Det hela ska också byggas in i ett chassi, något jag annars är väldigt dålig på, utan det blir istället liggandes löst sådär lagomt användarvänligt.
Tänkte passa på att göra en projekttråd av det hela, mest för att sporra mig själv att göra klart då jag är ganska dålig på det, samt för att det är tämligen dåligt med projekt här nu tycker jag...

Har ritat på lite olika versioner tidigare, med styrning och sånt på separata kort men insåg att det vore smidigare med allt på samma kort. Ritade därför ihop en kort lite snabbt, försökte att få ihop en fungerade första version utan att dra ut på tiden allt för mycket, har annars en förmåga att rita på kort i en evighet, det finns ju alltid något att förbättra..

Första versionen av kort blev såhär:

Nästan 50x50mm.

Beställdes från ITead, väldigt snabb leverans. Beställdes sent den 1 december och hade dem den 12:e, snabbt!
Har en hel hög Atmega328 liggandes så valet föll på den.
Resten är:
MCP3428 - 4-kanals 16-bitar ADC +/- 2.048V I2C SO-14
MCP4728 - 4-kanals 12-bitas DAC 0-2.048V (eller 4.096V med gain på 2) I2C MSOP-10
LM358 - dual opamp
Övrigt är spänningsregulator, pinnar för I/O, ICSP, mosfet osv.
Kortet är inte alls så genomtänkt ut snabbt ihopritat för att ha något att testa med, har redan börjat på en ny version.
Hur som helst, principen bygger på detta:

Vref1 kommer från DACen, R14 (som inte är 1k, utan 150mOhm) ger ett spänningsfall på 150mV/A och således drar lasten 1A med 150mV från DACen in på Vref1.
ADCn mäter inspänningen och spänningen över shuntmotstånden. ADCn har ställbart gain på 1, 2, 4 och 8, så låga spänningar kan lättas mätas med hög upplösning.
Fick hem ADC och DAC i fredags så igår lödde jag ihop allt:

Som ni ser är det en utfräsning i kortet där shuntmotstånden är monterade, gjorde det mest för att testa en gång. Men det blev riktigt bra, lätt att löda och bra kontakt. Finns plats mellan motstånden för en M3-M4-skruv för enkel fastmontering.
Tanken var först att använda en HD44780 display men ändra mig och valde en grafisk KS0108 128x64 istället. Det blev därför lite dåligt med pinnar över på Atmegan, eftersom jag kommer använda rotationsencoder, fläktstyrning och lite knappar också. Istället för att byta processor fick ytterligare en stå för styrningen av displayen, de bägge processorerna får kommunicera med UART.
Tog ett annat litet kort med en Atmega328, köpt på ebay som nån Arduino mini-variant, snorbilligt, billigare än lös processor.

Detta löddes fast på displayen och lite kablar kopplades mellan de två enheterna, får se hur bra det fungerar.

Här syns även en del av lådan jag har börjat på, samt encodern.
Någonting att kyla mosfeten och motstånden behövs också, så en kylfläns letades upp.

Kommer från en datorn, kylde någon P4 så den lär klara endel effekt med tanke på hur hög effektutveckling P4 har.. Får duga sålänge.
Några hål och en bit aluminium att spänna fast mosfeten med fixades.

Hål gängade och klar.

Testmontering.

Annan vinkel.
En låda inhandlades hos Electrokit.

Hål frästes ut för display och hål borrades för encoder.

Hålet för displayen blev halvbra, monteringshålen måttade jag upp med ögonmått, även dem blev halvbra. Men det får duga.
Det var det så länge, har börjat programmera och allt ser ut att fungera bra, så det kommer mer.
Hoppas det är lite intressant iaf, och är något oklart fråga!