fundering kring laddningsbara batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
frownlayer

fundering kring laddningsbara batterier

Inlägg av frownlayer »

Jag köpte mig nyss en sån här.

och när jag läste i beskrivningen så fick jag se att det står att man inte ska använda laddningsbara batterier i babyenheten.
då kommer ju frågorna:
*kommer det fungera med laddningsbara batterier istället för vanliga alkaliska batterier?
*är det dumt att testa med laddningsbara batterier?
*varför är man så dum i huvudet så man har den ena enheten laddningsbar, och inte den andra, de använder ju trots allt likadana väggvårtor. det kan väl inte varit så svårt att utvecklat den andra så den kan laddas den med?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: fundering kring laddningsbara batterier

Inlägg av Icecap »

Min gissning: laddningsbara kan ge högre ström så ett kortslutningsfel ger större risk för brand med laddningsbara - vilket inte är bra i just en sådan enhet.

Men den kommer ganska säkert att fungera alldeles utmärkt med laddningsbara.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag har en gång råkat ut för intern kortslutning i en R6 NiMH-cell, och det var inte något som jag skulle vilja ha i närheten av en baby.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tror att det beror främst på två saker. Brand/explosionsrisk med dagens batteriteknologi. Fast den stora risken är nog ändå att dra in 230V i sängen. Skulle barnet eller dess syskon komma åt att t.ex viss bita i sladden kan katastrofen vara uppenbar.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Det finns barnvakter som har uppladdningsbara batterier i både babyenhet och föräldraenhet (men kanske av andra märken än Philips). Tror därför inte det finns något generellt krav på att det inte får vara laddningsbara batterier i babyenheten men kanske har Philips anledning till sitt val av design av någon egen anledning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det kan finnas många olika anledningar.

Den främsta anledningen är antagligen att produkter som är avsedda att drivas med laddningsbara batterier måste åtföljas av information om hur man hanterar de laddningsbara batterierna. Därför är det oftast enklare för tillverkaren att skriva att de inte ska användas med laddningsbara batteriet.

Det kan ju också vara så att brandrisken är större med laddningsbara batterier och att produkten saknas skyddsfunktioner (ex. avsäkring) för att förhindra överbelastning av laddningsbara batterier.

Sen kan det ju också vara så att spänningen blir för låg med laddningsbara batterier.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Den kanske helt enkelt inte fungerar då.
Uppladdningsbara har 20% lägre spänning än alkaliska, och med en simpel konstruktion så kanske inte spänningen räcker för funktionen som avses. Urladdningskurvan är helt annorlunda, lågt batterivarningen i babyenheten kanske inte funkar som den skall och då kan länken tappas utan att man varnas i tid. Fast föräldraenheten borde varna för tappad länk...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

vi har en exakt likadan babyvakt, jag har aldrig sett behovet av att ha babyenheten laddningsbar faktiskt, och läser man manualen verkar batterierna där mest finnas ifall det blir strömavbrott, inte för att faktiskt driva den.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Det är väl om man låter bebisen sova ute i barnvagnen och man själv är inomhus det kan vara bra med batteridrift på babyenheten. Tror detta fenomen inte är så vanligt utanför Sverige. I andra länder sover nog bebisen inne i barnets sovrum eller så går man med barnvagnen (och alltså ändå har koll) så Philips kanske inte ens tänkt på att man kan göra så?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Antagligen är det så.

Men vi använder den i princip enbart så också, sover hon så sover hon antingen i sin säng, eller också i närheten av oss så babyvakten blir överflödig, jag kan förstå att andra skulle ha nytta av en laddningsbar babydel, men jag har själv aldrig haft nytta av det hitills :)
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Vi har en likadan babyvakt. Den går inte på laddbara NiMH p.g.a. att spänningen blir för låg, får man anta. Det gör öven att vanliga alkaliska behöver bytas i förväg, och enheten käkar bokstavligt talat batterier.
Se mitt något irriterade inlägg i den här tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=105

Senare ställde jag även en fråga till Philips via deras Facebook-sida ang. att det inte funkar med laddbara och fick det här svaret:
"Vi använder oss av ”vanliga” batterier och inte uppladdningsbara batterier i barnenheten på grund av risken för EMF (Electro Magnetic Fields). Barnenheten har utvecklats på just detta sättet för barnets bästa, även om det kan vara lite kinkigt för oss föräldrar med batteribyten titt som tätt."

Goddag yxskaft... Men någon aledning lär de ju ha haft. Få sälja fler Philips Alkaline R6 eller bara för "barnets bästa"? Vem vet.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Men blir det verkligen större magnetfält med uppladdningsbara batterier? Låter som en påhittad ursäkt.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

men kan man inte ta 5st laddningsbara och sätta de i en hållare och löda dit en sladd? och sedan använda den som extern strömkälla istället? det borde kunna fungera fint.
Skriv svar