Styra cirkluationspump mha temperaturgivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MyKee

Styra cirkluationspump mha temperaturgivare

Inlägg av MyKee »

Det är så att jag har en cirkulationspump samt en fläkt (står i garaget) kopplad till en panna utomhus. Tanken var att när jag skulle börja elda så vill jag att pumpen + fläkten går igång när en viss temperatur har uppnåtts i tanken på pannan. När sen temperaturen har sjunkit till en viss nivå så vill jag att allt ska stängas av.

Min första tanke var att skaffa en sån här digital termometer med relästyrning ebay.com/../AC-200-240V-Digital-Temperature-Controller-w-Sensor-Thermostat-Control-Relay-NEW.

Ett problem är att pannan är ungefär 15m bort från garaget och jag vill såklart ha termometern inne och givaren ute i tanken. Frågan är om det är möjligt att skarva på kabeln på givaren ~14m till, känns inte som att det skulle fungera?
Senast redigerad av blueint 23 november 2013, 12:40:28, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Styra cirkluationspump mha temperaturgivare

Inlägg av danei »

En termometer med styrutgång kallas termostat. Den kommer att funka utmärkt, att förlänga den en bit bör inte vara något problem. Använd gärna en tvinnad ledning.
Användarvisningsbild
MyKee

Inlägg av MyKee »

Ok, kanske ska testa då. Borde man försöka skydda givaren på nått sätt eftersom den kommer att sänkas ner i vattnet?

Vad är de för fördel med tvinnad kabel? Tänkte mest eftersom jag tror att jag har nån slags kabel på vinden, gissar på att de är nån gammal telefonledning .
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej den kommer inte att sänkas ner i vatten. Antingen lägger du den mot tanken eller monterar den i ett dykrör, den ska inte in i vattnet.
Fördelen med en tvinnad ledning är att den inte tar upp störningar på samma sätt. En telefonledning funkar säkert bra.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har du en plåttank så bara tejpa den mot tanken. Kommer räcka mer än väl! (Om du inte har ett dykrör till övers....)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du tejpar den mot tanken lägg en liten bit frigolit på utsidan av den så får du bättre värden.
Användarvisningsbild
MyKee

Inlägg av MyKee »

Det är en plåttank med 4mm godstjocklek som just nu står oisolerad ute men tanken var att lägga på nått lager isolering utanpå senare när det börjar bli mer klart. Låter enklast att bara sätta givaren på utsidan av tanken
Användarvisningsbild
MyKee

Inlägg av MyKee »

Hur skulle ni föresten göra?
Pannan är ett hemmabygge för att få lite värme till garaget, från början hade jag tänkt göra som så att jag fyller själva tanken med endast vatten och låter allt frysa när jag inte eldar. Sen har jag en slinga in till garaget, slingan ansluts till en värmeväxlare i tanken och den hade jag tänkt fylla med glykol för att det inte ska frysa.

Nu börjar jag dock gå i tankarna att jag borde fylla tanken med glykol också för att den inte ska frysa sönder, men isen borde kunna expandera uppåt i tanken fast det kanske inte fungerar så när vattnet fryser till is?

Anledningen till att jag inte ville ha glykol i tanken från början är att den är på ungefär 140L, en snikblandning på 10% blir ändå 14L glykol. Sen finns ju risk för att den börjar läka, och glykol är inte så bra varken för djur eller natur.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tag kontakt med en värmepumpsfirma och köp lämplig sprit istället, då gör det inget att det läcker. Fast då måste du kanske begränsa dig hur varmt du skall elda upp utrustningen till istället...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan inte låta det frysa, det gäller även hetvatten slingan från pannan.
Skriv svar