Konvertera halogenlampa till LED

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
c2h5oh

Konvertera halogenlampa till LED

Inlägg av c2h5oh »

Hej

Jag har nyss fått hjälp att reparera en Hitachi arbetslampa som drivs av ett 14.4V batteri. Nu tänkte jag försöka bygga om halogenlampan till LED. Det finns en färdig modul att köpa på ebay, förmodligen billigaste/enklaste lösningen men man vill ju lära sig konvertera själv. Vad tror ni att jag har för alternativ till att bygga in LED som ger 1000 lumen i denna lampa? Jag visar bild på den färdiga lampan och den färdiga modulen.

Här köps den för 30 dollar. http://www.ebay.com.sg/itm/121189138980

Bild

I orginalutförande sitter en stor reflektor inbyggd.
Bild
rikkitikkitavi

Re: Konvertera halogenlampa till LED

Inlägg av rikkitikkitavi »

Drivningen är det minsta problemet.

En halogenlampa är designad för att arbeta med hög temperatur, även om verkningsgraden är låg och det mesta av tillförd effekt blir till värme.
Det gör inte så mycket om den är innesluten som i en lamphölje, livslängden blir förvisso kortare men det är inte många timmar den används. Dessutom förkortas livslängden av hanteringen (bang bang mot olika saker)

LED har högre verknignsgrad men är å andra sidan känslig för temperatur. Jag är tveksam till att det går att få ut 1000 lm ur den lampan då kylmöjligheterna är begränsade , 1000 lm kräver ca 10W (100lm/W, glädjelumen dock...)

Hur stark var halogenlampan, dvs hur många W (halogen ger ca 15-20 lm/W)
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

Nej 1000 lumen är nog glädjelumen, men 6-700 borde gå tycker jag. Men nybörjare som jag är, vet jag inte hur man börjar. Köper man bara en diod typ XML och fäster på en kylfläns som passar bra?
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

och sen behöver du en drivare. dom finns att köpa på ebay bland annat.
Utan drivare så bränner du upp din led.
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

Kan någon ge förslag på driver och led från ebay som skulle kunna ge minst 500 lumen, gärna 700-800.

Förresten varför behöver jag en driver?
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Utan drivkrets runt så blir du tvungen att strömbegränsa med motstånd som i sin tur då äter upp en massa energi i form av värme. Med drivkrets så är det dels lite snällare för lysdioderna plus du får ut så mycket som möjligt ur batteriet.
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

Skriv svar