Gasfjäder och luftcylinderberäkning
Gasfjäder och luftcylinderberäkning
Någon som känner till någon programvara för beräkning av gasfjädrar och tryckluftscylindrar?
Re: Gasfjäder och luftcylinderberäkning
http://www.lesjoforsab.com/gas-springs/ ... ations.asp < typ detta du e ute efter.. eller ska du göra en egen gasfjäder?
- ghost_rider
vad skall du beräkna?
Gissar att du själv har vissa givna parametrar såsom mått på ev hävarm, vikt på det som skall lyftas?
Gissar att du själv har vissa givna parametrar såsom mått på ev hävarm, vikt på det som skall lyftas?
Typ, men jag vill experimentera med infästningen, dvs hävarmens längd, för att få det optimalt.
Du vill beräkna hela rörelsen med viktförskjutningen?
Enkelt uttryckt, bygger ett "tippbord".
Antingen skall jag ha en luftcylinder som tippar det, eller en gasfjäder som hjälper till för att tippa det manuellt.
Vill då räkna fram optimala gasfjädern eller luftcylindern.
Vikten finns enbart på bordet då man tippar upp det, och rör sig om runt 200 kg, utspritt på ca 1300 mm samt 30 kg eller så på andra sidan av vridningspunkten, runt 400mm.
Det vrider sig runt lagringen så att 1300-sidan kommer att stå rakt upp.
Antingen skall jag ha en luftcylinder som tippar det, eller en gasfjäder som hjälper till för att tippa det manuellt.
Vill då räkna fram optimala gasfjädern eller luftcylindern.
Vikten finns enbart på bordet då man tippar upp det, och rör sig om runt 200 kg, utspritt på ca 1300 mm samt 30 kg eller så på andra sidan av vridningspunkten, runt 400mm.
Det vrider sig runt lagringen så att 1300-sidan kommer att stå rakt upp.
200kg, som dämpare ja men o lyfta det till "uppläge" igen, känns mer som en hydraulik fråga isf. Då kan du få kontrollerad uppställning o kollaps.
Vi köper alla cylindrar från SMC och vi brukar väl mest bläddra i deras kataloger och kolla in data på cylindrarna där, men såg att de hade lite programvaror också, håller på att ladda ner själv precis:
http://www.smc.eu/portal/WebContent/cor ... _node=1300
Edit:
Det var väl mest ett sätt att kunna bläddra bland deras produkter, jag hittade inga uträkningsfunktioner iallafall.
http://www.smc.eu/portal/WebContent/cor ... _node=1300
Edit:
Det var väl mest ett sätt att kunna bläddra bland deras produkter, jag hittade inga uträkningsfunktioner iallafall.
- Krille Krokodil
Har du inte något i SW för att lösa sådana problem? Eller det är någon ytterligare licens...
Jag har någon gång i ett liknande fall sketchat det parametriskt och lagt in krafterna som vanlig linjer och sedan constrainat med lite formler för att räkna ut de krafter man var intresserad av, då kunde man flytta mekanismen och titta på hur krafterna förändrades.
Jag har någon gång i ett liknande fall sketchat det parametriskt och lagt in krafterna som vanlig linjer och sedan constrainat med lite formler för att räkna ut de krafter man var intresserad av, då kunde man flytta mekanismen och titta på hur krafterna förändrades.
Har du inget på bordet så kommer gasfjädern att lyfta upp det och då behövs det en låsning. Med en luftcylinder så kan man bestämma när den ska lyfta och det går att reglera lyftkraften med en regulator.
- Krille Krokodil
Låsningen brukar man lösa genom att konstruera hävarmen så att den blir så kort där man vill ha låsning att gravitationen tar över.
Det är en vanlig lösning där gasfjädern bara hjälper till att underlätta lyftet men ska man lyfta några hundra kilon så vill man ha full kraft från gasfjädern redan vid början av lyftet
Nja inte nödvändigtvis, om fjädern hjälper till, så behöver man, i alla fall i teorin inte ta i så mycket i början, sedan efter ett visst läge tar gasfjädern över helt.
Det brukar fungera dåligt med luftcylindrar till sådant där.
För att det ska fungera måste cylinderkraften öka hela tiden, med ökat slag på cylindern.
Annars blir det bara en smäll när man försöker köra.
För att det ska fungera måste cylinderkraften öka hela tiden, med ökat slag på cylindern.
Annars blir det bara en smäll när man försöker köra.