Jag håller på med ett projekt i bilen.
Jag har en omvandlare från 12 till 230volt och skulle vilja ha en indikering på att den ger 230volt ut.
Dvs det jag behöver är att få en typ lysdiod att lysa när jag har 230volt ut från den.
Den (omvandlaren) skall vara i bagaget på bilen och vill inte dra 230volts ledningar i bilen fram till mittkonsollen där jag skall ha lysdioden, utan vill ha det i lite med humana spänningar (då ej AC) till min lysdiod.
Har någon här något tips på hur jag skall lösa detta?
Gör det säkert med en liten transformator istället som får driva valfri indikering. alternativt kan en optokopplare användas för att driva tex en lysdiod.
Javisst så skall det lösas.
Köp en billig eliminator som lämnar tex 6v ut på sekundär.
Anslut en 3.6 volt Lysdiod och balansera så att den tänder vid 220-230 v
Helt klart är en liten batterieliminator, t.ex. en gammal mobilladdare, det säkraste och kanske även enklaste sättet. En annan metod för att slippa en massa värme i resistorn är att stoppa in en konding i serie. Det diskuterades lite om det i den här tråden.
Har fåt många bra tips,, det lutar mellan ett relä och en liten trafo,, jag har en låda full så jag skall se om jag kan hitta någon liten passande i rätt volttal.
Varför sätter du inte lysdioden på svagströmssidan? Du skall väl ha ett avlastningsrelä till omvandlaren? Att pilla med 220 sidan tycker jag verkar dumt.