DIY Record cutter (Skivsvarv)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jonaa

DIY Record cutter (Skivsvarv)

Inlägg av Jonaa »

Hej!
Det här är min hemma gjorda vinylsvarv som jag hållit på med ett tag nu. Den är rätt simpel och är nästan helt byggd av saker som låg och skrotade hemma. Den fungerar helt okej men jag känner att jag vill fortsätta med projektet och skapade därför den här tråden så att man kan följa mig medan jag gör mina förbättringar.

Jag planerar bland annat att fixa ett feedback-system till "Graveringshuvudet" (vet inte vad det heter på svenska riktigt haha) för att förbättra ljudkvalitén och eventuellt en upphettningsanordning som kan hetta upp stiftet. Till det tänkte jag då använda NiChrome som material, är det någon som vet var man kan få tag på det? Gärna en butik man kan gå till då jag inte gillar att handla på nätet. :pops:
IMG_1811.JPG
IMG_1816.JPG
IMG_1817.JPG
Här är ett litet ljudtest! dock bara genom kameramicken
http://www.youtube.com/watch?v=XK2_nocZ ... 8Omc8G4kKg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: DIY Record cutter

Inlägg av anders_bzn »

Vilket helskönt projekt, berätta nu lite mer om tekniken!
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

:bravo: kul och udda projekt

Tråden får du nog ta från elfa. Sånt här hade tex Clas Ohlson en gång i tiden då det var en bra affär.
Slöjddetaljer har i form av tråd till glödritningsapparat 10 trådar 295mm för 179kr, slår nog elfa's priser :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det här platsar ju lätt bland EFs coolare trådar :)

Välkommen, förresten! Jag hoppas att du berättar mera (vi gillar bilder här!) och att du hänger kvar på EF. Av din första post att döma kommer du att passa som handen i handsken.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Kul! Välkommen!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Otroligt läckert! :bravo:
Lysande idé att gravera på CD-skivor.

Välkommen till forumet! :lurar:

Jag kommer följa det här projektet med stort intresse, ljudtomte som man är...

(Jag petade in parentesen i rubriken.)
Användarvisningsbild
Jonaa

Re: DIY Record cutter (Skivsvarv)

Inlägg av Jonaa »

Kul att ni tycker om det! :)

Jo som svar på det anders_bzn skrev! Alltså somsagt så är ju det här inget högteknologiskt under direkt, utan principen är rätt simpel faktiskt.

Jag börjar med graveringshuvudet "The cutting head". Detta är helt enkelt två stycken högtalarelement, diskantelement, på 8 Ohm som jag har placerat i 90 graders vinkel ovanför skivspelaren, en för R och en för L. Från varje element går det en stav ner till själva stiftet. Stiftet, eller nålen, hålls på plats med hjälp av ett plast rör som är fast skruvat i samma plastanordning som elementen är monterade på. Nä jag sedan skickar signal genom elementen förs vibrationerna (ljudet) ner till stiftet som då svänger exakt likadant som signalen. När jag sedan låter stiftet släpa över skivan så graverar den in ljudet i den, ni vet säkert hur vinylskivor fungerar så jag kanske inte behöver förklara det i minsta detalj. Nåväl, graveringshuvudet har jag då kopplat till en vanlig HiFi-förstärkare, inga konstigheter med det. Signalen från ljudkällan (Datorn) passerar också en analog EQ innan den går in i förstärkaren, där jag har försökt simulera en RIAA kurva. Det vill säga att jag boostar de höga frekvenserna och skär i de låga. En sak man måste tänka på också vad det gäller graveringshuvudet är att en av de två signalerna till högtalarelementen måste vara fasförskjuten med 180 grader, det vill säga att man byter plats på kablarna på ett av elementen. Detta gör man för att få en vågrät svängning av stiftet när signalen är i mono och för att få en lodrät svängning av stiftet som representerar all annan signal som inte är i mitten, skillnaden typ. Skulle kunna förklara det mer noggrant någon annan gång, finns säkert någon bra video på youtube som kanske förklarar saken bättre. Det är viktigt för att få ett korrekt stereospår helt enkelt! Dock gör jag oftast mina skivor i mono då jag inte lyckats få till någon bra stereobild direkt, min svarv är alldeles för simpel för det. :)

Resten av svarven består av en anordning vars syfte är att föra graveringshuvudet sakta i sidled, vilket gör att spåret åker längre och längre in mot mitten på skivan. Den gör själva spiralen! Det här systemet består av två linjärlager som är fastskruvade i den här träramen ni ser på bilden. På de här linjärlagerna har jag monterat dit själva armaturen till graveringshuvudet. Allt det här förs då i sidled med hjälp av en gängad stålstång som, medan den sakta roterar, för en mutter som är fastmonterad i armaturen i sidled. stålstången drivs runt med hjälp av en helt vanlig DC motor vars varvantal saktas ned med en växellåda.

Det är väl det! Ställ gärna mer frågor om ni undrar något!

Ha det bra! // Jonathan
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Otroligt!
Finns det tomma LP att köpa?
Alternativt, är det möjligt att slipa ner Bo Kaspers Orkester, polera och svarva in Elvis Presley på en skiva istället?
Användarvisningsbild
Jonaa

Inlägg av Jonaa »

haha! jo då, det går att köpa! :) Dock så är det inte vinyl man spelar in på, utan masterskivan (som den tomma blanka skivan heter) är antingen gjord av acetat eller polykarbonat. Av masterskivan gör man en slags stämpel som man sedan använder för att massproducera skivan i vinyl. Anledningen till att jag i dagsläget använder CD-skivor som inspelningsmedium är att de faktiskt råkar vara gjorda av just en variant av polykarbonat! Det är ju även mycket billigare och smidigare med CD-skivor tycker jag :) blir lite symboliskt också, att det analoga vinner över det digitala ;) haha. Nä men ja :) en riktig professionell master i acetat kostar runt 110 SEK styck och måste dessutom beställas från utlandet, vilket blir lite saftigt för en enda skiva. :/ Dock skulle det vara coolt att testa någon gång! Får se, kanske blir till att göra det när jag förbättrat svarven lite :)

// Jonathan
blueint
Kontakt:

Re: DIY Record cutter (skivsvarv)

Inlägg av blueint »

130 gram vinyl chloride acetate ska väl inte vara SÅ svårt att få fatt på?

Hur är det med ljudkvaliten?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Fan vad ball grej du tillverkat :bravo: . Gillar stuket med alla vinkeljärn,gängstänger och lite för långa skruvar m.m. Har du klurat ihop din maskin själv? Är det diskanter från en Carlsson högtalare :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ruskigt coolt projekt :)
Användarvisningsbild
Jonaa

Inlägg av Jonaa »

Blueint: Nä alltså en vanlig bit av den plasten skulle man nog kunna ordna, har faktiskt inte kollat så mycket på det. Har du något tips vart man skulle kunna hitta sånt? Ljudkvalitén ja haha! Dt är ju inga storslagna resultat man får eftersom att svarven saknar en massa viktiga delar till det, bl.a feedbackspolar, heliumkylning o.s.v. Detta är en mycket enkel sak och ja, frekvensomfånget ligger väl mellan 40 Hz och 2000 Hz ungefär, den blir alltså problem vid de höga frekvenserna. Detta var jag mycket medveten om innan jag byggde svarven då jag faktiskt använder helt fel sorts nål. Den nålen jag använder är av stål och är konformad, vilket betyder att den bara trycker materialet åt sidan när jag spelar in. Ett riktigt stift ska kunna gröpa ur material från skivan och vara av antingen diamant eller safir. Den ska även vara mer kilformad med en rät vinkel på spetsen. Med ett sådant upphettat stift skulle jag kunna komma upp i mycket högre frekvenser.

el34: Haha tackar ;) Ja just den här konstruktionen eller "designen" har jag kommit på själv :) Men självklart så har jag letat runt på internet efter en hel del information om elektroniken o.s.v. Har testat mig fram väldigt mycket också haha, det här är min tredje variant och även den med bäst resultat. :) Ja! det är mycket riktigt ett par Carlsson diskanter jag använder!

//Jonathan
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Ja,jag tyckte jag kände igen diskanterna från att ha renoverat ett par Carlsson OA-5:or. Lycka till med projektet!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag funderar på en sak, orkar din skivspelare hålla rätt hastighet på tallriken när du graverar?

Jag kan också tänka mig att jämn gång på rörelsen som flyttar gravyrhuvudet i sidled är mycket viktig, minsta viberation här borde graveras in i skivan.
Skriv svar