Hej, jag funderar på om jag kan koppla ihop ett batteri av denna typen : http://www.batterilagret.se/product/162 ... m-12v.aspx
med ett vanligt 30ah öppet syrabatteri för att kunna ta ut 24v?
Kombinera vanligt syrabatteri med slutet syrabatteri?
-
limpan4all
Re: Kombinera vanligt syrabatteri med slutet syrabatteri?
Javisst.
MEN du måste då ha två helt separata laddare (eller en dubbelladdare) annars så kommer båda dina batterier få mycket kort livslängd. 24V laddare kommer att förstöra minst ett batteri på förvånansvärt kort tid..
MEN du måste då ha två helt separata laddare (eller en dubbelladdare) annars så kommer båda dina batterier få mycket kort livslängd. 24V laddare kommer att förstöra minst ett batteri på förvånansvärt kort tid..
Även om batterierna är seriekopplade? idag har jag två st täta syrabatterier på 12v 10ah som är seriekopplade från fabrik och de laddas med en 1,5ah 24v-laddare. (tagna som de var från en permobil)
-
danielr112
Du ska ivf inte blanda 2 olika batterier och ladda i serie. Ladda dem var för sig eller skaffa 2 likadana igen. Snåla inte på detta. 2olika batterier har olika laddegenskaper och som nämts redan är de ingen bra kombo.
Två likadana batterier lika gamla och från samma tillverkare kan du köra och ladda i serie.
Två olika typer som Agm och frisyra skall man definitivt inte göra det med.
Två olika typer som Agm och frisyra skall man definitivt inte göra det med.