380V i enfasigt elverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mathias80

380V i enfasigt elverk

Inlägg av mathias80 »

Hej.
Har en fråga jag tänkte passa på att ställa.
Jag kom över 2 st elverk som var defekta. Enfas, Hondamotor ca 3 kVA.
Första elverket fick jag igång väldigt snabbt (kabelbrott).
Andra elverket mätte jag lindningarna på och den verkade ok. Dom har en lindning för 12VDC och en lindning för 230V. Jag fick ut 12VDC men ingen 230V.
Provade att mäta kondingen som ligger i en egen lindning för att generera magnetiseringen (se bifogad ritning, detta är en ritning för ett liknande elverk, och tillhör inte detta elverk), och det visar sig att den var helt slut. Införskaffar en ny konding på 10 uF och mäter upp 380V (observera att elverket är enfasigt).
Jag går då tillbaka till mitt första elverk och kontrollerar den kondingen. Det visar sig att där sitter det en på 8 uF. Jag misstänker att man i elverk nr 2 någon gång bytt kondingen, då denna defekta såg ut att vara betydligt äldre än övriga komponenter i elverken. Och att man då bytte till en begagnad konding. Elverken är inte exakt lika, det är två olika produktionsserier.
Jag införskaffar en konding på 8 uF och får nu 350V. Jag seriekopplar nu 8uF med 10uF kondingen och borde då få 4,4uF (8x10)/(8+10). Jag får nu ut ungefär 310-320V.
Seriekopplar bägge 8uF kondingarna vilket borde ge 4 uF och får ut ca 280V.
Seriekopplar samtliga 3 kondingar vilket borde ge strax under 3 uF. Får ut 12V AC. Här kan jag nämna att jag använde den befintliga kondingen från det första elverket på 8 uF. Den är inte mätt för att verifiera att den i dagsläget är 8uF. Men den fungerar i det första elverket. Men den fungerar inte heller när jag sätter den enskilt i elverk nr 2.
Känns som ett svårt fall. Som sagt har jag mätt lindningarna och inte reagerat på något avvikande även om jag inte kommer ihåg ohm-värdena. Efter att ha bytt ut den defekta kondingen som satt i (även om jag misstänker att det ej var den ursprungliga) får jag ut spänning. Fast jag kommer inte ner i 230V. När jag låg på 280 V provade jag att belasta elverket för att se om spänningen skulle sjunka. Men efter att ha lyssnat på borrmaskinen i startögonblicket kunde jag ganska snabbt förstå att han inte upskattade den spänningen. Borrmaskinen mår i dagsläget bra, men elverket fungerar inte.
Jag mätte spänningen över kondingen i magnetiseringslindningen och får den till ca 370 V i det fungerande elverket.
I det defekta elverket har jag nu satt in en 8 uF kondin och uppmäter nu 190 V över kondingen.

Min fråga är om någon har någon teori hur jag skulle kunna få detta att fungera. Jag hade hoppats på ett mer linjärt samband när jag ändrade kapacitansen kos kondingarna för att få ner spänningen. Men i steget 4 uF till 3 uF gick ju från 280V till 12V.
Kan ett alternativ vara att att sätta in ett motstånd i serie med kondingen. När jag hade 8uF kondingen låg jag på 350V och ska ner till 230V, spänningen bör reduceras med 34%. Jag räknar ut reaktansen hos denna konding och sätter in ett motstånd i serie för att få en spänningsdelning och reducerar därmed magnetiseringsspänningen över denna konding med ca 34%.
Eller finns det någon som har någon bättre teori?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: 380V i enfasigt elverk

Inlägg av Icecap »

Finns det ingen elektronik i systemet alls?
mathias80

Inlägg av mathias80 »

Nej. Inte vad gäller elektronisk spänningsreglering eller liknande. Väldigt simpla. Mesta elektroniken sitter för DC likriktningen.
Rotor och statorlindning för 230 v och lindning för magnetisering.
Märket för elverket är Genetech. Vad märket för generatorn är minns jag inte. Den är nog ganska snarlik ritningen jag bifogade då jag inte har orginalritningarna. Kan inte säga om dom två lindningarna med varsin diod finns på denna version (vet inte heller dess funktion).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Är spänningen mätt med nominell belastning och motorhastighet?
mathias80

Inlägg av mathias80 »

Vad gäller motorhastigheten har jag ingen uppfattning hur den ligger till mot motorns nominella varvtal.
Vad gäller belastning har jag inte belastat den. Provade med en gammal borrmaskin vid 280 V men hörde direkt att det var för hög spänning på borrmaskinen.
Skulle eventuellt kunna ta ett gammal tvåfasig radioator och ansluta och se hur spänningen sjunker vid kraftigare belastning. Men när jag lyssnar på motorerna kan jag inte höra att den ena varvar mer än den andra. Det är ju en markant skillnad i spänningsnivå jag får ut.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

När det inte finns någon reglering alls annat än att hitta rätt kapacitans är det ju vägen att gå. Då verken ju inte är identiska får du gissa lite och kanske räkna också. Kanske en 6,8µF är rätt?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

De Honda elverk jag kommit i kontakt med ger ful spänning ut, just i toppen på sinusen så kommer det en topp till så toppvärdet blir väldigt högt.
Spänningen mätt med en RMS voltmeter gav helt OK värde.

Boten blev en hög med kondensatorer som lastar generatorn med 25A och en transformator efteråt för att justera spänningen.

Så mät spänningen med en RMS voltmeter och titta hur spänningen ser ut med oscilloskåp.
Protte
xxargs

Inlägg av xxargs »

Inte helt lätt - kondingen tillsammans med magnetiserinsspolen är avpassande för att ligga resonans med varvtalet för att mata rotorn och när det avviker för mycket så kollapsar det helt och du har bara dina 12 volt. är du helt säker på att det är rätt varvtal på motorn då högre varvtal ger högre spänningen samt maxströmmen bestäms helt av hur mycket ström som flödar i rotorn - mao. för lite konding så ger generatorn för lite ström ut vid belastning.

Det är också viktigt att du använder en bättre digital multimeter - helst med true RMS då kurvformen kan vara lite sisådär och en enklare multimeter som bara visar rätt för närmast perfekt sinus kan visa mer eller mindre fel om kurvformen avviker Ganska mycket och tex. närmar sig avrundad fyrkantvåg.

köp 99:-elmätaren 36-2897 på klas i sjön då det finns en frekvensräknare i denna och du kan se om frekvens är 50 Hz - dessutom är det en riktig RMS-mätare både på spänning och ström (är nödvändigt för att mäta energi rätt) om det är mycket avvikande så får du justera motorns varvtal och först därefter titta på vilken spänning det ger.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Har ett mindre (650VA) 2-takts elverk med nästan likadan magnetisering, rotorn är 2-polig
med en 3Amp diod (typ 1N540x ) och ett 10k motstånd parallellt. Rotorn är lindad med koppartråd.
På elverket så sticker spänningen iväg fort om varvtalet är lite för högt, brände av
glödtråden i en 500W lampa genom "tvångskörnings" av motorn ( petade lite på gasspjället )

För rotorn måste få sin magnetisering via lindningen med 20uF kondensatorn, strömmen flyter
genom rotorlindningen endast då dioden leder. Vrids rotorn ett halvt varv så magnetiseras andra
halvperioden. Rotorn kan bara få sin magnetiseringsström via induktion men om det är en synkrongenerator
hur kan det då induceras ström i rotorn då, borde nästan vara asynkron då? Det är en liten luring den där :D
Sinusvågen ser hyfsad ut på den jag har, den har lite liknande "övergångsdistortion"
som i en förstärkare typ hemmastereon med tomgångsströmmen inställd på noll. Blir som en liten bit av
sinusvågen där spänningen är konstant (den varken ökar eller minskar) Den är dessutom
förskjuten från nollnivån, finns en bit både över och under nollnivån.

Den där generatorkonstruktionen är lite lurig, har inte lyckas hitta någon information om den här typen av generator.

Kan det bli viss spänningsbegränsning då statorplåtarna mättas magnetiskt, borde ha viss inverkan?
Vissa elverk har separata drosslar som mättas för att hålla spänningen inom rimliga gränser.
mathias80

Inlägg av mathias80 »

Införskaffade en multimeter som mäter frekvens (Elma).
Tänkte kolla varvtalet från motorn genom att mäta frekvensen på spänningen.
Bägge elverken visade 2 kHZ när jag mätte spänningen.
Misstänker att sinusvågen inte är helt ren.
Blev svårt det här. Har inget osciloskop att kolla med heller.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

För att provbelasta elverket så är det väl lämpligt att seriekoppla vanliga 230V-glödlampor (antingen de vanliga eller 230V-halogen, ingen lågenergilampa eller liknande).

En halvfarlig mätmetod som bara rekommenderas till den som verkligen vet vad den gör är att mäta spänningens vågform, toppar o.s.v. genom en spänningsdelare in på linjeingången på ljudkortet på en dator. Det farliga här är att datorns signaljord, chassie och skyddsjord kopplas ihop med ena polen på spänningen man mäter på. En batteridriven laptop rekommenderas och om tangentbord/mus behövs medan mätning pågår så kör med något trådlöst.
Skriv svar