LVPECL problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan.o
EF Sponsor

LVPECL problem

Inlägg av Johan.o »

Hej alla,

Jag har lite problem beträffande ECL logik. Jag behöver en XOR grind för minst 600MHz, och 3,3V.
Då föll min blick på LVPECL-logik.

Men mitt problem är gränssnittet till PECL. Signalkällan som ska kopplas in i XOR-grinden är denna:
PUSH ME

Men dennas utgång är AC-kopplade med kondensatorer, vilket borde betyda att signalen också är negativ..
Frågan är hur sjutton den ska kunna kopplas in till min LVECL-grind?

Tacksam för svar :-)
limpan4all

Re: LVPECL problem

Inlägg av limpan4all »

Offsetmata den efter kondensatorn med hjälp av en spänningsdelare.
Så skapa en spänning på typ 3,3V dividera den med 2 genom två likadana motstånd på typ 470-1500 Ohm placera en kondensator på typ 1uF+10nF keram X7R till GND dra varsitt motstånd på typ 100R från 3V3/2 punkten till SFP utgångarna.
Då har du offsettat utgångarna till halva matningsspänningen symmetriskt och du kan svinga +- halva matningsspänningen och allt kommer att ligga på den positiva sidan. Tänk på att alla ledningslängder måste vara lika långa från avtappningen från centerpunkten osv...
Så skulle jag gjort, om det fungerar vet du efter att du har labbat :D

Du får gärna hålla oss/(mig) informerad om dina SFP experiment jag kommer antagligen att bli tvungen att konstruera in sådana i en 10/100/1000 Mb/s applikation som skall klara både trådat och opto.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Denna kanske kan ge något (appnöt om hur man översätter mellan diverse signalstandarder):

http://www.ti.com/lit/an/slla120/slla120.pdf

Split-terminering (med ett motstånd till VCC och ett till jord) borde kunna lösa ditt problem, sätter DC-nivån och terminarer signalen.
Du kan också kika på datablad för ethernet-PHYar som är tänkta att kopplas till dessa SFP-moduler...
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Tack för era svar, försökte mig på att titta på Ethernet PHY som kopplades till den i databladet. Men den var lika förvirande..
Men efter lite mer funderande kom jag fram till hur jag bör göra.. Det är nog inte svårare än som ni sagt, att ha en spänningsdelare som man bör vid AC-koppling, får att återställa DC-nivån och få rätt impedans. Jag återkommer med mer data när jag testat. Komponenterna kommer förhoppningsvis nästa vecka.
Skriv svar