Arduino 433 MHz mottagare för NEXA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bjornhallberg

Arduino 433 MHz mottagare för NEXA

Inlägg av bjornhallberg »

Hej,

Jag har ett problem som driver mig till vansinne här. Köpte nyligen en Arduino Uno R3 (med ethernet shield o prototype shield) samt ett par olika mottagare och sändare för 433Mhz. De där generiska som man hittar på Ebay för några tior paret, men även en Velleman RX433N.

Problemet är att mottagning av signaler från NEXA har en räckvidd på ca 1mm max. Man behöver i princip hålla fjärren man testar med direkt emot mottagaren eller antennen (antenn verkar inte hjälpa alls, har testat med olika material och längder, runt runt halv och en fjärdedel av våglängden i olika former). Samma sak med båda mottagarna.

NEXA-systemet i sig självt funkar ju hur bra som helst. Missar väldigt sällan och räckvidden är i princip från ena änden tomten till den andra, genom flera väggar.

Att sända NEXA-koder med Arduinon och Ebay-sändarna funkar också riktigt bra. Har testat en 8-9m och det funkade klockrent, sändaren på 5V och ingen antenn ens.

Såg ett tidigare inlägg som menade på att störningar från USB-porten på datorn var anledningen i något fall. Har inget annat som konstant sänder på 433Mhz vad jag vet. Har prövat att driva arduinon / kolla serial output med en Android-telefon men det verkar inte göra någon skillnad.

Edit: Använder samma kod som Sebastian Nilsson ska tilläggas.

En annan sak som också stör mig lite är att när man väl lyckas ta emot en signal så visas den ofta två gånger i serial monitor. Med en Nexa magnetkontakt visas det typ 20-30 st (!) mottagna koder i loggen när man väl får till det (samma sensationellt dåliga räckvidd). Den ska väl skicka 4 st signaler eller nåt sånt egentligen i följd. Kan detta vara till någon ledning? Det kanske helt enkelt är för att man är så när antennen (ca 1mm) ?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Arduino 433Mhz-mottagare för NEXA

Inlägg av adent »

Den 433-MHZ-mottagare jag hade har jag för mig hade två utgångar, en analog (AM-demodulerad orginalsignal) och en digital (AM-demodulerad) där den digitala alltid förstärktes upp till TTL-nivå. Man ska förstås använda den senare.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
bjornhallberg

Ja, det är alltså en sån här:
http://www.velleman.eu/products/view/?c ... &id=370780
Har kopplat den från digital output till pin 8. Har testat att koppla in alla tre jord-pinnarna och båda 5V-pinnarna, men det verkar inte spela någon roll.

Har googlat runt en hel del och hittat ett par andra med samma problem som jag har, dvs ingen mottagning (tror de) eller riktigt kort räckvidd. Nån har postat ett liknande problem på Sebastian Nilssons blogg (länk ovan) utan lösning. Måste vara något riktigt kardinalfel som vi nybörjare gör eller?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Välkommen till forumet föresten...

Hmmm, det kan inte var pinnen på arduinon som inte är satt till ingång? (Det går att driva dem hög/låg ändå, men man får "ta i").
Låter nog lite långsökt...

Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Från "data out" till en pinne på AVR:en? http://www.velleman.eu/downloads/7/rx433_datasheet.pdf

Hmmmm

Användarvisningsbild
bjornhallberg

Testade att driva / testa Arduinon med telefonen, mest för att komma bort ifrån datorn och ev störningar. En framgång iaf eftersom jag nu ökade räckvidden till 50-100cm. Dock är det oerhört riktningskänsligt.
_MG_3392.jpg
Så här är det kopplat. Jordade pin nr 6 på mottagaren just denna gång. Verkar inte spela någon roll dock. Antennen var en 30+ cm koppartråd. Verkar inte göra så stor skillnad dock jämfört med 16cm eller nåt annat.
_MG_3393.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är inte alls vidare bra att använda sig av ett sådant kopplingsdäck till
radiomodulen eftersom den vill ha ett bra och rejält jordplan.
Likaså är det svårt att se om antennen är inlödad på enheten eller också
den nedstucken i kopplingsdäcket. Kopplingsdäcket är långt ifrån bra
att ha antennsignaler i....

Swech
Pixi
Kontakt:

Re: Arduino 433 MHz mottagare för NEXA

Inlägg av Pixi »

Kollar man runt på nätet så är det många som varnar för nexa magnet brytare just för att dom spyr ut signaler (som kan blocka andra )
Användarvisningsbild
bjornhallberg

Ska testa utan prototype shield då och breadboard. Köpte en sån mest för att det verkade praktiskt att hålla samman allt. Antennen är kopplad via breadboarden ja? Samma som på andra exempel jag sett.

Vet inte hur Nexa är med signaler. Ska ha en magnetbrytare i brevlådan tänkte jag. Och skicka meddelande över internet till Pushover. Alternativet är att använda en trådlös dörrklocka med en tilt switch. Har flera dörrklockor köpta på ebay. Men är de snällare mot luftrummet så att säga? De går iaf på högre spänning. 12v mot Nexa magnetbrytare som är 3.3v väl.

Edit: Testade att koppla direkt till Arduinon (utan någon annan shield eller breadboard), via en helt ny dator dessutom (samma plats i huset dock), men dock utan antenn för just detta test. Räckvidd = 5mm. Antenn gjorde ingen skillnad. Kanske skulle ta telefonen och Arduinon och testa nån annanstans än här hemma. Hmmm.
Användarvisningsbild
bjornhallberg

Gjorde så här istället. Ebay-dörrklocka plus tilt switch plus analog ingång på arduinon för mottagaren. Läser av nån led som skulle ha blinkat när någon ringde på. Känns grymt ful-hackigt men men ...

Funkar med riktigt bra räckvidd också. Det enda problemet möjligen är att jag har en annan ebay-dörrklockemodell som normalt inte triggas men som nu också ringer om den befinner sig inom 1-2m från mottagaren / arduinon. Inte sändaren alltså. Så var det inte innan jag kopplade in den till arduinon. Kanske en ledtråd till varför nexa-avläsningen inte funkade?

Jag började nästan misstänka att det är något fel med de här Kina-kopiorna som gör att de inte är så lämpade för RF? De ska ju vara rätt nära originalet, det enda som brukar nämnas är ju att de inte har samma spänningstolerans. Originalet ska väl klara upp till 20V inspänning i teorin iaf. Testade denna med 12V (högst specad volt på denna modell) en längre stund och när jag kände på undersidan av kretskortets lödningar så var det som att lägga handen på en spisplatta nästan. Jo jag vet, det är 7V eller så i svinn som ska avledas men ändå, det var riktigt oroväckande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar