Jo, jag har följande planer:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8#p1016511
Det hade varit bra om man kunde koppla in USB-anslutning även med cartridgen i konsollen, på så sätt blir det mindre slitage på konsollen och cartridgen.
Tanken är att när cartridgen är kopplad i konsollen så drivs elektroniken med denna 5V spänning, vid inkoppling av USB så känner PIC18F4455 av att vi har USB inkopplad, kopplar bort interfacekretsen och öppnar sedan adress- och databuss vid inkommande data.
Men, om cartridgen är kopplad med bara USB så ska PIC18F4455, RAM, switchar och batterikontrollkrets få ström från USB och 5V för interfacekretsen ska vara blockerad.
Man hade kunnat sätta en diod på interfacekretsens 5V matning för att blockera när matningen kommer från andra hållet, samma vad gäller matning från USB-sidan. Men man tappar ju lite spänning då pga dioderna, kanske inte så mycket att det borde ha betydelse men jag är sugen på att hitta en annan lösning där. Det skulle innebära att när RAM används från cartridge-sidan får den (5-diodspänningsfall) V som matningsspänning och sedan normal spänningsnivå på data- och adressbuss, vilket kanske inte är optimalt?
Så i princip två brytare, cartridge-spänning, usb-spänning, utan spänning från cartridge så är usb-spänning sluten, cartridge-spänning öppen. Med spänning från cartridge så råder det omvända.
Relä finns som alternativ också antar jag men det kanske finns andra bra alternativ?
Mata 5V från en av två isolerade källor.
Re: Mata 5V från en av två isolerade källor.
Steg 1: ett par dioder som gör att drivspänningen till styrningen finns oavsett vilken källa som finns.
Steg 2: en P-MOSFET mellan varje källa och det gemensamma matningspunkt.
Steg 3: Styrenheten känner av om Cartridge-spänningen är inkopplat.
Steg 4: Styrenheten avgör vad som ska mata.
Steg 2: en P-MOSFET mellan varje källa och det gemensamma matningspunkt.
Steg 3: Styrenheten känner av om Cartridge-spänningen är inkopplat.
Steg 4: Styrenheten avgör vad som ska mata.
Re: Mata 5V från en av två isolerade källor.
Man kanske kunde använda samma krets som till batteri-backupen för RAM?
Huvudspänning och backup, USB är huvudspänning, så den går på det om det finns, om den kopplas bort används cartridgespänning - om det finns.
Den ICL7673 som jag råkade ha hemma kan inte kräma på hur många mA som helst men det kanske räcker, annars får man peta på transistorer som det står i databladet.
Tror jag bara sätter en switch/jumper till att börja med.
Huvudspänning och backup, USB är huvudspänning, så den går på det om det finns, om den kopplas bort används cartridgespänning - om det finns.
Den ICL7673 som jag råkade ha hemma kan inte kräma på hur många mA som helst men det kanske räcker, annars får man peta på transistorer som det står i databladet.
Tror jag bara sätter en switch/jumper till att börja med.