Travers för pellets transport.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Travers för pellets transport.

Inlägg av danei »

Jag har en lite galen ide. Jag värmer huset med pellets, som jag har i ett bulkförråd med plan botten. Som lösningen är nu så blir den en massa skyfflande så fort det inte är välfyllt. Det finns lösningar med lutande botten och en längsgående skruv. Men det tar en hel del volym. Jag funderade på om man kan bygga en travers som flyttar pelletsen till utloppet. En konstruktion som påminner om vad som brukar finnas på sopförbränning anläggningar.

Tanken är en trälist på varje långsida. På dessa finns sedan en hjulförsedd travers. Och ytterligare en som kan röra sig i sidled på den. För att lyfta pelletsen skulle man behöva något som påminner om den här.

Bild

Det skulle vara ett lite roligt och annorlunda projekt, men låter det allt för konstigt?
limpan4all

Re: Travers för pellets transport.

Inlägg av limpan4all »

Varför inte göra som de kommersiella lösningarna. vinkla upp botten så att det blir sneda sidor när det börjar bli tomt istället.
Minskar inte lagringsutrymmet före man behöver få ut det sista.
Sforskarn

Inlägg av Sforskarn »

Problemet kommer när mängden pellets inte är tillräcklig för att på egen kraft/tyngd ramla ner mot uttaget.

Alltså måste pelletsen få hjälp att flytta sig mot uttaget. Traverslösningen låter kul men komplicerad. Hur sköta styrningen så traversen vet var den ska hämta och när och hur ösa? Pellets är ju ganska små. :humm:

Alternativet är att flytta hela pelletshögen mot hålet. Hur göra det då?

Alternativ 1 är naturligtvis att som på kommersielt gjorda förråd ha vinklade väggar som lutar mot uttaget enkelt, praktiskt men inte ett dugg i hemmapularens ögon kul. :(

Alternativ 2 är att göra en konstruktion som förflyttar pelletsen mot uttaget när nivån vid uttaget sjunker under inställt värde. Det jag kommer att tänka på skulle vara skjutbar bortre innervägg (motor eller hydralikstyrd) från uttaget som "helt enkelt" skjuter pelletsen framför sig mot uttaget när nivågivaren, som man naturligtvis i sann automatiseringsanda monterar, säger att nu är nivån för låg. Då startar väggen sin förflyttning mot uttaget och stannar när nästa nivågivare säger att nivån är tillräcklig igen. :)

Lätt att genomföra? Det sa jag inte men ett spännande projekt är det i alla fall! :wink:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag har funderat på det där och "golv" som reser sig när det börjar bli tomt är ju en väg att gå.
Jag har också ett annat problem om trådkapningen tillåts och det är att jag skulle vilja ha en automatiserad förflyttning av pellets från "bulk"-förrådet till veckoförrådet. Mitt bekymmer är att jag har en genomgång mellan de båda förråden så sedvanlig skruvlösning skulle inte fungera så bra.

Funderat lite på transportband i taket ...
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Finns system som bygger på vakuumförflyttning av pellets.

http://www.pellvac.com/s/start-s.php

/// Marcus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ahhh... jag har ju varit på det lokala värmeverk som eldar flis som tokiga och jag har "lite kännedom" om pellets...

Traversgrejen är nog inte så dum, det är dock en komplicerat lösning och därmed mycket som kan gå fel - men tusan vad kul det måste vara att göra styrningen! :wacko: Speciellt när den fungerar.

I värmeverket är det så att traversen även flyttar från tippningshålet till lagerhallen och där har de helt enkelt programmerat in ett koordinatsystem så att den lägger flisen i högar på specifika positioner. Därmed kan den hämta på samma sätt och räkna med en ungefärlig jämn yta.

Själv vill jag också ha ett storförråd, det kommer dock att vara med en sida som på något vis flyttas när pelletsbeståndet blir utrotningshotat.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

genomgång mellan de båda förråden
Har du kollat upp vad din sotarmästare har att säga om detta? Du skapar en ytterligare brandcell som det ställs rigorösa krav på, detta gjorde att jag skippade hela idén med bulkförråd
då kostnaderna skulle ha blivit så pass höga att tom olje eldningen hade varit lönsam under min livstid.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Även fast det är samma rum (pannrummet)?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Genomgång var det jag reagerade på, men för allt i världen KOLLA vad som gäller innan du slösar tid/pengar på nåt.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

I hyresfastigheten jag bor i så upptar bulkförådet med pellets ett angränsande rum till pannrummet.

/// Marcus
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

tecno skrev:Genomgång var det jag reagerade på, men för allt i världen KOLLA vad som gäller innan du slösar tid/pengar på nåt.
Absolut, tack för tipset. Det är lätta att missa sånt i stridens hetta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu vet jag inte när det byggdes. Men i dag är villor en brandcell, det är bara om pannan är över 60kW som det behöver vara ett brandskyddat pannrum. Om det är äldre så går det att klassa om.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kan man inte suga över dom med "dammsugare"?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Måste vara enklast flexiblast och billigast ..... kan transporteras långt utan problem och inga problem med damm om utblåset är utanför huset.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har förrådet bredvid pannan, med en skruv som matar den samma. Så det är bara att få pelletsen till skruvens start som behöver göras. Även om man kör med vakuum så måste man ju få in pelletsen i systemet på något smidigt sätt. Går man på lösningen med flyttbara väggar så blir det helt plötsligt väldigt stora krafter att hantera. Transportbehovet är inte högre än ca 3kg/h, när det är som högst.

Jag hittade några enklare kartongresare på en secondhand som jag funderar på att köpa en av, för materialet. Det var en hel del aluminium profiler, ett gäng hjul och den del pneumatik. Cylindern var nog i längsta laget för en liten "klo" Men det kanske funkar. 350kr var inte mycket för de prylarna i alla fall. Antagligen kan man kränga iväg överblivna delar för mer än det.
Skriv svar