Rimlig timdebitering
Rimlig timdebitering
Hej. Jag har nyligen installerat en gammal 3-axlig fräsmaskin i mitt garage (i min firma) jag fick mig ett första jobb igår och har inte riktigt satt något pris ännu och funderar å vad som kan vara rimligt. Jag skulle höfta med ca 500kr timme plus moms?
Re: Rimlig timdebitering
Räkna baklänges:
Utgå från en vettig lön, säg 30k/månad.
Detta ger dig en kostnad om ca 40k/månad med egenavgifter.
Genomsnitt är väl ca 21 dagar per månad, vilket ger 1900/arbetsdag.
Räkna med max 6 timmar debiterbar tid per dag, ger dig ca 320:-/h.
Sedan skall du ha semester mm, dvs runt 370:-/h.
Andra kostnader såsom kontorsutrustning, telefon, revisor mm.
Gissar att du då hamnar en bit över 450:-/h
Sedan skall du generera vinst mm. Du måste också räkna in underhåll och nyinvesteringar på maskinparken.
Troligen blir en vettig timdebitering runt 800-1000:-/h eller så.
Utgå från en vettig lön, säg 30k/månad.
Detta ger dig en kostnad om ca 40k/månad med egenavgifter.
Genomsnitt är väl ca 21 dagar per månad, vilket ger 1900/arbetsdag.
Räkna med max 6 timmar debiterbar tid per dag, ger dig ca 320:-/h.
Sedan skall du ha semester mm, dvs runt 370:-/h.
Andra kostnader såsom kontorsutrustning, telefon, revisor mm.
Gissar att du då hamnar en bit över 450:-/h
Sedan skall du generera vinst mm. Du måste också räkna in underhåll och nyinvesteringar på maskinparken.
Troligen blir en vettig timdebitering runt 800-1000:-/h eller så.
Eftersom jag inte tar ut någon lön nu i början så tänkte jag hålla ett ganska lågt pris för att ha större chans att få fler jobb åtminstone tillsvidare får 500kr duga. 

Nja, problemet är, att det nästan är omöjligt att höja debiteringen, när kunderna strömmar in.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ett lågt pris i början kan bli en stor last framöver, dvs du har inte en chans att höja din timdebitering.
Såååååååå myntet har två sidor.
Såååååååå myntet har två sidor.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Från början var jag inte noga med att räkna all tid. Men mitt timpris har alltid varit bra.
Ja, det är precis rätt sätt att hantera det.
Sätt ett timpris som du kommer kunna leva på i framtiden och gör sen så att du "bjussar" på lite
timmar till dina första kunder.
OBS!!
Se alltid till att kunderna verkligen fattar att de blir bjudna på tid, sätt upp timmarna på fakturan och gör sedan
ett tydligt avdrag så det verkligen framgår att du dragit av tid.
Att bjussa på timmar till någon som inte förstår att denne fått något är helt meningslöst..
/johan
Sätt ett timpris som du kommer kunna leva på i framtiden och gör sen så att du "bjussar" på lite
timmar till dina första kunder.
OBS!!
Se alltid till att kunderna verkligen fattar att de blir bjudna på tid, sätt upp timmarna på fakturan och gör sedan
ett tydligt avdrag så det verkligen framgår att du dragit av tid.
Att bjussa på timmar till någon som inte förstår att denne fått något är helt meningslöst..
/johan
Det beror ju helt och hållet på hur effektiv du är. Folk vill betala ett visst pris för en viss detalj. Oberoende på om du gör av med 1 timme eller 14. Det spelar ju ingen roll om du tar halva timpengen om dina konkurrenter gör samma detalj på 1/3 av tiden.
Jag brukar ta 670:-/timme + moms och jag är inte så snabb i maskinerna, men tar bara på mig detaljer som behöver vara levererade imorgon. Är tiden inget krav är andra mycket billigare.
Jag brukar ta 670:-/timme + moms och jag är inte så snabb i maskinerna, men tar bara på mig detaljer som behöver vara levererade imorgon. Är tiden inget krav är andra mycket billigare.
Okej. Ja det här var ju nu en grej som behövde byggas om på en dag! Jag tänkte att jag skickar bara en faktura där jag specificerar det som "omberarbetning av detalj" samt en summa! Då blandar jag ju inte in timmar i fakturan!
- Krille Krokodil
600:- timme kan du nog ta utan att skämmas om du inte suger på vad du gör, du har väl en del kostnader för hållare och verktyg också.
Vissa tar ju 3000 kr i ställkostnad och dyl., sådant kan du konkurrera med att låta bli att ta och istället ta ett högre timpris.
Väldigt olika kostnader på detta beroende på arbete, när jag fräste formverktyg i hårt härdat låg verktygskostnaden på 1000 kr/h, CAM-programvara & dator 100 kr/h och bara höghastighetsspindeln på 200 kr/h, spindeln brann vart 2000 timma ungefär och kostade 350.000 kr att byta.
Vissa tar ju 3000 kr i ställkostnad och dyl., sådant kan du konkurrera med att låta bli att ta och istället ta ett högre timpris.
Väldigt olika kostnader på detta beroende på arbete, när jag fräste formverktyg i hårt härdat låg verktygskostnaden på 1000 kr/h, CAM-programvara & dator 100 kr/h och bara höghastighetsspindeln på 200 kr/h, spindeln brann vart 2000 timma ungefär och kostade 350.000 kr att byta.
2000 timmar per spindel var klent. Där jag jobbar vardagligen kör vi mest i QRO90 vilket är ganska hårt. DMG maskiner och vanligtvis håller spindlarna något år på 5 - skift!
- Krille Krokodil
Har skummat en tüsk rapport på saken och det var huvudsakligen värmeutvecklingen vid högt varvtal som som tar död på dem, de spindlar vi har som går på 25.000 rpm går brinner medans den på 6000 rpm verkar hålla för evigt, hade vi kört dem på 10 krpm så tror jag att de hade hållit nästan evigt, det är lindningarna som har varit problemet, de keramiska lagren har aldrig gått och vår tekniska support har aldrig hört talas om att de gått sönder.
För DMG känner jag till 6 spindelbyten på 1 år på en maskin vad det gäller höghastighet, så de har haft en del problem med den saken.
Röders som är specialicerade på höghasighet har spindeln i en kassett som lätt går att byta, håller 6000 timmar och kostar under 200.000 kr att byta enligt uppgift.
För DMG känner jag till 6 spindelbyten på 1 år på en maskin vad det gäller höghastighet, så de har haft en del problem med den saken.
Röders som är specialicerade på höghasighet har spindeln i en kassett som lätt går att byta, håller 6000 timmar och kostar under 200.000 kr att byta enligt uppgift.
-
För mig som köpare av småserie via företag så är timpriset ointressant bara leveranstiderna hålls.
Detta ihop med bra pris så är det intressant.
Är du en sådan så hör av dig till mig.
Detta ihop med bra pris så är det intressant.
Är du en sådan så hör av dig till mig.
-
För mig är också timpriset ointressant utan det är styckpriset för bitarna faktiskt blir. Sedan om personen tjänar multum per bit ja