voltage to pwm
voltage to pwm
Hej! Har snott en motorreglerkrets från boken "501:an",
men vill att utspänningen ska omvandlas till en PWM.
Så istället för OP ---> transistor ----> motor så vill jag ha
OP ---> PWM-krets ---> transistor ---> motor
OP:n levererar en spänning mellan 0 och 25V DC, och vill få ut
en PWM med amplitud 25V och en duty-cycle mellan 0 och 100%.
En ensam 555:a verkar inte funka, man måste ha två?
En annan variant verkar vara att ha en OP som levererar sågtand som tillsammans
med min första OP går in i en komparator och levererar PWM.
En tredje variant är att skaffa en äkta PWM-krets som bara behöver spänning in
för att leverera PWM ut.
Ja jag har bara nybörjarkunskaper i analog elektronik.
men vill att utspänningen ska omvandlas till en PWM.
Så istället för OP ---> transistor ----> motor så vill jag ha
OP ---> PWM-krets ---> transistor ---> motor
OP:n levererar en spänning mellan 0 och 25V DC, och vill få ut
en PWM med amplitud 25V och en duty-cycle mellan 0 och 100%.
En ensam 555:a verkar inte funka, man måste ha två?
En annan variant verkar vara att ha en OP som levererar sågtand som tillsammans
med min första OP går in i en komparator och levererar PWM.
En tredje variant är att skaffa en äkta PWM-krets som bara behöver spänning in
för att leverera PWM ut.
Ja jag har bara nybörjarkunskaper i analog elektronik.
Re: voltage to pwm
Tycker du bör kunna sätta transistorn direkt efter utgången på 555:an, dvs skippa OPn.
EDIT: Hittade denna artikel om motorstyrning med 555:an, här används en N-kanal mosfet istället för transistor (mosfet tål i regel mer ström). Poten används för att variera duty m.h.a. dioderna enligt schemat längre ner på sidan:
http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/
EDIT: Hittade denna artikel om motorstyrning med 555:an, här används en N-kanal mosfet istället för transistor (mosfet tål i regel mer ström). Poten används för att variera duty m.h.a. dioderna enligt schemat längre ner på sidan:
http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/
Dck går den inte ner till 0% eller upp till 100% utan bara från ca 1% och up till ca 99% duty cycle, men det kanske inte spelar nån större roll i din applikation.
Trevligt chip, verkar gå att frekvensmodulera också så man kan troligen även köra synkronmotorer med den. Något slags drivsteg behövs i alla fall om man skall pulsa en DC-motor, tycks ju vara avsedd för LEDs och sådant.
- prototypen
555 kopplingen går ju bort då den inte är spänningstyrd (enligt rubriken).
LT kretsar är alltid fina.
Man kan enkelt lösa problemet med en dubbel OP förstärkare.
Protte
LT kretsar är alltid fina.
Man kan enkelt lösa problemet med en dubbel OP förstärkare.
Protte
-
limpan4all
prototypen: Läs databladet igen... Tips studera speciellt funktionen på pinne 5.
Har sagt det gånger innan men måste stå fast vid denna fortfarande. Detta är den bästa PWM-kretsen jag stött på... Enkel att konstruera och funkar alltid perfekt! http://www.pcsilencioso.com/cpemma/pwm_erg.html
Vid denna konfiguration har den 100Hz frekvens, går enkelt att ändra på samt att den verkligen går från 0-100%. Spänningen den klarar är enkelt ordnat med en regulator till OP'n....
Vid denna konfiguration har den 100Hz frekvens, går enkelt att ändra på samt att den verkligen går från 0-100%. Spänningen den klarar är enkelt ordnat med en regulator till OP'n....
Den verkar faktisk väldigt vettig. Möjligen kan man tänka på lite mer modern drivtransistor, t.ex. MOSFET men grunden är klart bra.
- prototypen
Kommenterade egentligen kopplingen i en länk med potentiometer.limpan4all skrev:prototypen: Läs databladet igen... Tips studera speciellt funktionen på pinne 5.
Men pinne 5, enligt databladet för bipolär versionen läste jag för 40 år sedan och där står det att pinne 5 kan höjas till 80% av Vcc, nedåt vet jag inte men det kan aldrig bli en 0-100 PWM med 555 så lite begränsad är den nog.
citizendildo:s koppling fungerar nog bra, jag har en koppling med bara en OP för trekantvågen men den kanske har sina brister.
Protte