Idiotfråga om "levande" led-ljuslykta
Idiotfråga om "levande" led-ljuslykta
Damen har skaffat hem ett bar batteridrivna ledljuslyktor som ska likna vanliga levande ljus genom att flacka lite eller vad man ska säga.
Inget konstant sken.
Hon vill ha ett vitare ljus och jag funderar på om det bara är att byta till en annan vanlig diod.
Det jag klurar på är om det är något inbyggt i själva dioden som gör att ljuset flackar? (Det finns ju sånna blinkande dioder)
Den enda anslutningen till är en liten on/off brytare. Är det någon annan krets som fixar flackandet
så sitter den där inne.
Vad sägs? eller tros?
Inget konstant sken.
Hon vill ha ett vitare ljus och jag funderar på om det bara är att byta till en annan vanlig diod.
Det jag klurar på är om det är något inbyggt i själva dioden som gör att ljuset flackar? (Det finns ju sånna blinkande dioder)
Den enda anslutningen till är en liten on/off brytare. Är det någon annan krets som fixar flackandet
så sitter den där inne.
Vad sägs? eller tros?
Re: Idiotfråga om "levande" led-ljuslykta
Det är säkert en krets som PWM-modulerar med någon psedoslumptalssekvens som ger fladdret - frågan är dock om den sitter _I_ själva lysdioden eller om det är en separat krets till lysdioden. Du kanske får göra en dissekering av en sådan...
Japp. kom på att det ju bara är att pilla loss lite plast och
sen koppla på ett batteri (med motstånd) direkt på dioden.
Man tänker ju inte lika effektivt som Einstein alla dagar i veckan.
sen koppla på ett batteri (med motstånd) direkt på dioden.
Man tänker ju inte lika effektivt som Einstein alla dagar i veckan.

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Japp, Men Albert är ju helt död.
Och vi vill veta svaret, snart!
Och vi vill veta svaret, snart!
ja just ja. glömde svara.
kretsen för det flackande ljuset satt i dioden.
kretsen för det flackande ljuset satt i dioden.
Finns det lysdioder som har inbyggt falckande
. Någon som vet var man hittar sådana? Och var kan man köpa vita blinkande 5mm diodrar? Har någon några tips där ni handlat ifrån? Skulle vara kul att "pimpa" en befintlig slinga jag har så den blir lite roligare 

Dessa orange har jag i ljusstake, http://www.ebay.com/itm/4pc-Randomly-Ra ... 20cb31de74
vita kan jag försöka hitta men vet inte om det finns.
vita kan jag försöka hitta men vet inte om det finns.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Någon som har en sådan lysdiod:
Ni får gärna mäta om spänningen eller strömmen ändras när ljuset skiftar.
Dvs om man kan använda samma trick som här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... *&start=15
Min tanke är förstås att man i så fall kan använda en sådan speciell lysdiod för att styra en annan lysdiod.
Ni får gärna mäta om spänningen eller strömmen ändras när ljuset skiftar.
Dvs om man kan använda samma trick som här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... *&start=15
Min tanke är förstås att man i så fall kan använda en sådan speciell lysdiod för att styra en annan lysdiod.

Spänning kan dioden av förklarliga skäl inte påveraka alls.
Jag har byggt en blikers till en cykel men en blinkande diod. Den drar 20mA när den lyser och i princip inget när den är släkt. Det ska vara 5-15V över dioden. Så det är bara att koppla starka orangea dioder i serie med den gröna blinkade som användes som indikering. Blinkdioden tar hand om både blinkandet och strömregleringen till de överiga dioderna. Nackdelen att göra så här är att alla kommer att flimra i takt, villket antagligen syns tydligt.
Jag har byggt en blikers till en cykel men en blinkande diod. Den drar 20mA när den lyser och i princip inget när den är släkt. Det ska vara 5-15V över dioden. Så det är bara att koppla starka orangea dioder i serie med den gröna blinkade som användes som indikering. Blinkdioden tar hand om både blinkandet och strömregleringen till de överiga dioderna. Nackdelen att göra så här är att alla kommer att flimra i takt, villket antagligen syns tydligt.
dom jag har fladdrar hej vilt mellan 8mA och 15mA, har inget osillioskop så kan inte mäta riktigt.
För några år sedan byggde jag en fuskeld till en teaterpjäs.
Då använde jag en flackande led som insignal till en transistor som styrde några högeffektsleds.
Den flackande Led:en köpte jag på Ebay.
Då använde jag en flackande led som insignal till en transistor som styrde några högeffektsleds.
Den flackande Led:en köpte jag på Ebay.
- frownlayer