Typ av display i Volvo

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
SeniorLemuren
Inlägg: 7849
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Typ av display i Volvo

Inlägg av SeniorLemuren »

Någon som vet vilken typ av display som sitter i de nyare Volvomodellerna (och säkert i flera andra märken). De har ju en mycket tydlig grafik med bra upplösning. Vad skall man köpa om man vill ha tag i något liknande.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Typ av display i Volvo

Inlägg av blueint »

Foto?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Typ av display i Volvo

Inlägg av PeterH »

SeniorLemuren
Inlägg: 7849
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Typ av display i Volvo

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej, jag menar den display som sitter precis i mitten på instrumentbrädan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Typ av display i Volvo

Inlägg av maDa »

Ja de högst troligen en TFT-LED panel med extra god ljusstyrka. Upplösning runt 800px-1280px i bredd skulle jag tro.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Typ av display i Volvo

Inlägg av gOry »

En ipad retina skärm kanske? Eller är den för högupplöst?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Typ av display i Volvo

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har hittills inte sett nån TFT-baserad grunka komma i närheten av AMOLED-displayen i min Nokia.
Till och med i fullt solljus är den användbar. Dislayen på en Iphone5 till exempel har inget att komma med vid en direkt jämförelse, förutom om man kräver extremt hög upplösning då. (har jämfört dom sida vid sida flera gånger).
Nu tror jag inte Volvo använder nåt annat än en vanlig TFT, men skulle jag designa nåt som krävde en riktigt bra display och inte skulle var påslaget allt för många timmar per dag så skulle jag definitivt kolla på OLED-teknik.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34057
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Typ av display i Volvo

Inlägg av Glenn »

gOry skrev:En ipad retina skärm kanske? Eller är den för högupplöst?
"retina" är ju apples ytterst fåniga hittepånamn för skärmar över en viss DPI, det lär ju aldrig kallas så annat än på äppelprodukter, det är ju inte en viss skärmteknik.

Däremot kunde det ju rent teoretiskt vara en likadan skärm efterssom apple inte tillverkar den själva, men isåfall skulle den ju kallas för vad det faktiskt är, inte nån hittepåbenämning.


Har tyvärr inte sett den där volvoskärmen IRL så jag har ingen aning, men jag skulle rent generellt inte ha gissat på amoled i en bil då dom inte brukar vara bra i solljus, dessutom har dom väl burnin-problem, och den där bilden riskerar ju att bli väldigt statisk.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Typ av display i Volvo

Inlägg av Anders Olsson »

Kollade upp det lite mer och tydligen använder Nokia nån extra polarisatorfilm som dom kallar "ClearBlack Display polariser" http://www.wpcentral.com/nokia-explains ... technology
Det verkar vara polarisatorn, snarare än paneltypen, som ökar läsbarheten i fullt sollljus.
Kanske biltillverkarna använder nåt liknande trick?

Lustigt när man läser recensioner på nätet förresten. Lägger jag min Nokia 808 bredvid brorsans Iphone 5 är hans omedelbara reaktion att min display är mycket bättre och han förvånas över att den faktiskt går att använda i fullt solljus.
Detta framgår dock inte alls på samma sätt av recensionerna på nätet.
Så kanske har jag bara fått ett sällsynt bra exemplar av Nokian? :lol: (brorsan har redan avverkat ett par Iphone, så att den är frisk har vi redan kollat)
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Typ av display i Volvo

Inlägg av gOry »

Glenn skrev:
gOry skrev:En ipad retina skärm kanske? Eller är den för högupplöst?
"retina" är ju apples ytterst fåniga hittepånamn för skärmar över en viss DPI, det lär ju aldrig kallas så annat än på äppelprodukter, det är ju inte en viss skärmteknik.

Däremot kunde det ju rent teoretiskt vara en likadan skärm efterssom apple inte tillverkar den själva, men isåfall skulle den ju kallas för vad det faktiskt är, inte nån hittepåbenämning.


Har tyvärr inte sett den där volvoskärmen IRL så jag har ingen aning, men jag skulle rent generellt inte ha gissat på amoled i en bil då dom inte brukar vara bra i solljus, dessutom har dom väl burnin-problem, och den där bilden riskerar ju att bli väldigt statisk.
Spelar de någon roll? nej! Jo kanske i din värd, men om du har modellbeteckningen i huvudet på panelen som används i Apple Ipad Retina så får du gärna posta det istället för att komma med detta knivfäktandes så fort någon nämner Apple, lagom tröttsamt.. Men jag är rätt säker på att TS hittar panelen jag menar om han söker på just Apple Ipad Retina på ebay eller dylikt.. Och de var väl ändå dit vi skulle komma? För de söktes efter något "liknande"... Då Ipad Retina skärmen är både högupplöst, ljusstark, billig och lätt att använda så tycke jag de var ett bra förslag!! Låt höra ditt!!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34057
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Typ av display i Volvo

Inlägg av Glenn »

Jag har bara lite svårt för hittepåbeteckningar som inte betyder nåt relevant, det kan mycket väl vara skärmar från olika tillverkare med olika teknik som kallas retina (är ganska säker på att det faktiskt är det också), alltså är det inte så relevant för frågan.

Som jag skrev så har jag inte sett skärmen i fråga IRL så då blir det inte så meningsfullt att gissa blint, men man kan ju anta att man prioriterat hållbarhet och läsbarhet i solljus framför upplösning.
Quanton
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 april 2005, 00:17:32

Re: Typ av display i Volvo

Inlägg av Quanton »

En bra display är en läsbar display, och läsbarhet handlar om kontrast; dvs förhållandet mellan ljusa och mörka områden mätt i candela per kvadratmeter.
I en ljus omgivning så är databladens värden helt ointressanta, eftersom reflexer från omgivningen adderar till både täljare och nämnare.
Väsentligen finns det 2 sätt att förbättra kontrasten: öka ljusstyrkan eller minska reflexerna.
Det förra ger problem med strömförbrukning och värme medan det senare är kostsamt.

Bland militära och displayer för flygplan har man länge kört med antireflex baserad på destruktiv interferens, precis som på glasögon.
Detta kan man se på att reflexen är har en färgad (lila) ton, men detta förekommer sällan eller aldrig på telefoner på grund av kostnaden.
Nokia använder istället en mycket finurlig lösning baserad på cirkulär polarisation istället och detta kanske vi kommer få se mera av framöver.

Inom automotive tycks man uteslutande använda TFT-displayer med pixeldensiteter någonstans mellan kontorsskärmar och smartphones. Men eftersom man tittar på dessa displayer från längre avstånd så kan man ändå inte urskilja pixlarna. Dessutom är de klart mer ljusstarka än andra skärmar och emellanåt stöter man även på displayer med antireflex på tyska premiumbilar.

AMOLED kommer inte hitta in på bilar än på några år eftersom de har alltför begränsad livslängd och inte klarar de höga temperaturer som förekommer.
En gammal sanning har varit att det blåa pigmentet brinner ut efter bara några tusen timmar, men förhoppningsvis har LG och Samsung rått bot på det problemet i sina tv-apparater.
Skriv svar