Nätverksstrul.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Nätverksstrul.

Inlägg av newbadboy »

Har innan haft tre ipkameror kopplade via mitt modem/router fr bredbandbolaget. Dessa körde jag via en DYNDNS tjänst för att inte tappa ipnr. Mitt modem gick sönder och nu har jag ett nytt.

Efter att BBB konfirgurerat om den som brygga (tror jag) kommer jag åt mina kameror genom att skriva in deras ipnr i webbläsaren. Jag har även reggat dem till dyndns tjänsten men då hittar den banne inte mig inte kamerorna trots att det funkar via ip nr.
Jag har inte alls angivit portar och sådant vid dyndns registreringen eftersom, jag inte behövt ange det. Tror den känner av vilken port kameran är på när jag reggar den.

Det är Axis kameror det gäller och Axis egen dyndns tjänst.

Var ska jag börja leta efter fel?
cyr
Kontakt:

Re: Nätverksstrul.

Inlägg av cyr »

Portar ska inte ha något med saken att göra, om det verkligen är en dynDNS-tjänst. Allt en sån (liksom vanlig DNS) gör är att översätta ett namn till IP-nr.

Testa t.ex. att köra "ping <kamera-domän-namn>", då kan du se vilken IP namnet mappas mot. Är det kamerans nuvarande IP så borde det funka, om inte så får du börja felsöka DNS. Vet du t.ex. att dynDNS-tjänsten blivit uppdaterad? Det kan också hända att ett gammalt IP finns cachat någonstans på vägen (i din dator eller en lokal DNS-server), i så fall borde det fixa sig efter ett tag (dynDNS-tjänster brukar dock använda en kort livslängd på datan för att undvika såna problem).

Vem är förresten "den" som inte hittar kamerorna?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Har du flera publika IP-adresser?
Säker på DynDNS-tjänsten fungerar? (de ryckte mina domäner för ett tag sen för de tyckte jag borde betala)

Domäner och IP-adresser, DynDNS tar inte över huvud taget hänsyn till vilken HTTP-port du använder på kameran.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, steg 1 är ju att kolla att DNS översätter namnen till korrekta IP-adresser. Om det legat gamla IP-adresser i DNS så uppdateras det inte ögonblickligen, DNS-poster har en TTL (Time To Live) som säger hur länge en DNS-server kan cacha dem. För normala adresser brukar den vara flera dagar har jag för mig, för dynamiska sätter man den lite kortare men inte hur kort som helst (just att DNS-servrar kan cacha resultaten innebär ju en prestandaförbättring och minskar belastningen på internet).
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Är inte hemma nu, det enda jag kan säga nu är att jag avreggade kamerorna innan jag reggade de på nytt. Fick då medelande removal succesfull resp registration succesfull.

Sedan vet jag att dyndns tjänsten är aktiv och snurrar som det ska.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Så "ping enavminafinakameror.dyndns.org" fungerar alltså och pekar mot en av dina IP?
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Nää jag var inte tydlig nog. Menar bara att dyndns tjänsten på Axis hemsida är igång och inte nerlagd. Det var ngn som nämnde att den kanske fanns längre
Skriv svar