Vad kan jag använda styr- och reglerteknik till?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Vad kan jag använda styr- och reglerteknik till?

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Jag skulle vilja höra mer er elektronikingenjörer vad man kan använda styr- och reglerteknik till?
Jag läser en sådan kurs nu och jag måste säga att mer ologiskt får man leta efter.

Vi använder oss av något som heter Laplacetransform. En kladdig metod när man hittar den primitiva funktionen igenom att bara titta på några tabeller. Men vad använder man sig av just Laplacetransform?
Kursen verkar vara enkel, men mycket ologisk. Typ PID-regulatar.

Kan någon ta ett gott exempel på t.ex grafer med spänning osv?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vad kan jag använda styr- och reglerteknik till?

Inlägg av danei »

För att det ska vara hanterligt att räkna på regeralgoritmer behöver man transformera utrycken till frekvensplanet. Skulle man kunna göra det med en enkel spänningsgraf så skulle man göra det.

EDIT: En massa stavfel.
Senast redigerad av danei 15 november 2013, 06:50:20, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har redigera knappen försvinnit i mobiltemat? Det där inlägget skulle behöva en upp snyggning.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

För mig med iPad är det så att klicka på utrymmet till höger om rubriken då kommer man till någon funktion, tryck back så finns klickrutorna där.

Protte
bearing

Inlägg av bearing »

Reglersystemet är maskinens reflexer/motorik. Det är lika fundamentalt för maskinens funktion, som människans, som tillhörandes ingenjörens verktygslåda.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett exempel: PID-reglering används i en Janfire NH pelletsbrännare i "Mody"-konfigurationen. Egentligen hade det räckt från början med en PI-reglering men jag lade till D för att vara säker - och det visade sig att behövas i speciella fall.

PI-reglering används väldigt mycket inom värmereglering i bostäder, kontor, industriprocesser osv.

Jag skulle önska att jag hade lärt mig Laplace-transformationer men jag klarar mig på lägre matte, trial-and-error och ren envetenhet.

Grafvisare med spänning kallas "Oscilloskop" och används väldigt mycket inom elektroniken. Men har man mycket långsamma förlopp (t.ex. värma upp ett hus, kan ta halva och hela dygn) kan det vara en fördel att räkna på det hela så att man har en idé om vad som förväntas.

Så min teori är att "det ologiska" kanske inte är i den sändande delen av undervisningen men i mottagaren...
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Al_Bundy skrev:Kursen verkar vara enkel, men mycket ologisk. Typ PID-regulatar.
Hur är en PID-regulator ologisk menar du?
PID är en algoritm som formulerades för lite över 100 år sedan av en matematiker för att kunna styra (reglera) valfritt objekt.

Försök styra en nivå med precision utan att använda en PID-regulator så inser du rätt snart att dessa fyller en stor funktion.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det finns alternativ till PID regulator men det är oftast för specifika tillämpningar.
JonasE

Inlägg av JonasE »

Det finns fantastiskt mycket att använda styr- och reglerteknik till. När jag själv läste en sådan kurs för 15 år sedan öppnades en helt ny värld. Även om jag glömt det mesta av Laplace & co så använder jag regulatorer ibland. Även om det är svårt att avgöra ett systems reglersvar i många fall (tänk bil med automatlåda och motor med turbo som ska hastighetsregleras, till exempel) så går det ofta att få till en bra reglering med lite sunt reglerförnuft, även i bilfallet. 8) Element (eller ett rum uppvärmt av element) som ska hålla en viss temperatur utan över/undersvängar, elmotorer (eller motorer i största allmänhet) som ska hålla ett visst varv eller driva en axel till en viss vinkel (tänk RC-servon, till exempel)... Ett exempel till som ligger inom min snara framtid är en regulator som ska hålla en konstant röktemperatur från min vedpanna genom att reglera sekundärspjället till tillluften.

Finns många användningsområden. Ta till dig kursen. :wink:

Mvh Jonas
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Effekten på en panna reglerar man väl med primärluften?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Laplacetransformen kan vara väldigt användbart med ett bodediagram, t.ex. analysera mekaniska och elektriska systems frekvensegenskaper, förstärkning, självsvängningsfrekvens, fasförskjutning och stabilitet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

danei: i en pelletsbrännare reglerar man doseringen + primärluften. I den pelletsbrännare jag är involverat i finns det en tabell över inställningen för ett antal specifika effekter och sedan interpoleras det mellan dessa punkter.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp, men på en vedpanna är det bara primärluften man kan reglera, sedan får man reglera sekundärluften för att få en vettig förbränning. Utan aktiv reglering får man lägga sig på en nivå som funkar hyfsat i de de flesta förbrännigs faser.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men var kom vedpanna in i bilden?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ett annat reglerobjekt är att slå på värmen i ett hus innan temperaturändringar (kyla) påverkar inomhustemperaturen. Inbillar mig att man kan få jämnare tillförsel av värme t.ex vid vedeldning.
Skriv svar