Supercapacitordriven trådlös högtalare, open source!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Supercapacitordriven trådlös högtalare, open source!

Inlägg av dar303 »

Sprang på denna nyss, kul idé!

http://www.crowdsupply.com/blueshift/helium
Användarvisningsbild
Spruft

Re: Supercapacitordriven trådlös högtalare, open source!

Inlägg av Spruft »

Klart snyggt och bra! Låter nästan för bra med 5 min laddtid o 6 timmar full volym men jag har ingen koll på supercaps.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det luktar lite skitsnack av detta.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Laddtiden, visst, men 6 timmar har jag svårt att tro... Det skulle dock vara coolt om det fungerade, jag har också börjat snegla på supercaps för vissa projekt.
Jag tror dom kommer så en stor roll i framtiden och det vore kul med sådana projekt som ett "proof of concept". :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

350F*2,7V*4st/2=1890Ws

1890Ws/(3600s*6h)=0,0875W

Så om de har hög verkningsgrad så kan de ha en medeleffekt på ca 0,09W
Med en känslig högtalare så blir det ljud av det.

EDIT: Räknade fel. Sen nedanstående inlägg.
Senast redigerad av danei 27 november 2013, 15:04:42, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

I videon ser man ett kretskort som ser ut att innehålla 4 stycken Maxwell D-cell kondensatorer.
http://www.maxwell.com/products/ultraca ... 7105-3.pdf

Om vi antar att de laddas till 2,7V och har 310F, kan de lagra:
4 * 2,7^2 * 310 / 2 J = 4500J

Om vi antar att 3/4 av energin kan användas (d.v.s de laddas ur till halva spänningen), och musiken spelar i 6 timmar, förbrukas i snitt:
4500 * 3/4 / (6*3600) W = 0,15W

Jag har inte någon koll alls på högtalare och sånt, så jag kan inte bedöma hur mycket 0,15W är. Men siffran ser väldigt liten ut. Sen kan det ju vara så att fler än 4 kondingar kommer användas i den slutliga produkten.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Ser ut som det är den här drivern dom använder: http://www.madisoundspeakerstore.com/ap ... ull-range/
superx

Inlägg av superx »

Tror de använder Fostex FE126En
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

mja 150mW i denna applikation kommer inte alls att vara mycket att hänga i julgranen. Ett par Watt minst lär gå åt för att få något vettigt ljud ut den. Det kan ju som sagt vara så att det används fler kondingar än vad som visas.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Tänk också på att det är basen som drar mest ström i musik och den brukar inte spelas konstant, så en förstärkare som har 1 watt i max uteffekt och spelar på full volym kommer inte ge 1 watt 100% av tiden utan bara när basen låter. Det betyder att den i snitt förbrukar mindre än max. Min poäng är alltså att det inte krävs så mycket effekt i medel som man först kanske tror.
superx

Inlägg av superx »

Fostex-elementen är helt klart effektiva. Jag har ett par som är väldigt snarlika, och de låter bra! Men diskanten är väldigt riktad upplever jag det som, men det kanske inte spelar så stor roll för den här typen av högtalare.
xxargs

Inlägg av xxargs »

För okänsliga - med så låg effekttillgång så bör man nog titta på hornhögtalare med passande element i runt 100 dB spl/W-nivån och helst högre (det blir stora magneter då...) och skall man ha lite djupare bas så blir det stora sådana typ 200 literslådor och hörnplacering i rummen, då kan man faktiskt få rösthöjande nivå redan vid enstaka mW peak-effekt och det är inte basen som drar ström i det här läget, det är mellanregistret och diskanten som kostar effekt...

Förpackningen dvs. hornet gör väldigt mycket för effektiviteten och kan ge tillsammas med elementet högre effektivitet än vad elementet själv kan ge när den är placerad på oändlig baffel - lowther-elementet angavs till 99 dB SPL /W/m för typ 20 år sedan när dessa köptes och stoppar man in dess parametrar (som man delvis fick mäta upp själv) och smackhorn-kabinettet jag har i hornresp-simuleringsprogram så hamnar man enligt programmet på runt 106 dB SPL/Watt i dom lägre frekvensområdena (impedanskurvorna var i stort sett carbon copy mellan simuleringen och det uppmätta i dom lägre frekvenserna - lägsta resonansfrekvensen uppmätt var 18 Hz (ohörbart och förmodligen helt ineffektivt om man inte kan koppla en stor biografsalong till högtalaren..., medans 35 Hz och uppåt så är det något helt annat och måste säga att efter att upptäck dupstep och börja lyssna på detta att det inte verka helt tomt under 35 Hz heller... ) när den sitter i horn-kabinettet medans elementet lös i luften ligger typ 55 Hz eller om det var 65 Hz (kommer inte ihåg lägre ) då membranet är lätt och ganska styv - en typisk horn-driver högtalare.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

4 * 2,7^2 * 310 / 2 J = 4500J = 4500Ws

NiMh AA / R6 batteri, 1,2V x 1800mAh = 7128Ws

Så allt detta för att få halva den prestandan som ett 19kr NiMh AA / R6 batteri har?

Och det går ju!

Det finns "step-up" från 1 AA/R6 batteri till 5V för 2USD. Så får man kombinera det med valfri musik modul och högtalar. 300 kr max för hela bygget.

http://www.ebay.co.uk/itm/390705003643 (visst man kanske behöver 2st om man vill spela lite högre, men det är ju inte dyrt).
http://dx.com/p/spk-d-demo-bluetooth-v2 ... ver-264918
http://dx.com/p/jtron-20w-mp3-decoder-b ... 12v-266311
bearing

Inlägg av bearing »

Att superkondensatorer har låg energidensitet är känt.

Men man kan ladda upp/ur kondensatorerna mycket snabbare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

xxargs: Med effektivitet menar du mer effekt från samma ellement eller högre verkningsgrad?
Skriv svar