Larmsystem funderingar.. Elektriskt sett ;)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Larmsystem funderingar.. Elektriskt sett ;)

Inlägg av toffie »

Hej på er,
Har lite funderingar gällande larmsystem.. Alla "bra" system använder sig ju av exempelvis dubbelbalansering, även enkelbalansering finns ju att välja om man är tvungen. Men hur som, tekniskt sett hur fungerar det i centralen?

Jag vet hur man kopplar med motstånden och skillnaderna osv.. Men det jag är fundersam över är just själva detekteringen av de olika "lägena" som man får med hjälp av motstånden. Min tanke är att det absolut inte kan vara digitala ingångar som används för då spelar ju inte motstånden någon roll, korrekt?

Visst måste det vara ADC (analog->digital) som ligger bakom och så mäts värdet från slingan oavbrutet? Jag kan inte komma på någon annan möjlig lösning.. Men det kanske inte är så det ligger till? Någon som vet?

Sen undrar jag även, har sett på många ställen att de kopplar motstånden i centralen.. Det måste ju vara extremt korkat? Ute på slingan får man ju bara ett enda värde oavsett då? Avbrott.. Man vet inte om dörren/fönstret är öppet eller om kabeln är kapad..?

Det leder till nästa fråga, det finns säkert de av er som använt er av dessa magnetiska kontakter som har en färdig sladd på sig.. varför? Vad finns det för mening med dessa? Visst om dörren som man ansluter denna magnetiska kontakt till sitter bredvid centralenheten.. Men om det sitter i andra delen av lägenheten eller på ett annat plan av huset? Då måste man ju använda en kopplingsdosa och här får man egentligen samma funktion som med att koppla motstånden i centralenheten, om man kopplar in magnetkontakten i slutet av den kabel som sitter fast i enheten så finns ju en lång bit kabel som man inte vet vad för fel man får på om det bryts där? Alltså som jag beskriv ovan..

Bara några funderingar som jag hoppas att ni kan svara på! :) God Jul för övrigt ;)
Nerre

Re: Larmsystem funderingar.. Elektriskt sett ;)

Inlägg av Nerre »

Det går väl att lösa på flera sätt.

Ursprungligen tror jag man använde ett par komparatorer per sektion. En komparator för "lägsta godkända nivå" och en komparator för "högsta godkända nivå".

Ligger slingans resistans mellan de båda nivåerna är allt ok. Ligger det under "lägsta godkända nivå" är det sabotage, ligger det över "högsta godkända nivå" är det larm.

Vill man kunna skilja larm från sabotage=avbrott så behöver man en tredje komparator.

Idag så MUXar man antagligen till en A/D-omvandlare, man har antagligen en inbyggd resistans i centralen så det blir en spänningsdelare med slingan.

Motstånd i centralen låter lite grann som fusk ja, men för vissa typer av sektioner kan det vara rimligt. Ex. om man har en sektion som är översvämmningslarm så är det inte så sannolikt att den utsätts för sabotage, alltså räcker det med att den fungerar som en enkel NC/NO-slinga.

Magnetkontakter med sladd är väl såna som är avsedda att monteras infällt, där har man sladden eftersom det inte finns plats i kontakten att ha en skruvplint (den ska ju få plats i ett 8 mm hål i karmen). Där stämmer det att man normalt sätter en dosa och skarvar vidare. Det är sällan nåt problem, ofta har man en förbikopplare i låset ändå så man har en övergång mellan dörr och karm och där sitter det ju ändå en dosa som man kan klämma in sig i. Har man inte det så är sladden oftast nån meter i alla fall och det brukar finnas en dosa inom lagom räckhåll. Men i värsta fall blir det en "extra" dosa, men det finns små dosor (och man KAN skarva i en kabelkanal också, genom att tvinna och löda).
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ah lite historia! Det var intressant!
Det känns som MUX till A/D-omvandlare är det som borde vara aktuellt i dagsläget, det kostar inte mycket och man får väl exakt samma om inte "bättre" koll på värdena?

Fukt/Översvämmningslarm var ju en smart idé på varför man kopplar så ja, smart! Dock så har jag sett folk som kopplat dörrar/fönster på samma sätt. Men just sådana larm kan ju helt klart vara ok att koppla direkt i centralen.

Självklart är det sådana som är avsedda att sitta i dörrar/karmar osv. Direkt när jag läste det du skrivit så fick jag bilder i huvudet.. Ja det är ju förstås dem ;)

Men varför ska det vara så svårt att hitta magnetkontakter utan sladd? På ex. eBay osv? De är ju grymt dyra i jämförelse.. Känns lite tråkigt :P I Sverige likt på eBay kostar de runt 30-50kr styck.. det känns ju lite "sådär" ;)
Det är inte tänkt att jag ska använda till ett larmsystem, bara leka lite med när man känner att man kanske behöver, så priset känns inte överdrivet motiverat :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med larmsystem är inte att få rätt tröskelnivåer, problemet med larmsystem är integriteten. Programvara har generellt sett mycket lägre integritet än ren hårdvara. En bugg i programmet kan ju göra att det fastnar i en loop och slutar läsa av värden.

Jag har ingen koll på priset (jag har bara jobbat med installation), men googlade lite snabbt fram en sida och det verkar finnas rätt många varianter.

http://www.alarmbutiken.com/eshop/categ ... akter.aspx
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Helt rätt av Nerre. I begynnelsen var det mycket komparatorer. Numera är det oftast en A/D-omvandlare som läses av och jämförs med olika nivåer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Tack för era svar!
Jo givetvis finns det många varianter, men priset för magnetkontakter hamnar oftast inte under 30kr styck och det tycker jag är väldigt dyrt om man vill ha en 10-20st för att leka med. Fast å andra sidan finns det väl ingen som sagt att elektronikhobby är billigt heller ;)

MC446 hos Alarmbutiken, väldigt dålig bild; bättre här http://www.alarmtech.se/index.php/produ ... 446-detail , är väl i stort exakt det jag vill ha.. men ta det då 10-20ggr priset på 200kr.. verkligen inte hobby-vänligt ;)

Gällande integritet, ja det är ju väldigt sant. Oavsett vad för sort, vad larmsystemet gör eller vad som helst, så vill man ju inte att det ska fallera på något sätt.

Om vi säger att man använder en A/D för att jämföra värden, säg att vi mäter ett 1K motstånd med 5% precision. Då kan ju värdet egentligen vara mellan 950 och 1050. Detta styrs väl av "kvalitén" av motståndet men det påverkas väl lite som ett NTC motstånd också? Alltså att värdet påverkas av temperaturen runt omkring motståndet?

Hur känsligt är ett vanligt kolytskiktsmotstånd för temperatur? Och ja, det svaras väl på i förra frågan, men hur okänsligt bör en A/D-omvandlar "krets" vara? Kan man tänka sig att kretsen larmar på ett värde som ändras 10-15% plus/minus det värde som ska vara? Eller blir det för stort/litet spann?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

det är betydligt större spann än så. snarare 20%. det behövs för att ta hänsyn till spänningsfall i långa kablar. exakta intervaller finns i manualen till dom flesta larm.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jaha ok! Spännande, jag är inte alltför duktig på spänningsfall i kablar.. Finns det möjligen att läsa mer om?
Fick inte lära oss, vad jag vet, någonting direkt om spänningsfall när man gick i skolan.. Fast det var ju ett tag sen visserligen :P

Enda jag "vet" är att det är bättre att köra en högre spänning vid längre sträckor för att få ut en "bra" lägre spänning på andra sidan som man sedan kan omvandla till det man behöver..

Det är väl visserligen en sak man fick lära sig om i skolan, distributionsnät för 400k och 230V näten ;) hehe

Ska ta och kolla in manualerna för att se vad för nytt man kan lära sig där ;)
Du har inget exempel där du direkt vet att det står? Ska leta reda på lite manualer till de stora Amerikanska och Siemens borde väl ha förmodar jag :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du behöver inte direkt tänka på spänningsfall, det du behöver tänka i det här fallet är att även kabeln har en resistans och larmcentralen ser bara hela slingans resistans (den vet inte hur mycket som är resistor och hur mycket som är kabelresistans eller kontaktresistans i plintar etc).

Skulle jag bygga ett larm skulle jag nog ha rätt stora marginaler.

Om 4,7 kohm är "normalt" så skulle jag nog larma vid kanske "under 2 kohm" respektive "över 6 kohm".
Skriv svar