Hjälp med Prototyp: Vilken pjäs som står på vilken ruta...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nimoria

Hjälp med Prototyp: Vilken pjäs som står på vilken ruta...

Inlägg av Nimoria »

Hej !

Behöver lite tekniska hjälp och råd med en idé som jag skall försöka förverkliga och bygga en prototyp av...

Idén kan enklast beskrivas som ett "schackbräde" med rutor där jag behöver kunna avgöra vilken pjäs som står på vilken ruta....

Några påpekanden av betydelse:

1: "Schackbräde" är inte 8 * 8 rutor utan består av ett oregelbundet rutmönster (se bifogad bild...)

2: Rutorna är 25 * 25 mm och objekten som skall stå på är cylindrar som är 20 mm i diameter

3: Ovanpå "Schackbräde" ligger ett lager med gips eller plast på ca 10mm dvs mellan sensorerna är 10 mm material

4: Avläsningen av vart cylindrarna är behöver inte ske i realtid utan kan ske 1 gång i sekunden

5: Informationen om vart de olika cylindrarna skall överföras till en dator med något gränssnitt där informationen bearbetas...

Programmeringen är inga problem då det är där min huvudsakliga kunskap finns, men hur skall den tekniska delen lösas bra och kostnadseffektivt?

Mina tankar och idéer hitintills är enligt nedan:

1: Under varje ruta sitter en RFID mottagare
2: I cylinder sitter en RFID sändare/passiv
3: En gång i sekunden frågar sedan en YYY alla mottagare om någon en sändare står på den...
4: Informationen packas och skickas till datorn för bearbetning...

Hoppas min förklaring är ganska bra så att jag kan få lite tips om det finns någon teknik som kanske är bättre / billigare och om RFID tekniken enligt ovan verkar lovande vilka komponenter som kan vara lämpliga...

Min förhoppning är att kunna tillverka ett kretskort på 20 * 20 cm med alla komponenter som behövs för att sen kunna gjutas in och koplas till en dator vi till exempel USB... (Kretskorttillverkning lödning mm kan jag... Men har aldrig gjort något så här avancerat...)

Tack på förhand!

Med Vänlig Hälsning

Nimos
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: Hjälp med Prototyp: Vilken pjäs som står på vilken ruta.

Inlägg av Nerre »

55 stycken RFID-läsare blir nog rätt dyrt... Men har svårt att komma på nåt som blir billigare...

Man skulle ju kunna tänka sig en spole under varje ruta och i varje cylinder. Spolen kommer då först att induktivt ge matningsspänning till cylindern, där kan det sitta en liten konding och en mikrocontroller som fungerar som en transponder och returnerar en kod.

Sen kan brädet då lösas som en "matris" som scannas av annan mikrocontroller.

Problemet med den lösningen är väl att den först och främst kräver en hel del testande för att få tillförlitlig, sen vete f-n om den blir billigare än RFID-lösningen....
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Hur många spelpjäser vill du kunna skilja mellan? 2? 4? 20?
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Har du alltid samma uppställning från början? I så fall kanske det räcker med en enkel sensor som bara känner närvaro av cylinder. Magnet eller enkel optisk avläsning. Sen får du överlåta till mjukvaran att tolka förändringar. Typ "A1 blir tom", "A2 blir upptagen".... "Aha, flytta pjäs X från A1 till A2"
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kolla om du kan hitta någon information kring hur RFID-grid'en till castAR fungerar. Den gör ju just det du efterfrågar.

Men som namnet säger, så är det ju RFID-teknik. Frågan är bara hur det är uppbyggt för att vara någorlunda kostnadseffektivt. :)
Nimoria

Inlägg av Nimoria »

Tack för svaren...

Klas-Kenny: Har tittat på castAR men inte hittat någon beskrivning hur tekniken fungerar... Men söker vidare...

Wedge: Nej, det är inte alltid samma uppställning så det går inte att göra med närvarodetektering och logik tyvärr...

ghost_rider: Mellan 4 och 25 cylindrar och rutnätet kan vara mellan 50 - 200 rutor...

Nerre: Kan du utveckla lite med spolarna hur skulle en setup skulle kunna se ut?

/ Nimos
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Om spelplanen är gjord av en glasskiva, så kan man använda en kamera och QR-koder på pjäserna. Åt ett interaktivt mediebord hållet.

/// Marcus
zealotry

Inlägg av zealotry »

Det där med spolarna låter som att uppfinna hjulet igen, är det inte ungefär så som RFID fungerar?

kamera och lite bildbehandling?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skulle man kunna ha en rfid motagare och skifta antennspolar för att växla avläsningsruta?
Nimoria

Inlägg av Nimoria »

danei: Det var en bra idé som kanske får ner priset avsevärt...

Om jag får utveckla det lite så kanske någon kan säga om det är möjligt eller inte...

Om varje ruta i mitt rutnät får en egen antenn (förslagsvis en riktantenn om det går som bara pekar uppåt) som kopplas via en "steg krets" som växelvis kopplar ihop antennen med RFID mottagaren. Om RFID-mottagaren får en signal från en RFID-tag i ett steg så skickas tag-ID till "steg kretsen" som skickar vidare tag-ID + antenn-ID (antenn-ID = Vilken antenn som var aktiv) till datorn som då får två värden... dvs vilken tag-ID som är på vilken antenn-ID...

Hoppas jag inte rörde till det... Var det så som du menade danei ?

Någon som kan utveckla detta lite mer...

/ Nimos
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är att RFID jobbar med relativt höga frekvenser eftersom de skyfflar rätt stora datamängder. Min tanke med spole var att göra en enklare grej, jobba med lägre frekvenser (säg 100-200 kHz "bärvåg" och mindre data (en byte täcker ju 256 pjäser, peta in nån form av CRC eller nåt också) för att på så vis enklare kunna multiplexa spolarna.

Tror inte det är särskilt vettigt att försöka multiplexa antenner för RFID, de med lägst frekvens ligger väl runt 12 MHz i alla fall? Det är inte trivialt att switcha såna frekvenser.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

VArifrån kommer kravet med att sensorn ska sitta 10 mm under ytan? Skolan?

Enklast är väl att sätta en kamera ovanför och köra lite bildigenkänning på pjäserna?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Hur stora är dina cylindrar? Går det att få in lite elektronik så som en IR o en liten krets?
Då hade du kunnat tilldela varje pjäs en signatur vilket du enkelt läser av med hjälp av en IR mottagare under varje ruta.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har ju jobbat med RFID en del och förkastar det pga den täta närvaron och priset.
Om TS vill ha några RFID brickor på 22 mm så är det bara att skicka PM så kommer det med posten.
Nä Wedges ide med en magnet och et rutnät med tungelement vore rätt.
Om man har kontakt via tungelement i rad A, B,C och knyter dessa med Rad 1,2 ,3 kommer ju indikation på att en pjäs lyfts i rad B och i rad 3 exvis.
Kanske skall det vara dubbla tungelement med de kostar ju bara en tia.
Skriv svar