GALEP-4 programmerare under 64-bit Windows
GALEP-4 programmerare under 64-bit Windows
Är det någon som vet om det ö.h.t finns någon chans att få en parallellportsansluten GALEP-4 att fungera under 64-bit Windows 7? Det finns inga 64-bit drivisar att tillgå enligt tillverkaren och man har helt gått över på en USB-ansluten modell. Men nu är det så att den parallellportsanslutna redan finns och det är inte aktuellt att byta ut den, så på något sätt måste den användas som den är.
Frågan är ju bara hur smidigt det hela blir. Självklart går det alltid att köra den på en egen PC med 32-bit XP och egen skärm/tgb/mus. Nästa variant som är lite smidigare är att använda en KVM och slippa varsin skärm/tgb/mus. Ytterligare en smidigare variant är att använda Remote Desktop och slippa en extern switchbox alls. Men jag skulle vilja ha det bättre ändå och helt slippa en extra fysisk PC. Helst givetvis att köra native på samma fysiska maskin. I annat fall som en virtuell installation. Problemet då är ju att köra en parallellportsansluten grunka som inte är en skrivare virtuellt. Det brukar bli problem. Är det någon som har en lösning på antingen riktiga drivare till en fysisk 64-bitarts maskin eller en virtuell lösning som faktiskt kan fungera?
Frågan är ju bara hur smidigt det hela blir. Självklart går det alltid att köra den på en egen PC med 32-bit XP och egen skärm/tgb/mus. Nästa variant som är lite smidigare är att använda en KVM och slippa varsin skärm/tgb/mus. Ytterligare en smidigare variant är att använda Remote Desktop och slippa en extern switchbox alls. Men jag skulle vilja ha det bättre ändå och helt slippa en extra fysisk PC. Helst givetvis att köra native på samma fysiska maskin. I annat fall som en virtuell installation. Problemet då är ju att köra en parallellportsansluten grunka som inte är en skrivare virtuellt. Det brukar bli problem. Är det någon som har en lösning på antingen riktiga drivare till en fysisk 64-bitarts maskin eller en virtuell lösning som faktiskt kan fungera?
Re: GALEP-4 programmerare under 64-bit Windows
Vad med att lägga in en virtuell maskin? Det ska väl gå att göra en virtuell 32-bit WinXP eller liknande men om den sedan ger full tillgång till parallellporten är jag osäker på men det kan ju gå.
Nä, precis. Att göra en virtuell maskin är inget som helst problem. Frågan är just hur man får den att kommunicera över parallellporten enligt något eget kommunikationssätt som tillverkarna av programmeraren har definierat. Jag har dålig koll på vad virtualiseringsprogramvarorna egentligen klarar i den vägen och vilken som är bäst på just detta. Om man ö.h.t kan få det att fungera, vilket jag är mycket tveksam till.
Nu du säger det kommer det något till minnes för mig om att det är just hårdvaruåtkomsten som inte fungerar speciellt bra på virtuella maskiner. Men något i bakhuvudet ringer om att det finns drivrutiner som medger detta ändå - men det är allt jag har om det.
Tror inte det kommer att fungera om drivrutinen behöver fysisk åtkomst.
I en virtuell maskin skapas det väl en brygga mellan de virtuella 32-bitarsrutinerna, till 64-bitars drivisarna. Dvs 32-bitars drivisarna kommer aldrig åt den fysiska porten, utan endast en emulation av den via 64-bitars drivrutinerna.
I en virtuell maskin skapas det väl en brygga mellan de virtuella 32-bitarsrutinerna, till 64-bitars drivisarna. Dvs 32-bitars drivisarna kommer aldrig åt den fysiska porten, utan endast en emulation av den via 64-bitars drivrutinerna.
Det är väl ungefär min tanke också. Det är därför jag är skeptisk. Men någon får gärna överbevisa mig om att ha lyckats med något liknande. Eller komma med andra alternativ förutom dom jag själv skrev upp. 

Tja, alternativ, du beskrev de enda själv.
Vad är det du skall programmera?
Vad är det du skall programmera?
Blandade saker, mest minnen. Det finns en större programmerare också i ett annat rum en bit bort, men det är bekvämt att ha denna på nära håll så därför hade det varit trevligt att få det att fungera på ett någorlunda smidigt sätt.
Köp en ny, de kostar inte så mycket i dag.
Du får tag på en hyffsad för någon tusing eller två (gissar att det är i jobbet).
Du får tag på en hyffsad för någon tusing eller två (gissar att det är i jobbet).
Å andra sida skriver galep så här:
Så försöka duger.Please note: parallel port device programmers control the timing via software and thus require a 32 bit operating system. For operating GALEP-4 on a 64 bit Windows PC you have to use a virtual 32 bit OS, f.i. VMWare with XP-32.