Vågad fjäderbricka sökes(hur löser man inspänning av lagret?
Vågad fjäderbricka sökes(hur löser man inspänning av lagret?
Hej, börjar bli lite irriterad på inspänningen av mina spindellager så jag tänkte testa att ordna förspänningen med en eller flera fjäderbrickor, bra eller dålig idé?
Hittade att Lesjöfors hade lämplig bricka, någon som vet var man kan köpa enstaka brckor från dem eller ennan tillverkare?
Gärna i Göteborg men postorder går också bra.
http://www.lesjoforsab.com/bandstal/138 ... _id918.pdf
Hittade att Lesjöfors hade lämplig bricka, någon som vet var man kan köpa enstaka brckor från dem eller ennan tillverkare?
Gärna i Göteborg men postorder går också bra.
http://www.lesjoforsab.com/bandstal/138 ... _id918.pdf
Senast redigerad av petercab 18 december 2013, 21:43:35, redigerad totalt 1 gång.
Re: Vågad fjäderbricka sökes
Jag har handlat fjädrar från Sodemann, kanske inte så billiga men de har bra utbud.
ska du bara ha en eller två, ring dem och fråga om du kan få ett par prover.
Vi använder en del av deras saker på jobbet och de brukar inte vara svåra att skicka ut prover om man frågar.
Vi använder en del av deras saker på jobbet och de brukar inte vara svåra att skicka ut prover om man frågar.
Goda vänner löste det åt mig så snart har jag några olika brickor att leka med 
Men till nästa fråga, är det en bra idé att lösa inspänningen med fjäderbrickor?
jag har ett vinkelrulllager 30mm ID 62mm OD närmast spindelnosen, förspänningen sker idag med att man drar åt en mutter och sedan en kontramutter, stigning 1.25.
Efter jag bytte lager är det stört omöjligt att få vettig inspänning, flyttar man muttern så lite man(jag) kan så går det från glappt till härdsmälta, innan lagerbytet har ju fräsen gått löjligt många timmar i min ägo utan problem(tills lagret gav upp).
Till saken hör ju att man måste skruva en bra stund för att komma åt muttrarna som justerar inspänningen.

Men till nästa fråga, är det en bra idé att lösa inspänningen med fjäderbrickor?
jag har ett vinkelrulllager 30mm ID 62mm OD närmast spindelnosen, förspänningen sker idag med att man drar åt en mutter och sedan en kontramutter, stigning 1.25.
Efter jag bytte lager är det stört omöjligt att få vettig inspänning, flyttar man muttern så lite man(jag) kan så går det från glappt till härdsmälta, innan lagerbytet har ju fräsen gått löjligt många timmar i min ägo utan problem(tills lagret gav upp).
Till saken hör ju att man måste skruva en bra stund för att komma åt muttrarna som justerar inspänningen.
Är muttern rak? Med risiga muttrar tycker jag att det kan bli sådär.
Re: Vågad fjäderbricka sökes(hur löser man inspänning av lag
Mjo det vill jag nog tro, dom är inte skadade iaf, men det är ju omöjligt(nåja) att dra åt kontramuttern utan att den första rör sig något.
När jag tycker jag dragit åt så att glappet precis försvunnit så går lagret väldigt varmt vid 3000 varv.
När jag tycker jag dragit åt så att glappet precis försvunnit så går lagret väldigt varmt vid 3000 varv.
Vore det inte bättre med tallriksfjädrar?
Jo jag har skaffat både och så får vi se 

Om du har fler brickor och staplar dem, så får du olika stor kraft i dem beroende på hur du staplar dem.
Staplar du dem som tallrikar som du äter på så ökar kraften, vänder du dem mot varandra omvartannat så får du fortfarande bara samma kraft i dem (men längre fjädringsväg). Om du förstår min analogi. Högre kraft är väl önskvärt antar jag?
Staplar du dem som tallrikar som du äter på så ökar kraften, vänder du dem mot varandra omvartannat så får du fortfarande bara samma kraft i dem (men längre fjädringsväg). Om du förstår min analogi. Högre kraft är väl önskvärt antar jag?
- SeniorLemuren
Fjäderbrickor på vinkelkontaktlager blir helt fel. När du fräser (jag antar att det är en fräs) så får du ju ett sidotryck på lagret och det gör ju att brickan kläms ihop och spindeln flyttar sig i sidled. Det enda rätta är att justera muttern precis så mycket att axeln inte glappar och går tungt. Snurrar muttern när du drar stoppmuttern får du väl försöka att hålla emot på något vis.
Ja det är en fräs och jag förstår vad du menar, jag tycker jag håller emot allt det går men stigningen är lite brant, jag får väl helt enkelt vika en kväll åt försök, behövs nog mest tur känns det som.
"jag har ett vinkelrulllager"
Är det koniska rullager du menar?
Dessa har lätt för att gå varma.
Jag tror att att fjäderförspänning är en dålig idé.
Tillverka en mutter med klämlåsning istället.
Då går det lättare att justera.
Är det koniska rullager du menar?
Dessa har lätt för att gå varma.
Jag tror att att fjäderförspänning är en dålig idé.
Tillverka en mutter med klämlåsning istället.
Då går det lättare att justera.
Problemet med dom brickorna är ju att dom förlorar spänsten då dom blir varma.
MVH Peter
MVH Peter
Det brukar väl bli till viss del självjusterande. Spindeln brukar bli varmare än huset, då växer den lite mer än huset o trycket minskar o då också värmen. Men det beror väl också på hur långt ifrån varandra lagren sitter. Eftersom spindelnsdiameter också ökar. Har lagret presspassning så växeer ju även innerringen o värmen kan göra det tajtare.
Äldre fräsar som jag märkt får mer glapp av värmen har lagren i var sin ände av spindeln.
Äldre fräsar som jag märkt får mer glapp av värmen har lagren i var sin ände av spindeln.
Efter femtielva försök och byte av lager gav jag upp, bytte till koniska rulllager på båda sidorna, och hej vad det går!
Justerade inspänningen så den går lite lagom ljummet och det verkar fungera bra, kan skära lite djupare nu utan att få vibrationer.
Tack för hjälpen.

Justerade inspänningen så den går lite lagom ljummet och det verkar fungera bra, kan skära lite djupare nu utan att få vibrationer.
Tack för hjälpen.