Touchswitch som fungerar genom jordad plåt
- Illuwatar
- Kontakt:
Touchswitch som fungerar genom jordad plåt
Jag är ute efter en touchswitch (momentant slutande) som fungerar även när den placeras bakom en solid, jordad plåt. Detta krav gör att de vanliga touchkretsarna med två elektroder faller bort. Tanken är att switchen inte skall synas på plåtens framsida, men när man rör vid rätt ställe skall den aktiveras. Det är helt ok med scheman, det behöver inte vara en färdig produkt.
- Illuwatar
- Kontakt:
slurry - kan du ta en bild på denna? Bygger den inte för mycket på djupet kan det fungera.
Min tanke är att man inte skall trycka på plåten, utan bara en lätt beröring skall aktivera switchen. Tryck/töjningssensorer går då bort. Något i stil med de som används vid övergångsställena i Stockholms city, när man trycker för grön gubbe. Dessa kräver bara en lätt beröring för att aktiveras. Plåten är 2 mm aluminium.
Min tanke är att man inte skall trycka på plåten, utan bara en lätt beröring skall aktivera switchen. Tryck/töjningssensorer går då bort. Något i stil med de som används vid övergångsställena i Stockholms city, när man trycker för grön gubbe. Dessa kräver bara en lätt beröring för att aktiveras. Plåten är 2 mm aluminium.
den verkar finnas kvar på ELFA:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _35_585_09
fast den funkar tydligen inte genom ledande material...(aluminium)

Undra om det funkar om man borrar små små hål i plåten som man sedan fyller med någon typ av plast.slurry skrev:den verkar finnas kvar på ELFA:
Har man tur fungerar det igenom alu. fast kanske inte lika bra.
-
- Kontakt:
- Illuwatar
- Kontakt:
Detta skall användas till mitt nästa datorbygge. Jag vill ha en front helt utan synliga knappar men datorn måste trots allt gå att starta på något sätt. Det vore garanterat udda om man kunde göra det med en lätt beröring vid chassits framsida. Datorchassin skall vara jordade och materialet i fronten kommer bli samma som i u-Machine.
PS. Min gamla Volvo 740 är knappast byggd av 2 mm aluminium...
PS. Min gamla Volvo 740 är knappast byggd av 2 mm aluminium...
kanske någons slags av halvhögt i frekvens induktiv mackapär
så lågt att man får igen om den genom aluminiumet och så högt att den reagerar på vattnet i handen?
dun fråga, har du några upphöjningar vid kanterna på apparaten
annanrs skulle man kunna göra en tvåvägs irbäriär, och petar man i området som korsas av irljuset så aktiveras knappen
hm, skulle gå att göra en matrix av detta och göra ett helt beröringsfritt tangentbord, bara en ram utan innehåll, skitsvårt att annvända men otroligt läckert

så lågt att man får igen om den genom aluminiumet och så högt att den reagerar på vattnet i handen?
dun fråga, har du några upphöjningar vid kanterna på apparaten
annanrs skulle man kunna göra en tvåvägs irbäriär, och petar man i området som korsas av irljuset så aktiveras knappen
hm, skulle gå att göra en matrix av detta och göra ett helt beröringsfritt tangentbord, bara en ram utan innehåll, skitsvårt att annvända men otroligt läckert