Hej!
Jag antar att det är fler än jag som testat simulera kretsar i Icircuit?
Hursomhelst, om man addar en DC-motor i schemat så ska man sen ange ett antal parametrar:
1. Nominal Voltage
2. Free Running RPM
3. Free Running Current
4. Stall Current
5. Stall Torque (oz in)
6. Inductance (H)
7. Inertia
Är 1) samma som maxspänning?
2) rpm vid maxspänning utan last? 3) motsvarande ström?
4) ström vid maxspänning då man hindrar motorn från att snurra? 5) motsvarande vridmoment?
6) Induktansen vid maxspänning?
7) tröghetsmomentet vid maxspänning?
Jag tänker att jag kan få fram 5) genom att låta motorn dra i ett snöre som via ett hjul lyfter upp en vikt,
och öka vikten tills vikten står still?
7) Tröghetsmomentet, kan jag få fram det via att mäta R? Fast kom på att det kanske har med startspänning
eller startström att göra, kanske genom att använda samma arrangemang som i 5) ?
Emulera DC-motor i Icircuit
Re: Emulera DC-motor i Icircuit
Svarar Ja på allt utom två saker:
* Nej, jag har inte testat iCircuit....
* Nej, jag tror inte att du, på ett enkelt sätt, kan mäta/räkna fram tröghetsmomentet baserat på några av de elektriska parametrarna, det är en mekanisk egenskap som har med vikt, längd och omkrets på rotorn att göra. Möjligen kan du, om du kör motorn med en konstant ström och övervakar motorns varvtal, få fram hur mycket vridmoment det går åt för en viss varvtalsändring under en viss tid. Detta är dock inget jag gjort, inget jag vet går att göra eller hur man räknar....
* Nej, jag har inte testat iCircuit....
* Nej, jag tror inte att du, på ett enkelt sätt, kan mäta/räkna fram tröghetsmomentet baserat på några av de elektriska parametrarna, det är en mekanisk egenskap som har med vikt, längd och omkrets på rotorn att göra. Möjligen kan du, om du kör motorn med en konstant ström och övervakar motorns varvtal, få fram hur mycket vridmoment det går åt för en viss varvtalsändring under en viss tid. Detta är dock inget jag gjort, inget jag vet går att göra eller hur man räknar....