Tvåvägs fjärrstyrning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stefanden

Tvåvägs fjärrstyrning?

Inlägg av stefanden »

Frågan lyder då, vad borde vara den "smartaste" lösningen för en tvåvägs fjärrstyrning mao jag vill kunna skicka signalen åt båda hållen.

Jag tänker mig då att jag skall kunna styra http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=58634 men samtidigt kunna få "statusfeedback" på tex: motorvarv, temp osv kanske även någon liknande feedback på att instruktioner som kommer till den har blivit utförda annars går den typ i något "failsafe" läge.

Vilken typ av fjärrstyrning kan tänkas funka åt båda hållen med liknande/bättre räckvidd som en vanlig kommersiell rc? tanken såhär länge är väll att det kommer åtminstone sitta en arduino i maskinen för styrning av andra funktioner så kanske lättast att ha det i andra änden av styrningen också?

Detta är då ren spåning för att få lite ner kött på benen om det ens är praktiskt möjligt, samt att jag är helt novis vad gäller liknande elektronik och programmering.
Jag har som tur folk i närheten som vet vad dem pysslar med så det blir nog inget större problem ändå.

//Stefan
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Tvåvägs fjärrstyrning?

Inlägg av Icecap »

Det är i grunden bara en fråga om att ha en tranciever i vardera ända och ett protokoll som ser till att de turas om att sända. Swech säljer lämpliga tranciever-enheter till lämplig pris.

Sedan får du ha klart för dig hur mycket data som ska överföras, om och hur fel ska behandlas osv.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Nu orkade jag inte läsa genom hela den tråden som du länkade.

Men om du vill programmera styrningen själv så kan jag tipsa om tranceiverkretsen 'nRF24L01', för den är finfin och så finns det bra tutorials på www.diyembedded.com. :)
stefanden

Inlägg av stefanden »

Jag får tacka så mycket för de svaren.

Det ser ju inte ut att vara något större problem att få detta och funka, jämt bara en lite undring hur är det med räckvidden på tex såna trancievers? eller härnger mycket av det på antenn delen hur "stor" den är?

//Stefan
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Självklart beror det på hur väl anpassat och placerat antennerna är, storleken ska vara anpassat till våglängden helt enkelt.

Men räkna med 200m+ vid fri sikt utomhus, kan gå ner till 20m- inomhus, beroende på hur väggar osv. är gjorda.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

En krets av det slaget jag beskrev ska klara 100 meter vid fri sikt, vid en lägre datahastighet.

http://www.electrokit.com/transceiver-n ... psma.46960
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det ligger ju annars 490 trevliga chip till salu i K/S delen :D
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &p=1014055
stefanden

Inlägg av stefanden »

Med risk för att bara låta lessam, om de enheterna Icecap och Bellasoda tipsade om klarar någon stans strax över 100-200 meter vid bra förhållanden, hur kommer det sig att tex min nuvarande kontroller Spectrum dx6 har 1000-1500 meter räckvidd? denna fråga är bara av ren nyfikenhet, har det med att det är 2,4 GHz eller har det något med att den bara skickar signaler åt ett håll?

Finns det trancievers med den räckvidden? eller blir det bara onödigt bängel och svindyrt?

//Stefan
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som man ställer frågor får man svar! Du skrev ingenstans att det handlade om RC-flyg!

Sedan handlar den väldigt mycket om frekvens, sändarstyrka och regler. ISM-banden har strikta regler för sändarstyrka, precis som RC-sändare. Vad tillåten sändarstyrka är på 2,4GHz vet jag inte men det kan ha en stor betydelse om den avviker från vad som är OK på ISM-banden.

Sedan är 200m ett garanterat avstånd, det kan vara en hel del längre.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Att jag inte har skrivit att det handlar om flyg beror på att det inte handlar om flyg. MEN jag använder en sån RC-utrustning nu, det jag vill komma åt är du att kunna skicka tillbaka status data på tex temeraturer, nivåer osv. Det jag då har reagerat på när jag har letat Trancievers så har jag bara funnit med "dålig" räckvidd mot vad det står på tex RC-utrustning. Därför undrade jag om det har med att man skickar data åt båda hållen eller liknande....

Men det har alltså med regler och sändarstyrka osv alltså.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Olika frekvenser har olika styrkor, inom ISM-banden är det strikta regler då de helt enkelt inte är planerat att räcka speciellt långt. RC-grejer kan ha typgodkännande som gör att de kan kräma på en del extra i specifika frekvenser/band osv.

Men inget hindrar dig ifrån att ha en ISM-sändare på grunkan som styrs och då ha den på en annan frekvens. Då kan den sända "hela tiden" och får du inte feedback vet du om att det bara är så, styra kan du ändå.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har kört CC1110 med en okej dipol i ena ändan och en taskig PCB "antenn" i andra änden 5-700m utomhus line of sight/ tvåvägs/längs marken. Inga extra PA/LNA:er och inom reglerna för 868 MHz bandet.

Får man vettiga antenner i bägge ändarna får man sannolikt ännu bättre prestanda.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Okej då är jag med hur det funkar lite bättre ang de reglerna osv...
Det var ju också en ide Icecap.

De där trancieverna får jag ta och kika på AndLi när det blir de avstånden känns det ändå ganska ok och som sagt va jag har inga större problem att ha skapliga antenner i någon av ändarna.

Får tacka för de svaren så mycket.
Skriv svar