Var köpa ferritstav?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Var köpa ferritstav?

Inlägg av Gimbal »

Är det någon som vet var man kan köpa ferritstavar med lite högre permeabilitet, >1000?
Elfa har en modell, fast det verkar vara väldigt låg permeabilitet på just den de säljer. Nu är jag rätt grön på detta så det är möjligt att jag är helt ute och cyklar, men vad jag förstått så borde en hög permeabilitet förbättra mottagningen i den låga frekvens jag försöker detektera (8kHz).

Håller på och labbar lite till och från på en robotklippare, och för att detektera tråden (som kör en sinusformad signal) så har jag lindat en spole runt en ferritstav (från en slaktad radio, så jag vet inget om permeabiliteten) och ihop med en lagom kondensator så funkar det alldeles utmärkt.

Enda kruxet är att "antennen" är lite väl stor, samt att jag vill kunna bygga flera antenner och därför använda en och samma modell på ferritstav varje gång. De verkar dock svåra att få tag på. :humm:
PatrikB

Re: Var köpa ferritstav?

Inlägg av PatrikB »

Hej!

Sitter precis och jobbar på samma sak som du, håller på att simulera TX. Ska väl börja på RX vilket århundrade som helst... :).

Mitt förslag är att försöka hitta något på ebay, kommer själv köra på det...

//P
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Frågan är ju om det behövs att uppnås resonans eller om det räcker med en pick-up spole.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag ska ha ständig kontakt med slingan och då verkar resonans överlägset, bra känslighet samtidigt som det automagiskt filtrerar bort oönskade frekvenser. Men jag har bara lyckats få till känsligheten på "stora" antenner, ca 15-18cm långa stavar vilket blir lite klumpigt, de mindre stavar jag hittat i skrotlådan orkar inte riktigt med i de låga frekvenserna.

Hm, är det någon särskild typ av kondensator man bör använda för resonanskretsen? Antar att låga förluster är en fördel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har du testat med olika vinklar gentemot slingan?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja, stående ferritstav är det som gäller om man bara ska ha en antenn. Men det verkar svårt att bedöma avstånd till tråden. Samtidigt som jag närmar mig tråden (vilket borde ge ökad styrka) så blir vinkeln mindre fördelaktig vilket ger sämre styrka.

Resultatet blir att signalen ökar mycket litet fram tills dess att man är några cm från gränsen varvid signalstyrkan sjunker snabbt till noll när man befinner sig rakt över.

Ett annat fenomen är att även om jag ökar på signalstyrkan i gränstråden så mättas signalstyrkan i resonanskretsen relativt fort. Den stiger proportionerligt i början till en viss styrka, sen blir den liksom inte större även om jag krämar på ändå mer i gränstråden. Det är väl någon egenskap med resonanskretsen antar jag.

Men jag funderar på att använda flera antenner, tex 2st i V-form, eller kanske tre stående antennar, en i varje hörn och jämföra signalstyrka för att se åt vilket håll närmsta gräns ligger. Men för att lyckas med detta så bör jag först hitta åtminstone några stycken likadan ferritstavar, och helst då med hög permeabilitet, tror jag.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

PatrikB skrev: Sitter precis och jobbar på samma sak som du, håller på att simulera TX. Ska väl börja på RX vilket århundrade som helst... :).
Kul, vad för signal (form/frekvens) tänker du sända? Själv kör jag just nu helt enkelt med en signalgenerator, 8kHz sinus ut genom 100ohm motstånd.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Är det sånna här du letar efter?
Bild
We have 2000u permeability "T" type very low frequency ferrite rods of 0.845 inch diameter size. These are new 2nd generation solid core rods and are best for use in the frequency range between 0 Hz to 500 KHz. 2000u is a material that works at extremely low frequency, super low frequency, ultra low frequency, very low frequency, and low frequency
Fast den firman verkar inte vilja sälja utanför usa.
http://www.stormwise.com/page26.htm
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja nästan i allafall, hög permeabilitet men lite väl stora.

Edit, de hade visst några som var 5cm långa, de skulle sitta som en smäck.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag vet inte men kanske du kan hitta någon i en
kasserad CRT monitor? De kanske är lämpliga för
lägre frekvens.
PatrikB

Inlägg av PatrikB »

Gimbal skrev:Kul, vad för signal (form/frekvens) tänker du sända? Själv kör jag just nu helt enkelt med en signalgenerator, 8kHz sinus ut genom 100ohm motstånd.
Kommer försöka använda slingan som en simplex kommunikationskanal med ASK som modulationsform, i simuleringen kör jag just nu bärvågen på 10kHz. Har dock lite tekniska problem just nu... som vanligt, och TX som är det lätta att designa :).

Insåg att min PWM styrning av motorerna säkert kommer störa RX. Just nu kör jag två olika frekvenserpå PWM styrningen, 4kHz vid full fart och 16kHz vid 0 till (fullfart-1). Detta för att öka verkningsgraden en aning i H-bryggan.

Finns en icke uppdaterad projekttråd om mitt klippar projekt "YAM". Är dock dålig på att uppdatera...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Hittade tråden, och det ser ju väldigt seriöst ut. :tumupp:
Skulle kunna önska att jag var lika bra på att dokumentera mina idéer, oftast blir det en övergripande bild i huvudet och små dellösningar nedskissade på närmsta post-it-lapp/kuvert/servett. Sedan kopplar jag upp det bit för bit och slarvar bort lapparna.

Blir det sedan något som jag vill föreviga på ett kretskort så blir det snudd på reverse-engineering för att ta reda på hur sjutton jag gjorde. Inte blir det bättre av att projekten har en förmåga att dra ut på tiden. :roll:
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

8 kHz är ju lågt för ferrit, järnpulver borde funka bättre om det finns stavar.
Kanske det går att använda järn(pulver?)-kärnan från en slaktad tändspole?
Bara en tanke, jag är inte så insatt i detta.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Behövs verkligen resonans? Mina helt oavstämda hörapparater tar upp surret från slingan tills jag står precis på kabeln och då sitter apparaterna på ca 170 cm och det blir helt tyst.

Modulationen (ASK) är det bara för stöldskyddet eller tänker du styra som en radiostyrd bil?
Husqwarna har all "intelligens" i klipparen och det enda som basen sänder är väl PIN koden.

Nåväl alla sätt är bra utom de dåliga.

Protte
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nja, jag provade i början helt utan resonans och fick upp halva Sverige på oscilloskopet, tryckte då dit lite enkla filter och mycket försvann men signalen var både svag och full med skit.

Bättre filter skulle antagligen göra susen, men så provade jag resonans istället och vips så dök det upp en ren och stark signal med bra känslighet. Blev frälst på direkten.

Sen kan man iofs fundera på hur starkt man ska sända, jag kör nu med väldigt lite ström (20mA peak) och plockar upp en kraftig signal på långt håll. Kanske ska man trycka på lite hårdare för att synas i bruset och strunta i resonansen... :humm:
Skriv svar