Har lite funderingar gällande larmsystem.. Alla "bra" system använder sig ju av exempelvis dubbelbalansering, även enkelbalansering finns ju att välja om man är tvungen. Men hur som, tekniskt sett hur fungerar det i centralen?
Jag vet hur man kopplar med motstånden och skillnaderna osv.. Men det jag är fundersam över är just själva detekteringen av de olika "lägena" som man får med hjälp av motstånden. Min tanke är att det absolut inte kan vara digitala ingångar som används för då spelar ju inte motstånden någon roll, korrekt?
Visst måste det vara ADC (analog->digital) som ligger bakom och så mäts värdet från slingan oavbrutet? Jag kan inte komma på någon annan möjlig lösning.. Men det kanske inte är så det ligger till? Någon som vet?
Sen undrar jag även, har sett på många ställen att de kopplar motstånden i centralen.. Det måste ju vara extremt korkat? Ute på slingan får man ju bara ett enda värde oavsett då? Avbrott.. Man vet inte om dörren/fönstret är öppet eller om kabeln är kapad..?
Det leder till nästa fråga, det finns säkert de av er som använt er av dessa magnetiska kontakter som har en färdig sladd på sig.. varför? Vad finns det för mening med dessa? Visst om dörren som man ansluter denna magnetiska kontakt till sitter bredvid centralenheten.. Men om det sitter i andra delen av lägenheten eller på ett annat plan av huset? Då måste man ju använda en kopplingsdosa och här får man egentligen samma funktion som med att koppla motstånden i centralenheten, om man kopplar in magnetkontakten i slutet av den kabel som sitter fast i enheten så finns ju en lång bit kabel som man inte vet vad för fel man får på om det bryts där? Alltså som jag beskriv ovan..
Bara några funderingar som jag hoppas att ni kan svara på!