Skriva ut frigolit med 3D-skrivare?
Skriva ut frigolit med 3D-skrivare?
Går det att få en vanlig 3D-skrivare att skriva ut något som får liknande egenskaper som cellplast/"frigolit"?
Jag skulle vilja skriva ut en form som sedan kläs med kolfiberväv och epoxy.
Jag skulle vilja skriva ut en form som sedan kläs med kolfiberväv och epoxy.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Skriva ut frigolit med 3D-skrivare?
Om man spänner upp en värmetråd, kan man inte då skära ut formen?
om man modifierar skrivaren med en liten elmotor med frässift istf skrivhuvudet.
Jag tänker mig 3D-former som inte går att skära med en tråd, t.ex.former liknande en bunke.
Om man gör om 3D-skrivaren till en fräs, eller helt enkelt använder en fräs, måste den nog vara typ 5-axlig för att kunna fräsa ut formerna en 3D-skrivare kan tillverka. Och det blir nog svårt att lyckas med en bunke utan flera uppspänningar, vilket nog i sig blir svårt i det sköra materialet.
Om man gör om 3D-skrivaren till en fräs, eller helt enkelt använder en fräs, måste den nog vara typ 5-axlig för att kunna fräsa ut formerna en 3D-skrivare kan tillverka. Och det blir nog svårt att lyckas med en bunke utan flera uppspänningar, vilket nog i sig blir svårt i det sköra materialet.
Om du skriver ut med sån byggskum? Men blir väl inte speciellt hög upplösning.
Ja det kanske vore något. Hittade några få sidor på nätet om maskiner som skriver ut i något byggskumliknande.
http://m.theatlanticcities.com/technolo ... ters/5141/
Jag bedömer att jag behöver noggrannhet bättre än en halv millimeter.
http://m.theatlanticcities.com/technolo ... ters/5141/
Jag bedömer att jag behöver noggrannhet bättre än en halv millimeter.
Skriva ut i något som går att smälta bort utan att lösa epoxyt/kolfibern?
Tex PVA och lösa med vatten eller HIPS och lösa med citrusbaserat lösningsmedel
Tex PVA och lösa med vatten eller HIPS och lösa med citrusbaserat lösningsmedel
Jag tänker att den utskrivna delen ska vara kärnmaterial i en sandwich-konstruktion. Den ska alltså alltså kunna ta upp de belastningar som kärnan utsätts för.
"
De krav man ställer på ett kärnmaterial för sandwichkonstruktioner är följande:
* Låg densitet
* Goda hållfasthetsegenskaper i förhållande till vikten, främst vid skjuvbelastning
* Hög dämpande effekt vid slag
"
http://www.carbontrikes.com/komposit/sandwich.htm
Det är alltså inte bra ifall plasten är spröd (som jag har fått för mig att många 3D-utskrifter blir), ifall den ska vara kärnmaterial i en sandwich.
"
De krav man ställer på ett kärnmaterial för sandwichkonstruktioner är följande:
* Låg densitet
* Goda hållfasthetsegenskaper i förhållande till vikten, främst vid skjuvbelastning
* Hög dämpande effekt vid slag
"
http://www.carbontrikes.com/komposit/sandwich.htm
Det är alltså inte bra ifall plasten är spröd (som jag har fått för mig att många 3D-utskrifter blir), ifall den ska vara kärnmaterial i en sandwich.
Hur stort objekt pratar vi om?
Hur tunn ska kärnan vara?
Hur stor roll spelar vikten?
Hur tunn ska kärnan vara?
Hur stor roll spelar vikten?
Upp till en halvmeter i varje ledd.
~10mm!
Vikten spelar roll. Jag hittade siffror på extruderad polystyren som säger 30-40 g/l. Om densiteten på det utskrivna blir <100 g/l är det ok.
~10mm!
Vikten spelar roll. Jag hittade siffror på extruderad polystyren som säger 30-40 g/l. Om densiteten på det utskrivna blir <100 g/l är det ok.
Visst borde man kunna skriva ut någon typ av bikakestruktur eller liknande i en "vanlig" 3D- skrivare för att uppnå den densiteten.
Ordna munstycke som kan hantera små pärlor av polystyren istället för en plaststräng och tillsätta pentan samt värma?
Och därmed tillverka frigoliten på plats så att säga.
Och därmed tillverka frigoliten på plats så att säga.
Testade en 10*10*10cm kub i cura. 0.8mm väggar och 5% fyllning gav en beräknad vikt på 119gram. Kanske kan ge en uppfattning i alla fall.danei skrev:Visst borde man kunna skriva ut någon typ av bikakestruktur eller liknande i en "vanlig" 3D- skrivare för att uppnå den densiteten.
E inte ngt sånt här du far efter eg.?
Då den kan variera höjden a skärtråden från sida till sida samt röra varje "torn" individuellt så kan du skapa i praktiken ngt i som liknar 5 axis skärning i skum.
På så vis kan du fylla en box med PU skum låta det härda o sen skära det med tråd till slutform.. ja det kommer ta tid.
Då den kan variera höjden a skärtråden från sida till sida samt röra varje "torn" individuellt så kan du skapa i praktiken ngt i som liknar 5 axis skärning i skum.
På så vis kan du fylla en box med PU skum låta det härda o sen skära det med tråd till slutform.. ja det kommer ta tid.

Fast det går väl inte att skära ut en grop med en sån?
Det går inte att skära ut t.ex. en stänkskärm.
Det går inte att skära ut t.ex. en stänkskärm.