Överföringshastighet Styrsystem-BTR box

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Stene

Överföringshastighet Styrsystem-BTR box

Inlägg av Stene »

Hej!

Jag har en äldre cnc fräs från -83 som har från början "bandspelare" för programmeringen. Den har blivit uppgraderad med en BTR box för programmering av PC. Nu har jag börjat köra lite 3D körning med den men det går inge vidare. Trots att jag kör maskinen sakta så står den bara och väntar när koderna kommer tätt (exempel i rundade hörn).

Går det bara att köra i en överföringshastighet i en sån här gammal maskin eller går det att justera?

Maskinen jag har är en Matsuura MC500V med Yasnac 3000 system. Jag har kollat i alla manualer jag har men inte hittat något om överföringshastigheten mellan läsare och system. Hur brukar det vara med såna här gamla maskiner? Är det något jag får leva med?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Överförningshastighet Styrsystem-BTR box

Inlägg av mrfrenzy »

kan du klistra in exempel på koden som går långsamt?
ofta finns funktioner för att göra radier utan att skicka många rader kod.
Användarvisningsbild
säter

Re: Överförningshastighet Styrsystem-BTR box

Inlägg av säter »

Nu har jag bara erfarenhet av remsläsare, inte bandspelare.
Med vissa remsläsar-interface går det att höja hastigheten utan problem, med vissa går det inte.
Det beror på typen av remsläsare.

Hur ser ditt bandspelar-interface ut?

Är programmen för stora för att köras från internt minne?
persa

Re: Överföringshastighet Styrsystem-BTR box

Inlägg av persa »

Du får nog finna dig i att det inte kommer fungera bra köra 3D med denna maskin. Även om du hade fått plats med programmet i internminnet så är styrningen alldeles för långsam för 3D-körning. Det finns ingen läsning av block i förväg, vilket är ett krav för vettig 3D-körning
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nja, säg inte det.

Jag har kört 3D med ett riktigt gammalt system , och det fungerade hyggligt.
Det blir naturligtvis inte som med ett modernt system, men matning på 500mm/min klarade jag.

En förutsättning är att systemet löser ut nästa rörelse redan när registret räknat ut.
Men sådant brukar väl vara inställbart på CNC-system?

En bra början kan ju vara att provköra från minnet.
Fungerar inte det, behöver man inte bry sig överhuvudtaget.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad innebär att systemet löser ut nästa rörelse redan när registret räknat ut ..? (beror väl till stor del med vad som avses som register)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Man har en viss eftersläpning i systemet.
Dvs maskinen ligger hela tiden lite efter kommenderade koordinater.
Denna eftersläpning ökar med ökad matningshastighet.

Man kan ha två olika kriterier för att en ny rad ska läsas in.
1: Man läser in en ny rad så fort system har skickat den sista koordinaten (maskin har inte nått sitt mål ännu pga eftersläpningen)
2: Man läser in en ny rad först när maskinen nått målpositionen (eftersläpningen är då noll)

Vid 3D-körning är 1: att föredra, då det ger bättre flyt i körningen på bekostnad av precisionen.
Stene

Inlägg av Stene »

Jag körde hela dagen i dag och den står o rycker mellan hämtningarna. Ska testa att lägga lite kod i fräsens minne och se om den beter sig lika.
Tror att det här programet körs med 350 mm/m i matning
tkgb

Inlägg av tkgb »

mrfrenzy har redan nämt detta, men det viktigaste när man kör 3D med ett gammalt styrsystem är att få cam-programmet att posta mycket G2 och G3 istället för en massa små G1 förflyttningar när man kör circlar och radier.

Får man till det i alla plan G17,G18,G19 kan det funka riktigt bra med 3D annars blir det som Stene beskrev att maskinen mest står och rycker :)
Stene

Inlägg av Stene »

Kollade igenom koden lite snabb, hittade ingen G2 eller G3. Kan vara dålig kod som är stor bov.
tkgb

Inlägg av tkgb »

Fanns det inga G2 eller G3 alls så kan det vara så.
Alla cam-program är ju olika men ibland räcker det med att klicka i en del rutor för att det ska posta G2,G3
Ibland måste det till en ändring i själva postprocessorn.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om det går trögt även när man kör från minnet, då kan G2/G3 försämra det hela.
Det tar lite längre tid för styrsystemet att processa G2/G3 än G1.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Sen kan det vara värt att kolla på hur fin upplösning man måste köra med, dvs hur många små "segment" den delar upp en radie i.
Det är möjligt att man kan klara sig med att köra betydligt större "segment" vilket då resulterar i färre rader kod och mer flyt i körningen.
Men det är ju självklart en balansgång, för med för stora steg så blir ju kanske inte resultatet nog fint. :)
tkgb

Inlägg av tkgb »

Det blir ju klart en extra beräkning för styrsystemet med G2,G3 men på det gamla Fanuc 0M jag ibland kör lite 3D program med så flyter det på mycket bättre med G2,G3 än om man har små G1 förflyttningar.

Har man allt i maskinminnet blir det kanske ingen skillnad men eftersom alla gamla cnc maskiner har pyttesmå minnen så får man ju bara plats med en liten snutt av ett 3D program :doh:
Så man måste ju köra drip-feed från datorn för att det ska funka och då blir ju överföringshastigheten något som begränsar.
persa

Inlägg av persa »

Men med drip-feed överföring via serieinterface RS232C går det hjälpligt snabbt i alla fall. Problemet är ju när man kör BTR (remsläsaren man simulerar kanske bara klarar 100 eller 200 tecken / sek). Då blir det inte lätt köra 3D vettigt

Vissa äldre system t.ex. Heidenhain TNC155 har någon form av buffertminne (ju större desto bättre) där blocken buffras upp och sedan exekveras och raderas från efterhand. Med hyfsat hög baudrate via RS232C (max 9600 på TNC155) fyller man på buffertminnet i tillräcklig takt för en acceptabel 3D-körning
Skriv svar