Behöver lite hjälp med min rörförstärkare.(Audio innovation 500). Skulle prova att byta ut mina pentoder mot ett annat fabrikat. Det hela slutade med att efter jag bytt mina slutrör och slog på strömmen så fick jag en lite blixt i ena röret. Troligtvis så fanns där någon orenhet som förångades när spänningen slogs på. Till saken hör att ena kanalen på min förstärkare slutade fungera . Har nu tagit isär pjäsen och felsökt lite. Har hittat ett motstånd (säkring?) som mäter avbrott. Är det en säkring eller är det en underdimentionerat motstånd? Motståndet har färgkoden Guld-Svart-Grön-brun. Vad behöver jag för att ersätta den defekta komponenten?
Bifogar en länk som beskriver problemet. Modden i länken har jag gjort tidigare.
Ok,har skaffat mig lite mer kött på benen och inser att det är en vanlig resistor på 15 Ohm som skall ta smällen ifall något händer. Ett schema och ni ser vart den sitter i kretsen. (mellan V5 och V6)
Brun=1
Grön=5
Svart= antal nollor (noll).
Guld= noggrannhet i procent.
Så 15 Ohm stämmer bra. Sitter i katodkretsen, förmodligen som (trög) säkring. 1/4 Watt, flamsäkert.
Tack SM7CZR. Sitter nu och lyssnar på musik via min rörförstärkare . Tur att barnen sover för nu är det farligt. Har bottenplattan borta och har provisoriskt kopplat in ett variabelt rörmotstånd för att se om allt lirar. Och det gör det! Nu har en sten fallit från mitt hjärta när jag fått liv i förstärkaren igen. Nu behöver jag bara ett lika dant motstånd som sitter original. Någon vänlig själ som sitter på ett motstånd på 15 Ohm och 1/4 Watt flamsäkert?
Tror inte jag vill bygla motståndet. Nu tog motståndet smällen och inget annat tog skada så det finns en anledning till att det sitter i kretsen. Vad hade hänt om motståndet inte hade suttit där
15 ohm ger inget skydd öht vid såhär höga spänningar. Anodspänningen ligger mellan 350V och 500V så 15 ohm ger ingen strömbegränsning öht dvs inget skydd alls. Att det brann beror mest troligt på att det var trasig från första början då anodlindningen på nättrafon inte har i närheten av tillräcklig ström för att elda ett 15ohm 1/2 watt motstånd.
Poängen är väl just att motståndet ska brinna av vid fel, inte att det ska begränsa strömmen?
350 V och 15 ohm blir ju typ 8 kW? Det brinner alltså av rätt snabbt.
Eller man kan vända på det, är det ett 1/4 W-motstånd brinner det antagligen sönder vid 25 W (100 ggr märkeffekten). Det är ungefär 1,3 A. Det torde alltså fungera som ett skydd som löser ut om strömmen blir mer än ungefär 1 A. Sen är ju då såklart frågan om övriga saker tål den strömmen utan att gå sönder.
Klarar verkligen inte lindningen på trafon att ge så hög ström? Motståndet kanske sitter där just för att skydda lindningen.