Potentiometer med "center detent"
- Magnus_K
- EF Sponsor
Potentiometer med "center detent"
Vad kallas potentiometrar med "center detent"? Det jag söker är en analog pot med V-formad utgång; alltså där 50% av anlogvärdet ligger på vänster respektive höger sida om centrum.
Det här var nog en taskig förklaring men förhoppningsvis förstår någon vad jag menar.
Det här var nog en taskig förklaring men förhoppningsvis förstår någon vad jag menar.
- zekkexavior
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Potentiometer med "center detent"
Nja, jag hittade en RK27 men den var utgående. Kanske finns någon annan.
Kollar jag på eBay så hittar jag flera men var nyfiken på vad en sådan kallas på svenska. Samt lite förvånad att inte ELFA hade någon. (tror jag).
Det finns väl ett alternativ till; att den mekanismen ligger i själva knappen och chassi-genomföringen, och inte i potten i sig.
Kollar jag på eBay så hittar jag flera men var nyfiken på vad en sådan kallas på svenska. Samt lite förvånad att inte ELFA hade någon. (tror jag).
Det finns väl ett alternativ till; att den mekanismen ligger i själva knappen och chassi-genomföringen, och inte i potten i sig.
Knyck balanspotten från nån genomrutten gammal skitstereo ? 
Potar med center detent är ju vanligast använda i ton/balans kontroll på audio grejjer, så jag skulle tro att de marknadsförs som "balanskontroll" och dylikt
Potar med center detent är ju vanligast använda i ton/balans kontroll på audio grejjer, så jag skulle tro att de marknadsförs som "balanskontroll" och dylikt
Det är ju inte direkt NASA-teknik att bygga. En fjäder trycker mot axeln där det finns en skåra i. Så när fjädern trycker ner i skåran så känner man att man är i mitten.
- Magnus_K
- EF Sponsor
@tekko: Jo precis, det har du nog rätt i.
@netrunner: Nej det förstår jag väl att det inte är NASA-teknik. Frågade inte hur man kan konstruera en utan vad en sådan kan tänkas kallas eftersom det på engelska ofta kallas "potentiometer with detent".
@netrunner: Nej det förstår jag väl att det inte är NASA-teknik. Frågade inte hur man kan konstruera en utan vad en sådan kan tänkas kallas eftersom det på engelska ofta kallas "potentiometer with detent".
Jag har en del i hyllan. Vad är det för värde du behöver?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Kanske 10K, linjär, 0.25W för kretskort. Tänkte bara ha en ny pot till mitt breadboard att leka med.
Ingen som har tips på någon serie från Alps eller annan tillverkare med spärrhake?