Mätfel på Y axel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Harry B

Mätfel på Y axel

Inlägg av Harry B »

Hej! Köpte nyligen en Värnamo VMA R 150 fräs, Med Heidenhain tnc 155P system, hann knappt komma igång med programmeringen - jobben så började jag få alarm om "mätfel på Y axeln" Har köpt
ny mätlinjal för Y axeln, det hjälpte inte.. har haft motorn för Y axeln på service, inga fel fanns på motorn.. Dessutom har bordet börjat gå åt fel håll vid referens körningen, går Z - så att spindeln kolliderar med bordet om man kör på.. måste veva ned bordet för hand till referens pungten.. :( har någon råkat ut för något liknande? var ska man söka felet?

mvh: Harry
Användarvisningsbild
ylle

Re: Mätfel på Y axel

Inlägg av ylle »

Vet inte om det är likadant i din maskin men en maskin på jobbet, Zayer med heidenhain där det sitter referenspunkter utsatta med visst mellanrum.
Om avståndet mellan 2 såna felar med mer än ett visst jämfört med vad servot rört sig så larmar det. Positionerna står i nån parameter.

Om det felar kan man mäta in punkterna på nytt men exakt hur man gör har jag ingen aning om.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Vad har du för värde i parameter 18? Om det står en 1'a så betyder det att den ska gå Z- vid ref sökning. Ändra den till noll annars.

På sidan 8 (manualens sidnumrering) så står det lite om larm mätskala. http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... /sa155.pdf
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Gå axlarna för övrigt åt rätt håll? Tänker på om motor o taco signal är rätt polariserade?
daer

Inlägg av daer »

Vet inte hur din styrning fungerar.
Har haft ett liknande fel på min lilla fräs. Vid home-körning så körde x axeln i fel håll till den slog i endlägesbrytaren.
Hittade att det var home-switchen som hängt sig.
Det som den normal gör är att kör emot brytaren, sedan backar ur tills den släpper. Om då brytaren hängt sig inne så kan det hända att den backar hela vägen.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Om en Heidenhain står på brytaren så brukar de köra i motsatt riktning tills de gått "lös" o sedan köra referensen. Så det felet kan det mycket möjligt vara.
Harry B

Inlägg av Harry B »

Jag tror mig nu vara felet på spåret! Jag har inte orginal maskin parametrar till denna maskin utan har jag har fått 2 olika parameter listor som "borde" fungera på denna maskin.. har ju fungerat rätt bra ända tills nu.. Jag ändrade igår alla värdena att stämma överens med den ena parameter listan förutom värdet för hur många verktyg fräsen har i sitt magasin eftersom fräsen inte har ngt magasin.. fann även parameter värden som inte fanns på någon av mina listor, kan maskin ha ställt om sig själv när den slagit ur?? :? Har kört maskin i flera timmar nu, under den tiden har den bara slagit ur en gång så bättre blir det! Tack för infon ang parameter 18! :tumupp: ska kolla så att värdet där är 0! Hade annars tänkt fråga just det, vilken parameter jag ska söka efter för att få maskin att söka referens pungten mot Z+.. Jag hoppas å tror nu att alla komponenter - kretskort ändå ska vara hela i maskinen, har ju gått igenom varje lödning under dom senaste 3 veckorna i mitt sökande efter felet på maskin..

Harry B

Inlägg av Harry B »

Efter att jag hade haft fräsen avslagen en timme och startade upp den pånytt så slog den ur som tidigare.. :(
Mätfel på Y axeln, igen.. :( så det är tydligen inte någon MP parameter som står fel utan ngt är gammalt å slut..
Parameter 18 står på 0, men bordet går i allafall Z- när jag kör till referenspungten, så jag får veva ned bordet med
en insex nyckel.. jag börjar nu tro att jag nog får lov att köpa nya komponenter till mitt styrsystem.. Kan jag annars skriva in nån siffer kod så att jag kan hoppa över referens körningen och komma åt programmen som finns i program minnet? Jag skulle vilja skriva av dom eftersom jag har några värdefulla program i minnet.
persa

Inlägg av persa »

Har du kollat brytaren som Micke_71 och daer tipsade om ?. Tycker det verkar som en logisk förklaring till att den går åt fel håll vid referenspunktsökningen

Mätfel Y bör ju ha något att göra med skala/läshuvud/kablage
Slår den av på samma ställe längs Y-axeln hela tiden ?
Ja = skala, kablage ?
Nej = läshuvud, kablage ?

Jag skulle då inte byta nått i styrningen i första taget
Harry B

Inlägg av Harry B »

Ska kolla kontakterna i morgon! Tack för påminnelsen! Mät linjalen för Y axeln är helt ny så det borde inte vara något fel på den! Motorn för Y axeln har jag oxå haft på kontroll, dom provkörde och mätte den men hittade inga fel på den..
Fräsen slår ur när som helst! inte vid något speciellt ställe, kan gå fel fritt om man har tur nån timme i bästa fall , det gjorde den igår kväll och idag på förmiddagen men nu är det totalt stopp! Efter att man slagit på strömmen granskar den ju minnet, sen meddelar den att systemet varit strömlöst och då kvitterar man det med att trycka på CE och då ska fräsen starta upp och sen ska man köra den till referens pungterna, men som den är nu ikväll slår den ur direkt man trycker på CE! man kommer inte ens åt att försöka köra den till referens pungterna! :( tänkte göra ett försök att rädda programmen i fräsen i går kväll och kopplade ihop den med en bords dator som jag änvände när jag körde i den parametrarna första gången, lyckadest inte få fräs och dator uppkopplade mot varann trots att det lyckats bra tidigare. Så vad ska man tro.. Men som sagt, måste kolla kontakterna i morgon! ifall ifall..

Harry B

Inlägg av Harry B »

Kunde inte låta bli att gå ut och kolla hur det var med brytarna redan nu.. Och JA, brytaren för Z hade torkat fast och var aktiverad hela tiden så att fräsen trodde nog att bordet var i bottenläge hela tiden.. Jag smorde upp brytaren så den kom lös och började fungera men det blev inte bättre för det, fräsen slår ur genast i allafall jag trycker på CE.. :( Jag var även inne å tittade i Tabellerna E/A/Z/T/M genom att trycka in cod: 951026 , alla värden i alla tabellerna står på 0, ska det verkligen vara så?
persa

Inlägg av persa »

Då är ju referenspunktkörningen åtgärdad :)

Då du litar helt på skalan (vilket man ju bör kunna göra med en nyinköpt skala) så återstår ju kabeln från läshuvudet. Bytte du den också ???

Eftersom felet återkommit mer och mer frekvent vad jag förstår, så kan det ju mycket väl vara kabeln som är kaputt
Harry B

Inlägg av Harry B »

Ja, referens pungts körningen borde vara ok nu! :tumupp: Bara man ens kommer så långt i uppstartnings proseduren..
Nej jag bytte inte kabeln! den bör vara runt 5 meter lång, men ok, den går ju att byta! Men jag ohm mätte varje tråd på kabeln när jag lödde fast nya kontakt pinnar för att det skulle gå att koppla kabeln till det nya mäthuvudet, åtminstone då gav ohm mätaren fullt utslag! men det kan ju vara skillnad på att mäta med ohm mätaren och när det går ström genom kabeln!.. hur stark ström som går i kabeln vet jag inte, har ingen utbildning för såna här känsliga elektronik grejjer..
Men kabeln kan vara en möjlig orsak! för pansar skyddet som kablarna går i var öppet- sönder när jag fick hem fräsen så att när man svängde undan programmerings bordet så bröt det öppna pansar skyddet på kablarna väldigt illa i stället för att skydda kablarna.. :( felet kommer när som hälst numera, och det kommer oftare nu än vad det gjorde när jag hade fått hem den och just startat upp den..
persa

Inlägg av persa »

Byt kabeln !!!. Mycket troligt att felet ligger där

Synd att du hunnit lägga pengar på att byta skala och skicka motorn på test :(
Harry B

Inlägg av Harry B »

Ska göra ett försök med att byta kabel då.. Ingen fara med att jag hunnit köpa ny mätstav, den gamla saknade damm läpparna och verkade överlag glapp å ha gått väldigt mycket, att ha fått bekräftat att motorn är ok är ju oxå bra så att man kan utesluta den som orsak till problemet.. men jag har skruvat och sökt problemet rätt länge nu så man börjar bli trött och utan ide'er.. ska ringa och beställa en ny kabel idag.. :tumupp:
Skriv svar