Det här med ICSP...

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Det här med ICSP...

Inlägg av jack »

Vet att ämnet varit uppe 47 gånger förut, men jag lyckas inte få ihop det. Har en K150-programmerare, med en 6-stiftig kontakt för ICSP. Kontakten har följande beteckningar: VPP1, LOW, DAT, CLK, VCC och GND.

Så min enkla fråga är: Hur ska jag koppla för att kunna programmera en 16F877A med ICSP?

Tacksam för tips...

//jack
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Vpp1 ska till mclr, pin 1
dat - pgd,pin 40
clk - pgc, pin 39
vcc - vcc
gnd - gnd
Low, vet ej... antagligen funkar det oanslutet

Vad är det som inte funkar?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Hehe, det var alltså inte svårare än så. Och jag vet, jag är kass :) Stort tack för hjälpen allafall.

Men hur gör jag nu för att "avskärma" programmeringskablarna från den övriga kretsen? Eller räcker det bara att ha den avstängd?
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Kanske, kanske inte. Du får sätta dig in i schemat på din K150, och själv klura ut om något kan ta skada eller störa.

Det brukar finnas ett rekommenderat schema för icsp-pinnarna i databladet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Koppling enligt Henriks beskrivning...

LOW är antagligen "low voltage programming", om inte 877A stöder dät
så kan du strunta i den.

Sedan så bör alla ICSP programmerare värda namnet automatiskt koppla från sina anslutningar så snart programmeringen är klar. Förrutom det får man ta vissa hänsyn när man väljer vad som skall vara anslutet till samma pinnar i själva målsystemet, men det är bara en del av designarbetet, så det är inget konstigt med det. Microchip har app notes som beskriver detaljerna, och lite brukar det finnas i databladen.

I princip så måste övriga kretsar i kopplingen tåla att PGD/PGC klockas lite slumpmässigt. MCLR måste tåla att den körs till 13V.
Skriv svar