T: Reparation CRT-monitor

bjorn_and

T: Reparation CRT-monitor

Inlägg av bjorn_and »

Hej!

Jag har en IBM 5154 (EGA) monitor som behöver repareras, fel på vertikalsynk. Gott skick på monitorn så den är väl värd att bevara för en som är intresserad av gamla datorer (som mig).

Jag bor i Göteborg.

Är du intresserad av att hjälpa mig så kan vi titta närmare på exakt vad felet kan vara. Jag är beredd att betala upp till 1500:-, kanske mer om det krävs och det säkert går att fixa den om du bedömer det som möjligt + reservdelar. Jag har reparationshandledning från SAMs photofact.

Tack!
Björn
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: T: Reparation CRT-monitor

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag hoppas att du får napp.

Gamla datorer är alltid kul, så jag och säkerligen många fler skulle uppskatta en liten presentation, gärna med bilder :)

(Ett av mina första PC-minnen är en katalog/häfte från IBM (? eller var det Inmac?) med en skärm vars beteckning jag glömt, men det var en IBM-skärm med helt fantastiska 256 färger. Detta bör ha varit omkring 1986 eller så.)
bjorn_and

Inlägg av bjorn_and »

Hjärtligt tack!

Jag skall se om jag kan lägga in lite bilder senare i veckan (jag antar att ni har en presentationsdel i forumet).

Men helt kort så jobbar jag som programmerare (mestadels C# nuförtiden), men är uppväxt på PC-datorer sedan slutet på 80-talet där jag förstås programmerat en hel del C och assembler på den tiden det krävdes för att få lite fart på grejorna.

På senare år har jag börjat intressera mig igen för de äldre datorerna jag växte upp med och försökt få tag i det som var ekonomiskt omöjligt på den tiden, då framförallt IBM-datorer som jag är särskilt intresserad av.

Jag har nu i min ägo:

IBM 5150 med IBM 5153 CGA-monitor, orginal IBM CGA och original svenskt tangentbord (första PCn).
IBM 5160 med IBM 5154 EGA-monitor, original EGA-adapter med minnesexpansion + tangentbord (engelskt) (IBM XT)
IBM 5155 IBM släpbar, svensk, helt komplett.
IBM 5170 med IBM 5151 monokrom monitor + IBM MDA adapter + första AT-tangentbordet, Model F (engelskt)
IBM 5162 (XT-286) med IBM 5154 monitor + (tidigt) model M tangentbord. Lite upphottad, min lekdator framförallt med MPU-401 kompatibelt MIDI kort, SoundBlaster Pro etc, 2,5Mb minne etc.
IBM PcJr med original monitor, minnesexpansion, "nya" tangentbordet, två st orginal IBM joysticks, lekdator #2 i tät följd.

Utöver det har jag en MT-32, en CM-32L, ett LAPC-I (utlånat men en av de få saker jag faktiskt haft med mig från de gamla goda tiderna), ett par PS/2or med IBM VGA monitorer (färg + monokrom), Model M tangentbord, diverse olika ISA instickskort samt en hel del spel mm.

Allt ovan är i kanonskick, det mesta närmast mint, förutom två saker: den ena IBM 5154-monitorn fungerar, men har bränt två filterkondensatorer som jag inte kommit mig för att byta. Den fungerar dock. Den andra 5154 monitorn som jag behöver hjälp med är i kosmetiskt perfekt skick, men fungerar alltså inte som den ska. Jag har dock gott hopp om att den ska gå att fixa och hade gärna velat får ordning på den.

Har letat med ljus och lykta efter någon som kan reparera CRT-monitorer, men har inte lyckats någonstans. Det är helt klart en utdöende kunskap.

Om någon kan tänka sig att åta sig detta är jag beredd att frakta den en bit utanför Göteborg.

Ingen behöver påpeka att detta är ekonomiskt vansinne, det är jag redan medveten om :)

Tack än en gång!
Björn
bjorn_and

Inlägg av bjorn_and »

Inte många som nappade på detta. :)

Förstår att det nästan blir ideellt arbete med en tänkt prislapp på 1500:- men hade varit kul att veta om det fortfarande finns folk kvar som besitter kunskapen att ge sig in i CRT-monitorer och grotta nuförtiden?

Nu undrar jag av rent intresse alltså och tråden kanske borde flyttas nån annanstans, moderator får säga till i så fall. Fortsätter annars här eftersom jag tänker att det samtidigt kan bli en blänkare för uppdraget. Bättre än att skapa inlägg med bara ordet "upp" tänker jag...

Som jag har letat och frågat runt efter nån som kan reparera monitorer så har jag förundrats över hur kunskap om något som rimligen ganska många måste ha arbetat med till för inte så värst längesen plötsligt helt utraderats? Nu senast var det en som verkligen ville hjälpa mig, men den enda han kände var gubben som tidigare haft firman och han var numera pensionär och hade helt lagt lödstationen på hyllan.

Eller är det helt enkelt så bökigt att alla är glada att slippa skiten och helst inte vill ta i det med tång? :P

Bifogar en bild på hur bilden på monitorn ser ut:
5154_compressed2.jpg
Björn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Leta efter en lokal tv-reparatör av den gamla skolan. Om du lämnar skärmen och något som ger en passande videosignal kan han säkert hjälpa dig.
Jag vet att det finns en i jkpg, så det borde ju finnas minst några stycken runt Göteborg.
bjorn_and

Inlägg av bjorn_and »

Hej!

Jag har nog fått napp nu, ska se om det löser sig till slut.

Ja, man måste skicka med en dator med skärmen för att det ska bli ordning på det. Inte många som har datorer som matar ut EGA nuförtiden :)

Björn
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Du skickade inte med nån länk i mailet men jag hittade din tråd ändå. :D

Jag har en IBM 5154 monitor som troligen har bränt högspänningstrafon (elektromotoriskt ljud, knaster kommer ur den när man slår på strömmen). Jag skulle kunna göra ett försök att sätta ihop en fungerande monitor av din och min.
Frakten fram och tillbaka igenom sverige kommer nog att äta upp en del av dom 1500, jag föreslår att du står för halva frakten och andra halvan tas från dom 1500 kronorna. Naturligtvis kan du få köpa min monitor och själv göra ett försök att sätta ihop en hel, då sparar man in en frakt.

Enda garantin jag kan ge är att om jag inte lyckas reparera monitorn så tar jag inget betalt för jobbet men då får du stå för returfrakten också om du vill ha tillbaka skärmen.

Så jag skulle gärna göra ett försök att reparera din monitor.

Bilder på min monitor, i gott skick men tyvärr stöldskyddsmärkt och med trasig högspänningstrafo så ett utmärkt reservdelsförråd.
Bild

Bild

Prylar i mina förråd : http://www.webshop.neab.net/elektronikforumet/

Göran
bjorn_and

Inlägg av bjorn_and »

Hej!

Tack för erbjudandet!

Jag fick tag på en en till verkligen genomhygglig kille här på forumet som försöker laga min monitor, men när jag pratade med honom igår så uttryckte han viss tveksamhet till om den går att fixa. Han inväntar en reservdel, funkar det inte med att byta den så får jag nog ge upp.

Så därför kollade jag runt på lite alternativ.

Jag får fundera lite på detta. Det är verkligen ett generöst erbjudande, men det kostar som sagt en bra slant att frakta och risken är ju att det inte går att få ihop nån.

Ett ytterligare alternativ är att du försöker fixa din monitor, man kan ju ha tur och det är ett enkelt fel att laga. Jag bifogar en reparationshandledning (kan kanske vara till glädje för nån annan med).

Men först får vi ser hur det går med den jag har. Jag kan ju ha tur och det går att få ihop.

Det kanske finns en del såna här monitorer i stugorna dessutom? Det kan kanske löna sig att lägga upp en tråd i köpes-delen.

Tack!
Björn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Borde gå att programmera något standard grafikort att generera EGA signal så att man slipper skicka med en hel dator? (samt lite nivåanpassning och grov A/D)
Kanske t.om en snabb MCU kan fixa det. Ingen D/A behövs iaf ;)

TTL-RGB 640 × 350 med 15.7 eller 21.8 kHz horisontalfrekvens ska väl inte vara så omöjligt?
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Skulle det behövas så har jag dator med kort som signalkälla så den behöver inte skickas med. Har inte alla en gammal PC ...eller tre i labbet? :mrgreen:

Jo, jag hade tänkt att titta på min monitor och se om det var nåt enkelt fel på den innan jag säljer den, men när den är svart och låter SPRKTZZZ så brukar det vara fel på flyback trafon och den är med största sannolikhet bara att byta. Men det skulle ju kunna vara en sprucken lödning också och då är det ju enkelt.

Jag googlade lite och läste datablad och fick höra att ett standardfel på dom här monitorerna var att vertikalavlänkningen la av och det löstes oftast av att byta kretsen för vertikalavlänkning, TDA2653A.

/Göran
bjorn_and

Inlägg av bjorn_and »

Hej!

Jag fick fixat monitorn (nästan!)

TDA2653A hade jag fått bytt sedan tidigare så där låg inte felet.

Men killen som hjälpte mig nu senast bytte helt sonika ut alla kondingar och nu funkar den (hämtade idag)!

Men, jag har problem med ljusstyrkan nu som är på tok för hög. Pga jobbyte så kunde han inte fortsätta med monitorn, gjorde bokstavligen detta sista timmarna han hade tillgång till gamla jobbets lokaler. Men jag är oerhört tacksam för det han gjorde, huvudproblemet är löst.

Så nu står jag med en "halv"-färdig monitor, men detta sista borde inte vara lika klurigt att fixa, nu har jag ju i alla fall en redig bild, bortsett från att bakgrunden är alldeles för ljus. Jag ska kolla lite noggrannare när jag kommer hem hur det ser ut så kanske jag återkommer med en mer detaljerad beskrivning på felet om nån kanske har en idé.

Björn
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Grattis! :D

Det är alltid kul att höra att dom gamla trotjänarna hänger med.

/Göran
Skriv svar