta tag i det.

tack för alla svar!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag skulle sätta likriktardioderna och ett glättningskondingarna på ett eget kort och dra tåtar mellan dem och förstärkarkortet(n) typ som jag gjort här:

In action:

Detta är samma som ditt bygge, enda skillnaden är att båda fetarna är P kanal. Jag föredara att båda är N kanal eller båda P kanal, gillar ej att blanda P och N pga att Rds(on) skiljer en del.

Har faktiskt aldrig råkat ut för det problem du har dock.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Behövs inget eget kort bara man lägger layouten rätt, att se till att strömmarna flyter på rätt ställe.
Det går att lägga nätdelen i ett hörn och dra ledningar därifrån så det liknar skatboet på bilderna.

Sedan förstår jag inte resonemaget om P-kanal eller N-kanal? Skillnaderna i Rdson ska ju kompenseras av motkopplingen.
DESSUTOM så ska inte transistorerna gå i bottning.
Är glättlytarna matchade så ESR är lika?
Komplementärt par är bättre och enklare att konstruera. Kanske Det går att göra kvasikomplementärt med MOS också.

Protte
RoPa

Inlägg av RoPa »

Tack för länken till originalet, det underlättar för oss att hjälpa dig.

Ok, så C11 är en bootstrap för att klara att driva övre halvan hela vägen, låt den vara kvar...
Lika så R24 och D66, de skyddar för överspänning från bootstrap kretsen.

Du skriver:
Slutsteget är så gott som taget rakt av från http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-948.pdf
Men där saknas R4 och C3 från IOR original designen, dessa är väldigt viktiga för att inte få in brum i ingångssteget.
Som jag skrev i mitt inlägg...
Jag tror att du får in brum från matningen via ingångssteget då det sitter direkt på slutstegets matning.
:!: Sätt dit R4 och C3 innan du felsöker mer. I IOR app noten står följande på sida 3...
The amplifier input stage requires additional power supply ripple suppression which is provided by components R4, C3
När du har åtgärdat det är det till 99% säkert att det kommer att bli bra.
Om du fortfarande har lite brum kvar kan du fundera på hur strömmarna går på kortet och vilken jord formation du vill ha.

Vidare så finns det inga R25/R26 i originalet, ska du ha seriemotstånd i slutsteget ska de i så fall sitta i serie med lasten i mitten, mellan slutstegets trissor, som jag tidigare skrev. I sin nuvarande position har de ingen funktion.

Vilken tomgångsström har du ställt in? den frågan är fortfarande viktig. Har du valt en mellan 50mA och 100mA som rekommenderas?
Skriv svar