potentiometer till bilsterio: byta?
potentiometer till bilsterio: byta?
Jag har tillgång till ocilloskop och multimeter men problemet är väl att hitta en ny lika dan då den ska passa i skalet. Vad tror ni? Det enda som står på den är mitsumi. Hur kan man hitta en utbytespot?
Eller tror ni att det bästa är rengöra. Har crc elektronikrengöring.
Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: potentiometer till bilsterio: byta?
Det där är väl ingen potentiometer utan en rotationsenkoder.
(har väl inte suttit en pot som volymkontroll i en bilstereo de senaste 15 åren eller så)
Dit jag vill komma är, att den inte lär påverka volymen direkt. Det skulle i så fall vara att du kan snurra och snurra utan att någonting händer, men så tolkar jag inte det.
Felet ligger förmodligen någon annanstans i stereon.
(har väl inte suttit en pot som volymkontroll i en bilstereo de senaste 15 åren eller så)
Dit jag vill komma är, att den inte lär påverka volymen direkt. Det skulle i så fall vara att du kan snurra och snurra utan att någonting händer, men så tolkar jag inte det.
Felet ligger förmodligen någon annanstans i stereon.
Re: potentiometer till bilsterio: byta?
tack för svar. Förmodligen ligger felet i den löstagbara frontens kontakter som kan ha oxiderat. men är inte säker. ska testa att spruta på lite elektronikrengöring.
En annan fråga när vi ändå är igång. Jag tänkte sätta in ett auxjack till bilstereon och har hittat en guid på nätet där man kopplar på sig på flatkabeln från cdspelaren och sedan kör med en tyst cd. Jag har stiften på flatkabeln märkta med bla. d-gnd, a-gnd,L-out, R-out.
tänkte koppla på a-gnd, l-out och r-out. är det rätt? Jag kan tänka mig att d-gnd är digital jord.
Mvh
En annan fråga när vi ändå är igång. Jag tänkte sätta in ett auxjack till bilstereon och har hittat en guid på nätet där man kopplar på sig på flatkabeln från cdspelaren och sedan kör med en tyst cd. Jag har stiften på flatkabeln märkta med bla. d-gnd, a-gnd,L-out, R-out.
tänkte koppla på a-gnd, l-out och r-out. är det rätt? Jag kan tänka mig att d-gnd är digital jord.
Mvh